Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Hjälp mig tänka smart kring sparande

Anonym (Till) skrev 2024-11-07 09:43:00 följande:
    Hjälp mig tänka smart kring sparande

Jag har ungefär 10 år kvar att arbeta innan jag planerar ta ut pension vid 65 års ålder. Är gift och äger ett hus tillsammans med min man som är några år yngre och alltså kommer arbeta några år till när jag gått i pension (om allt går enligt plan). 
    Vi har bara huslån, inga andra lån. Husets värde är idag 4,5 milj och lånet 1,5 milj.

Vi båda pensionssparar och jag räknar med att ha minst 700 000 i privat pensionssparande vid pensioneringen. 
    Min man likadant. 

Det jag undrar är om det är en låg summa.
    Vi har båda tjänstepension.

Vi tänker oss att sälja huset några år efter pensioneringen och välja hyresrätt för att leva mer bekymmersfritt. På så vis får vi ut en större summa pengar. 

Tänker vi fel?

Nej, det är inte fel att sälja huset och få mer likvider när ni blir blir pensionärer. Ett enklare liv när man blir äldre. 
    Jag skulle tänka som så, att det ni får ut i pension ska täcka det viktiga, alla räkningar samt mat och lite annat. Dvs ni ska kunna gå runt på era pensioner. Däremot behöver ni inte kunna spara, men då har ni dels ert pensionsspar samt även pengarna från huset. Pengar ni kan använda till resor, guldkant osv. 

Men kolla hur mkt det blir i pension för er, du går ju i förtid om du går redan vid 65. 
  • Anonym (M)
    Anonym (G) skrev 2024-11-07 10:04:36 följande:
    Vad menar du med förtid?

Är TS född 1969 kan hon ta ut allmän pension från 64 år ålder och är hon född 1070 kan hon ta ut den vid 65 år ålder. 

Riktåldern styr bostadstillägg och garantipension och det är det handlar det inte om här.
    Självklart får man högre pension om man arbetar till riktåldern.
    Man får även högre skatt på sin pension om man går innan riktåldern. 
Svar på tråden Hjälp mig tänka smart kring sparande