• Anonym (Till)

Hjälp mig tänka smart kring sparande

Jag har ungefär 10 år kvar att arbeta innan jag planerar ta ut pension vid 65 års ålder. Är gift och äger ett hus tillsammans med min man som är några år yngre och alltså kommer arbeta några år till när jag gått i pension (om allt går enligt plan). 
    Vi har bara huslån, inga andra lån. Husets värde är idag 4,5 milj och lånet 1,5 milj.

Vi båda pensionssparar och jag räknar med att ha minst 700 000 i privat pensionssparande vid pensioneringen. 
    Min man likadant. 

Det jag undrar är om det är en låg summa.
    Vi har båda tjänstepension.

Vi tänker oss att sälja huset några år efter pensioneringen och välja hyresrätt för att leva mer bekymmersfritt. På så vis får vi ut en större summa pengar. 

Tänker vi fel?

• Svar på tråden Hjälp mig tänka smart kring sparande
  • Anonym (M)
    Anonym (Till) skrev 2024-11-07 09:43:00 följande:
    Hjälp mig tänka smart kring sparande

Jag har ungefär 10 år kvar att arbeta innan jag planerar ta ut pension vid 65 års ålder. Är gift och äger ett hus tillsammans med min man som är några år yngre och alltså kommer arbeta några år till när jag gått i pension (om allt går enligt plan). 
    Vi har bara huslån, inga andra lån. Husets värde är idag 4,5 milj och lånet 1,5 milj.

Vi båda pensionssparar och jag räknar med att ha minst 700 000 i privat pensionssparande vid pensioneringen. 
    Min man likadant. 

Det jag undrar är om det är en låg summa.
    Vi har båda tjänstepension.

Vi tänker oss att sälja huset några år efter pensioneringen och välja hyresrätt för att leva mer bekymmersfritt. På så vis får vi ut en större summa pengar. 

Tänker vi fel?

Nej, det är inte fel att sälja huset och få mer likvider när ni blir blir pensionärer. Ett enklare liv när man blir äldre. 
    Jag skulle tänka som så, att det ni får ut i pension ska täcka det viktiga, alla räkningar samt mat och lite annat. Dvs ni ska kunna gå runt på era pensioner. Däremot behöver ni inte kunna spara, men då har ni dels ert pensionsspar samt även pengarna från huset. Pengar ni kan använda till resor, guldkant osv. 

Men kolla hur mkt det blir i pension för er, du går ju i förtid om du går redan vid 65. 
  • Postman

Tycker inte ni tänker fel. En klok plan är vad jag spontant känner, det går säkert att maximera mer om man vill fördjupa sig eller om ni pratar med ett proffs. 

• Anonym (Ellen)

Omöjligt att säga.
    Om det är 700 000 ni har privat och hur långt de kommer räcka är högst beroende av vad ni har/kommer ha för allmän pension och tjänstepension.
    Relaterat till era kostndaer.
    Kan varmt rekommendera att ni kikar på Minpension och simulerar uttag vid olika åldrar och omfattning. 
    Och sen utifrån det funderar på om dessa 700k räcker. 

Man kan också ta i beräkningen att det kan bli svårare att ta lån som pensionär (tyvärr). Så att ha kapital sparat är bra, om ni har för avsikt att bo kvar i huset.

• Anonym (G)

Ni verkar ha en plan :) Gott så.

Om 700.000 kr var i pensionspar räcker bra vet nog ingen. Det hänger på vilket liv ni vill leva. Din lön under arbetslivet spelar roll, den styr hur hög din pension blir. Detta kan du simulera på minpension.se. Där kan man också jämföra sin pension med andra i samma ålder med samma avtal, eller med alla.

Hyresrätter kan ha hög hyra, men är ni två är det säkert inga problem. Räkna gärna på hur mycket vinstskatt ni ska betala på huset. Har ni haft det länge blir det en rejäl slant, det finns en räknare på skatteverkets hemsida.

Jag är 5 år äldre än dig och har liknande bostadssituation. Vill sälja villan snart men utbudet på hyresrätter är väldigt skralt så det lutar åt bostadsrätt ändå om vi ska bo rimligt nära vår övriga familj. 

Jag har egentligen inget privat sparande med avsikt till pension men har löneväxlat i 25 år så pensionen ser bra ut.

