• Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 16:02:29 följande:
    Jag vet inte vad du vill ha för svar. Ni bor mindre än de flesta som har arbeten och har två barn. Ni har valt det, antar jag, för att det är billigt och ni två föräldrar trivs med det. Ni hade kunnat ha råd med större men ni vill inte det och prioriterar inte det. Det är ert liv och det är ni som bestämmer. Er tonårsdotter måste väl ändå få uttrycka vad hon känner utan att för den skull kallas bortskämd. Man kan bo trångt även om barnet har ett eget rum. Om dotterns rum är på 20 m2 är ert och vardagsrummet tillsammans på 39m2, då måste det vara väldigt små rum att umgås i och ta hem vänner och gäster t ex och inte mycket möjlighet till förvaring osv. Ni har valt det, du behöver inte försvara det utan bara acceptera att man kan ha olika uppfattning och önskningar i livet. Fråga dottern vad det är hon saknar istället. 
    Varför måste man ha möjlighet till förvaring eller måste ha ett gästrum? 

Men större förvaringsplats köps oftast mer onödiga saker. 
  • Anonym (Varit där)
    Anonym (V) skrev 2024-11-10 16:37:28 följande:

Nej det är väl en annan tid. Det är vad dottern menar med. Vi kan inte jämföra hur det var när vi växte upp. 

jag kände också någon som var rikare men mådde inte heller dåligt eller jämförde oss med denne. Synd att min dotter ska behöva känna så. 

Jag håller med dig.  Det är annorlunda idag och därför måste vi lägga ner mera tid på att ge våra ungdomar självkänsla och styrka i sig själva så att de inte blir så beroende av omgivningens erkännande.  Vet att det är svårt och inte alltid så lätt att nå fram till tonåringar, men vi kan inte bara ge upp.  

När mina barn var i tonåren så hade vi konstanta diskussioner om detta. Vet inte om det gjorde så stor skillnad men vi stöttade alltid våra barns intressen vilket gav dem viss motståndskraft, tror jag.
  • Anonym (Min tid)
    Studentpappa skrev 2024-11-10 16:44:14 följande:
    Nja, det stämmer väl inte riktigt va. Visst har vi ett bolån men det är betydligt mindre än vad huset är värt, sen csn-lån visst men sen då?

Vad äger man i en HR? Tvn och möblerna?
    Man äger sin frihet, man har fördelar om något går sönder. "Någon" fixar både ute och inne, när något behöver åtgärdas.

Jag har haft hus men numera hyr jag en exklusiv våning istället. Allt är perfekt och värden är jättebra.

Får väl säga att för mig är det "allt har sin tid" och nu är det min tid.
  • EpicF
    Anonym (Min tid) skrev 2024-11-10 17:23:20 följande:
    Man äger sin frihet, man har fördelar om något går sönder. "Någon" fixar både ute och inne, när något behöver åtgärdas.

Jag har haft hus men numera hyr jag en exklusiv våning istället. Allt är perfekt och värden är jättebra.

Får väl säga att för mig är det "allt har sin tid" och nu är det min tid.
    Även de som har bostadslån äger sin frihet.

Skillnaden mellan att hyra och köpa bostad är att när man köper bostads så betalar man till sig själv, får ett fast sparande pga amorterigen. I en hyresrätt så betalar man till hyresvärdar, man kastar helt enkelt pengar i sjön. 
  • Anonym (Min tid)
    EpicF skrev 2024-11-10 17:30:18 följande:
    Även de som har bostadslån äger sin frihet.

Skillnaden mellan att hyra och köpa bostad är att när man köper bostads så betalar man till sig själv, får ett fast sparande pga amorterigen. I en hyresrätt så betalar man till hyresvärdar, man kastar helt enkelt pengar i sjön. 
    Inte samma frihet på långa vägar.
    Med min låga hyra är friheten så mycket mer värt än allt som är kring att äga en fastighet.

Ser det inte på något vis som att kasta pengarna i sjön när all förträfflig service ingår i hyran.

Det är inget att diskutera, jag har sagt min åsikt bara. Vare sig du eller någon annan behöver hålla med.
    Så jag kommer inte dra detta i långbänk.

