• Anonym (Bah)

Hon varsM

Jag måste bara få ventilera!

Jag och min sambo har en liten hemma och igår hade vi äntligen fixat barnvakt och skulle ut och äta, vilket vi knappt hinner göra nuförtiden.

På restaurangen började jag berätta för henne om veckan. Det har varit helt galet på jobbet, och en kollega har gjort mitt liv ännu värre. Jag ville bara få ventilera lite, tänkte att vi hade tid nu när vi ändå var barnfria för en gångs skull. Men efter en stund märker jag att hon knappt lyssnar utan sitter och kollar på mobilen istället. Jag frågade om hon ens hörde vad jag sa, och då suckar hon och säger att hon ville ha en kväll utan snack om jobbet.

Jag blir ärligt talat irriterad. Här sliter jag för att ge oss ett bra liv, och när jag försöker prata om något viktigt för mig får jag höra att jag inte kan ?släppa jobbet?. Hon fattar ju inte vad jag går igenom och hur mycket press jag har just nu.

Så jag säger att det känns som om hon inte bryr sig längre, och då säger hon något om att hon alltid måste gå på tå för att inte trigga mig när det kommer till jobbet. Som om jag är nåt jäkla minfält? Hon fortsätter med att hon ?aldrig får prata om sina saker? och att jag alltid är så upptagen med mig själv. Och här är vi ute en enda kväll för att slappna av ? men tydligen är det jag som inte bidrar.

Det blir tyst och stämningen kass. Efter ett tag säger hon att vi kanske borde ha gått ut var för sig. Helt ärligt, vad är det där för reaktion? Här försöker jag bara dela med mig av min dag, och hon får det att låta som om jag förstör hela kvällen. På vägen hem säger jag något om hur ?trevligt? det var, för vad ska man annars säga?

Ska det vara så svårt att förstå att jag har mycket nu? Att jag kanske behöver lite stöd och inte konstant kritik? Någon som varit i samma sits?

• Svar på tråden Hon varsM
  • Anonym (fdPåJakt)

Det mesta du berättar om er situation och hur det utvecklade sig, är i princip precis tvärtom när det gäller hur man ska vara och bete sig mot sin kvinna.

Jag förstår att hon blev sur på dig.

Svälj ditt förtret, var en man och behandla din kvinna som en prinsessa istället.

• Anonym (Tyvärr)

Du skämtar...? Ni ska ha en romantisk middag för två, äntligen barnlediga, och du sitter bara och gnäller om jobbet?? Sedan ska hon så klart inte sitta med mobilen heller (som hon kanske tog fram för att hon var trött på att höra om ditt jobb), men det finns flera varningsflaggor i ditt eget beteende. Ja, du sliter säkert hårt osv, men hon har ingen skyldighet att sitta och lyssna på när du vill prata av dig för det. Det är en naturlig del av en relation, inte som en motprestation! Du verkar tycka att hon är skyldig dig vissa saker bara för att du jobbar. Vadå. är hon helt arbetslös så du försörjer henne eller? Sedan skulle du behöva inse vad hon säger när hon berättar att det känns som att gå på ett minfält när det gäller ditt jobb. Dags att byta kanske? Det verkar inte som att du mår särskilt bra där, speciellt om din sambo lyfter att det är ett problem i er relation att du mår dåligt pga jobbet. Och om du vill snacka med henne om det så var det verkligen fel tillfälle, sånt tar man någon kväll när ni sitter hemma i lugn och ro, säg att du har en massa tankar kring jobbet och fråga om det är ok att bolla med henne.

Nä du, tyvärr var det du som förstörde stämningen den där kvällen.

• Lynx123

För det första så är hennes slit för er familj lika viktigt som ditt. För det andra så låter det som att du pratar rätt mycket om ditt jobb och att hon ville slippa det under en romantisk middag. Kanske hon kommunicerade det fel men ni får nog mötas på halva vägen om er relation ska fungera.

• Anonym (Julia)

Ni lever väldigt olika liv just nu. Min erfarenhet är att det är svårare att få relationen att fungera då. Båda måste anstränga sig för att det ska funka. 

Hur länge har hon varit hemma och när ska du ta över föräldraledigheten? Ammas barnet eller skulle du kunna vara hemma en eller två dagar i veckan och hon börja jobba lite? 

Om ni behöver fortsätta med den här uppdelningen så lägg en stund varje dag på att berätta för varandra hur dagen varit. 

Det låter också som att ditt jobb är alldeles för krävande. Som förälder har man ett extra ansvar att vara rädd om sig. Om det inte funkar på jobbet behöver du ta tag i det och få till en ändring. 

• Jemp

Hur tog du till dig av det hon sa då? Och hennes behov, hennes dag?

Man ska absolut kunna prata problem på jobbet med sin partner. Den ventilen behövs. Men det finns också en punkt där det blir för mycket, och för den delen där diskussioner blir för ensidiga.

• Anonym (Tyvärr)
    Jemp skrev 2024-11-07 18:36:43 följande:

Hur tog du till dig av det hon sa då? Och hennes behov, hennes dag?

Man ska absolut kunna prata problem på jobbet med sin partner. Den ventilen behövs. Men det finns också en punkt där det blir för mycket, och för den delen där diskussioner blir för ensidiga.

Exakt, och det finns också något som kallas rätt och fel tidpunkt att gnälla loss på sitt jobb.
  • Anonym (Sara)

Vad tråkigt att det blev som det blev med middagen.

Låter som att du har det tufft och behöver ventilera dina bekymmer mycket nu och har svårt att släppa det fastän du kanske borde, ibland är det lättare sagt än gjort när problemen upptar ens tankar hela tiden.

Jag kan ju tycka att det är ett ypperligt tillfälle att prata ut om sina tankar och känslor när man är på tu man hand utan annat som pockar på uppmärksamhet och kunna ventilera det man behöver.
    Att ta tid och verkligen lyssna på varandra är ju jätteviktigt i en relation och sällan passar ett tillfälle bättre än annan.
    Det viktiga är att lyssna på varandra lika mycket och inte förminska varandras problem.

Ibland kan obekväma samtal leda till att man hjälper varandra att gå vidare, ge extra kärlek och förståelse för vad den andre går igenom och snarare stärker förhållandet då man har skapat en samsyn kring det som skaver och hittar nya gemensamma lösningar.

Kan bli en hur romantiskt avslut som helst på en sådan kväll , man tackar varandra för att den andre har bekräftat ens känslor och kan slappna av i varandras armar.

Så kan man faktist också tänka och göra.

• Anonym (A)

Ni kanske ska mötas på halva vägen

Svar på tråden Hon varsM