• Anonym (V)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Bortsett från alla flyktingar eller typ ensamstående med sjukdomar. 

Jag börjar nästan tro att det är sant, att vi tillhör en minoritet i Sverige gällande ekonomin. 

Jag känner då ingen som tjänar så lite som oss bortsett från våra kollegor. Jobbar inom LSS och maken på PostNord. Vi får ut i snitt 23-24000 var efter skatt. Vi har dock en väldigt låg hyra på 6000 och inga lån, och en del andra räkningar så jag har aldrig känt mig fattig. 

men sen hon började högstadiet i en helt vanlig förort fanns där ingen i hennes bekantskapskrets som bodde i hyresrätt. Alla bor i villa. 

samma ju när hon går gymnasiet inne i stan/stockhom. Ingen kompis bor i hyreslägenhet. Vi brukar berätta om hur det var när vi var små och vilten av "lika barn leka bäst" vi bodde alla i lägenhet, ingen hade råd att resa, sällan gick man ut och åt utan man var mest hemma hos varandra och ute och lekte. Bio var lyx. 

jag är fortfarande vän med mina barndomsvänner och dom har ungefär samma ekonomiska standard som oss. Men absolut att jag vet att tiderna förändrats. dottern menar att dom flesta var fattiga på 90-talet. 

har försökt förklara för dottern att alla inte har samma förutsättningar att plugga vidare och utbilda sig. Vi skaffade vårt första barn tidigt, vid 21.maken började jobba på posten har blivit kvar där. 

jag började jobba i vården och har också blivit kvar, vi trivs med våra liv och våra jobb men dottern skuldbelägger oss dagligen för detta, iaf när man börjar prata pengar. 

nej hennes vänner och föräldrar behöver aldrig tänka på pengar i den bemärkelsen att man ibland får vänta till löning med vissa saker. Även om dom inte får allt som pekar på har dom ändå pengar på kontot. 

hon jämför sig med vännerna hela tiden som får dyra kläder. Dottern får nästan allt hon pekar på. Men det håller hon inte med om...
    kan även gissa att alla som svarar i denna tråd tjänar mer än oss. 

• Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?
  • Anonym (Sol)
    Anonym (V) skrev 2024-11-10 11:41:02 följande:

Vi satte upp en dörr. 

lvi satt faktiskt och diskuterade vad vi skulle göra med vårt sovrum när dottern som är 17 flyttar ut. Hennes rum är säkert 20m2 och hon saknar ingenting. Vi har alla gångavstånd till släkt och arbete. så vi VILL inte flytta. Men för att det är så synd om att dottern inte lever lika flott som sina vänner skulle vi gjort det enligt dig?  Sonen flyttade för flera år sen och jag kommer inte gå in på hur vi levde då men det gick ingen nöd på nån  
    sonen ville inte ens att vi skulle köpa större, fast vi kollade ofta på större hus men det blev inte av att vi köpte. 

Nej ni är ju de vuxna så det är ni som bestämmer. Men dottern är missnöjd och jag förstår henne. Tycker inte att hon är bortskämd eller har orimlig attityd utifrån hur ni bor. Jag vet exakt hur stort 59 kvadrat är. Det var min första egna lägenhet. Sen flyttade min sambo in och vi fick ett barn. Fanns inte på kartan att vi skulle vilja bo kvar så litet så vi flyttade så fort vi fick chansen. Alla är vi olika. Men min poäng är att nej, nu är inte fattiga. Ni har råd med större. Men er dotter kanske upplever er som fattiga eftersom ni bor som ni gör, inte i första hand pga era inkomster.
  • Anonym (Osi)
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 10:39:46 följande:

Jag kan förstå om dottern inte är nöjd med boendesituationen. Ni bor på 59 m2, det motsvarar en normalstor 2:a. Även om man sätter upp en vägg och kallar det 3:a. Om hon jämför med andra så har hon ju rätt i att ni lever som många som är "fattiga av en anledning" som hon säger, dvs flyktingfamiljer, ensamstående mammor, sjukpensionärer. Dock bor ni så fast ni inte behöver för ni är ju inte fattiga i ordets rätta bemärkelse. Ni är två föräldrar som tjänar strax under medellönen i Sverige. Ja ni prioriterar ledig tid och billig hyra. Men dottern kanske inte tycker samma. Ni bodde väl dessutom 4 personer innan i lägenheten om sonen nu flyttat hemifrån. 4 pers på 59 kvadrat i en billig lägenhet. Hyran säger mycket om standard och läge om det är i Stockholmsområdet. Tycker inte dotterrn nödvändigtvis är bortskämd om hon inte är nöjd. Handlar väl inte om att få massa statusprylar utan om att ha en bra levnadsstandard. Vilken tonåring vill trängas i en liten tvåa med sina föräldrar om man inte måste.