För mig är detta en perfekt lösning på ett enkelt och fritt boende. Utan några risker.
  • Anonym (Hej TS)

Du kanske borde hitta lite statistik på löner i staden ni bor i (låter som Stockholm) och även vad boende generellt kostar för familjer procentuellt av lönen. Prata om att hennes vän med föräldrar som tjänar flera hundra tusen i månaden är väldigt ovanligt. Belys att alla inte får allt utan alla får nått men i betraktarens ögon känns det som att all har och gör allt. 

Prata om att alla inte vill bo i villa och vad det kostar samt hur illa det varit med räntorna som höjts så att folk som tjänar mycket mer ändå kan ha lika mycket över i månaden som ni. 

Om ni bor i en mini-trea har hon då ett ordentligt eget rum? Eller var det matsalen som blivit hennes rum så att arrangemanget blir lite trångbott? Kanske är det hon reagerar på? Och hur bodde ni i denna lägenhet när sonen bodde hemma? 

• Xenia
    Challenger skrev 2024-11-09 22:14:16 följande:
    Men om ni är nöjda med er situation förstår jag inte varför du startar en sådan här tråd. Eran dotter verkar inte speciellt nöjd. 
    Självklart jämför jag mig med andra. Det gör alla, även du, för det är ju själva ansatsen i trådstarten. Ni har det sämre än andra. 
    Antingen gör du något åt det, eller så gör du det inte. Det valet är ju helt och hållet ditt. 
    Skitsnack!

Vad som är bra och dåligt bestämmer inte du. TS värderar tid och hon gillar sitt jobb. Det är mycket värt. Du tycker hon ska vara missnöjd för att andra tjänar bättre och leta nytt jobb bara för att...

Föräldrar ska inte lyda sina barn. Som om dottern vet bättre. Dottern är ung och dum och en material girl. Föräldrarna ska stå på sig och inte be om ursäkt.

Dessutom så kan man leva ett miljövänligt liv, utan att köpa och köpa hela tiden. 
  • Xenia
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 10:39:46 följande:

Jag kan förstå om dottern inte är nöjd med boendesituationen. Ni bor på 59 m2, det motsvarar en normalstor 2:a. Även om man sätter upp en vägg och kallar det 3:a. Om hon jämför med andra så har hon ju rätt i att ni lever som många som är "fattiga av en anledning" som hon säger, dvs flyktingfamiljer, ensamstående mammor, sjukpensionärer. Dock bor ni så fast ni inte behöver för ni är ju inte fattiga i ordets rätta bemärkelse. Ni är två föräldrar som tjänar strax under medellönen i Sverige. Ja ni prioriterar ledig tid och billig hyra. Men dottern kanske inte tycker samma. Ni bodde väl dessutom 4 personer innan i lägenheten om sonen nu flyttat hemifrån. 4 pers på 59 kvadrat i en billig lägenhet. Hyran säger mycket om standard och läge om det är i Stockholmsområdet. Tycker inte dotterrn nödvändigtvis är bortskämd om hon inte är nöjd. Handlar väl inte om att få massa statusprylar utan om att ha en bra levnadsstandard. Vilken tonåring vill trängas i en liten tvåa med sina föräldrar om man inte måste.

Ska dottern bestämma lägenhetens standard? I TS ställe skulle jag då påpeka att det är de som betalar hyran, dotter bidrar inte med något. Hon har ingen rättighet att ställa några krav. Om några år flyttar hon hemifrån, och om föräldrarna böjt sig för hennes vlja hade de då suttit med en onödigt stor lägenhet och en onödigt hög hyra. En lägenhet med en så låg hyra, den håller man fast vid.
  • Anonym (Ulle)
    Baam777 skrev 2024-11-10 15:50:55 följande:

De som har villa har lån på allt. Ni äger era saker de gör inte dem. Ni är rikare än var dem är.

Så är det knappast för alla. Vi har t.ex. tre bostäder och har bara lån på en av dem. 
  • Xenia
    Studentpappa skrev 2024-11-10 16:44:14 följande:
    Nja, det stämmer väl inte riktigt va. Visst har vi ett bolån men det är betydligt mindre än vad huset är värt, sen csn-lån visst men sen då?

Vad äger man i en HR? Tvn och möblerna?
    Vad behöver man mer? TS hade dessutom ärvt ett fritidshus.
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?