• Anonym (Till)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-11-07 09:53:41 följande:

Omöjligt att säga.
    Om det är 700 000 ni har privat och hur långt de kommer räcka är högst beroende av vad ni har/kommer ha för allmän pension och tjänstepension.
    Relaterat till era kostndaer.
    Kan varmt rekommendera att ni kikar på Minpension och simulerar uttag vid olika åldrar och omfattning. 
    Och sen utifrån det funderar på om dessa 700k räcker. 

Man kan också ta i beräkningen att det kan bli svårare att ta lån som pensionär (tyvärr). Så att ha kapital sparat är bra, om ni har för avsikt att bo kvar i huset.

Jag har varit inne på min pension och sett hur det skulle se ut med pengar vid olika åldrar. Om jag arbetar närmare 66 år får jag ut en summa som täcker boende, mat, försäkringar mm och ger utrymme för annat i livet. Jag kommer klara mig på bara pensionen men vill ha pengar sparade som säkerhet, till guldkant mm 
    Det känns lite som att 700 000 är en för låg summa när man läser om andras pensionssparande. 
  • Anonym (G)
    Anonym (M) skrev 2024-11-07 09:47:28 följande:
    Men kolla hur mkt det blir i pension för er, du går ju i förtid om du går redan vid 65. 
    Vad menar du med förtid?

Är TS född 1969 kan hon ta ut allmän pension från 64 år ålder och är hon född 1070 kan hon ta ut den vid 65 år ålder. 

Riktåldern styr bostadstillägg och garantipension och det är det handlar det inte om här.
  • Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2024-11-07 10:04:36 följande:
    Vad menar du med förtid?

Är TS född 1969 kan hon ta ut allmän pension från 64 år ålder och är hon född 1070 kan hon ta ut den vid 65 år ålder. 

Riktåldern styr bostadstillägg och garantipension och det är det handlar det inte om här.
    Självklart får man högre pension om man arbetar till riktåldern.
    Man får även högre skatt på sin pension om man går innan riktåldern. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Till) skrev 2024-11-07 10:02:55 följande:
    Jag har varit inne på min pension och sett hur det skulle se ut med pengar vid olika åldrar. Om jag arbetar närmare 66 år får jag ut en summa som täcker boende, mat, försäkringar mm och ger utrymme för annat i livet. Jag kommer klara mig på bara pensionen men vill ha pengar sparade som säkerhet, till guldkant mm 
    Det känns lite som att 700 000 är en för låg summa när man läser om andras pensionssparande. 
    Men låg ur vilket perspektiv då. Om du får pension (allmän + tjänste) som täcker det liv du/ni vill leva.
    Och sen så har du 700 000kr.
    Fortsätter du att ha detta i aktivt sparande med antingen räntebärande konto eller aktier/fonder som ger avkastning så är det inte så att du börjar ta och så minskar det motsvarande. Så hade inte jag gjort i alla fall utan jag hade fortsatt haft en del kvar investerat. Då borde 700k räcka till att ge den guldkanten i ganska många år från 65.  Det är inte i sammanhanget "lite" pengar. 

Men allt är relativt. Jag och min man är bara nyligen fyllda 40 och har redan en plan för hur vi ska avveckla oss från arbetsmarknaden och hur vi vill leva "sen".
    Och vi är verkligen inga höginkomsttagare eller att vi tänker oss en regelrätt FIRE. Men vi ser om våra kostnader, funderar på att minska ner på boendet ganska snart (barnen leker sällan på tomten ändå), upplever att vi kan vara rätt så billiga i drift, är inte särskilt intresserade av att resa.
    För oss hade våra förmodat ganska modesta allmänna pensioner + tjänstepensioner + 700k  sparat räckt långt.

Eventuella arv eller att det kan trilla ut försäkringspengar om någon av oss skulle gå bort tar vi aldrig med när vi räknar men i praktiken lär sånt kapital också kunna bidra. 
  • Anonym (Undrar)

En viktig bit info saknas. Hur ser tjänstepensionen ut? Har du varit inne på minPension och testat pensionssimulatorn? Känner du dig trygg isåfall kring vad den visar?

• Anonym (XX&)

Hur mycket får ni ut i kontanter efter husförsäljning om ni flyttar till hyresrätt?

• Anonym (Man)

Jag har 13 år kvar tills jag fyller 65 och har 700 000kr sparat och ett betalt hus värt runt 2 miljoner. Målsättningen är att ha ca 2 miljoner innan pensionen förutom eventuell försäljning av huset och planerar på sikt att bli sambo när barnen flyttat och då blir det väl en slant över där också. 

Svar på tråden Hjälp mig tänka smart kring sparande