Men dottern har ju ett vanligt normalstort rum, föräldrarna har ett sovrum, det finns ett vardagsrum och ett kök! Basbehoven är tillfredsställda med andra ord. Det är föräldrarna som har ett litet sovrum. Om föräldrarna tycker att det är O.K. att ha ett litet sovrum, så är det O.K. 

Man måste värdera det som är viktigt. Ekonomiskt lugn och arbeten som man trivs med! En sommarstuga att åka till (jag vet att det inte är topp när det gäller vad tonåringar uppskattar, men man kan ju se fördelarna på sikt. Det är bra när man har yngre barn t.ex., och föräldrarna kanske uppskattar att vara där).

Ska man vända upp och ner på livet bara för att man anses ha för litet sovrum? Jag bor i ett bra område i ett äldre hus och har en förmånlig hyra. Är mycket nöjd med det. Investerar mitt kapital på hyggligt säkra sätt, inga enskilda aktier. Står i flera bostadsköer, ifall något skulle hända med fastigheten. Folk har blivit väldigt statusfixerade nu för tiden;
  • Anonym (S)

Ni är inte fattiga men lätt trångbodda.

Vi har en stor trea och när tonårsdottern har många kompisar över så känns det som att vi inte har nånstans att ta vägen. Önskar att man hade ett extra allrum att vara i.
    Dock skäms hon inte över att vi bor i en lätt sliten hr när alla andra har fina br. Det bryr sig ingen om säger hon, de vill bara ha nånstans att hänga och vårt hem står öppet.

• Anonym (Sol)
    Anonym (Osi) skrev 2024-11-10 12:14:15 följande:
    Men dottern har ju ett vanligt normalstort rum, föräldrarna har ett sovrum, det finns ett vardagsrum och ett kök! Basbehoven är tillfredsställda med andra ord. Det är föräldrarna som har ett litet sovrum. Om föräldrarna tycker att det är O.K. att ha ett litet sovrum, så är det O.K. 

Man måste värdera det som är viktigt. Ekonomiskt lugn och arbeten som man trivs med! En sommarstuga att åka till (jag vet att det inte är topp när det gäller vad tonåringar uppskattar, men man kan ju se fördelarna på sikt. Det är bra när man har yngre barn t.ex., och föräldrarna kanske uppskattar att vara där).

Ska man vända upp och ner på livet bara för att man anses ha för litet sovrum? Jag bor i ett bra område i ett äldre hus och har en förmånlig hyra. Är mycket nöjd med det. Investerar mitt kapital på hyggligt säkra sätt, inga enskilda aktier. Står i flera bostadsköer, ifall något skulle hända med fastigheten. Folk har blivit väldigt statusfixerade nu för tiden;
    Kan ju vara så att tonåringar har lite högre förväntningar än basbehov. De är definitivt trångbodda. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 12:24:50 följande:
    Kan ju vara så att tonåringar har lite högre förväntningar än basbehov. De är definitivt trångbodda. 

De är inte trångbodda, dottern har ett eget sovrum på 20 km2.
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-10 12:30:46 följande:
    De är inte trångbodda, dottern har ett eget sovrum på 20 km2.
    Så du skulle alltså sitta och googla fram det. Jo de är trångbodda. Bostaden har liten yta för tre personer. Det är egentligen en tvåa. De har satt upp en extra dörr. De bor trångt.
  • EpicF
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 12:36:32 följande:
    Så du skulle alltså sitta och googla fram det. Jo de är trångbodda. Bostaden har liten yta för tre personer. Det är egentligen en tvåa. De har satt upp en extra dörr. De bor trångt.
    Nej, det gör de inte. Det bor litet ja, men inte trångt. Dottern har ett stort eget rum. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 12:36:32 följande:
    Vad är det vi tre saknar? Ett till rum? Eller flera? Vårt vardagsrum rymmer en stora soffa, matbord m.m.  Läste du inte att jag skrev att vi inte ens vet vad vi ska göra med vårt sovrum när hon flyttar? Vad ska vi med ett större boende till? Dottern har en stor garderob, fåtölj, 160 säng, tv, sminkbord. Vad saknas? 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (V) skrev 2024-11-10 13:34:59 följande:
    Vad är det vi tre saknar? Ett till rum? Eller flera? Vårt vardagsrum rymmer en stora soffa, matbord m.m.  Läste du inte att jag skrev att vi inte ens vet vad vi ska göra med vårt sovrum när hon flyttar? Vad ska vi med ett större boende till? Dottern har en stor garderob, fåtölj, 160 säng, tv, sminkbord. Vad saknas? 
    Nej DU saknar ju uppenbarligen inget men din dotter gör.  
  • Anonym (V)
    Anonym (Sol) skrev 2024-11-10 13:41:32 följande:
    Nej DU saknar ju uppenbarligen inget men din dotter gör.  

Så vi skulle gjort oss ännu fattigare då enligt dig?  Eller gått emot våra viljor vad gäller arbete? Hon saknar ju egentligen ingenting mer än att hon vill bo lika fint och lyxigt som vännerna. 

så hemska föräldrar vi är! 

Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?