Inlägg från: Anonym (Till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Till)

Hjälp mig tänka smart kring sparande

Jag har ungefär 10 år kvar att arbeta innan jag planerar ta ut pension vid 65 års ålder. Är gift och äger ett hus tillsammans med min man som är några år yngre och alltså kommer arbeta några år till när jag gått i pension (om allt går enligt plan). 
    Vi har bara huslån, inga andra lån. Husets värde är idag 4,5 milj och lånet 1,5 milj.

Vi båda pensionssparar och jag räknar med att ha minst 700 000 i privat pensionssparande vid pensioneringen. 
    Min man likadant. 

Det jag undrar är om det är en låg summa.
    Vi har båda tjänstepension.

Vi tänker oss att sälja huset några år efter pensioneringen och välja hyresrätt för att leva mer bekymmersfritt. På så vis får vi ut en större summa pengar. 

Tänker vi fel?

• Svar på tråden Hjälp mig tänka smart kring sparande
  • Anonym (Till)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-11-07 09:53:41 följande:

Omöjligt att säga.
    Om det är 700 000 ni har privat och hur långt de kommer räcka är högst beroende av vad ni har/kommer ha för allmän pension och tjänstepension.
    Relaterat till era kostndaer.
    Kan varmt rekommendera att ni kikar på Minpension och simulerar uttag vid olika åldrar och omfattning. 
    Och sen utifrån det funderar på om dessa 700k räcker. 

Man kan också ta i beräkningen att det kan bli svårare att ta lån som pensionär (tyvärr). Så att ha kapital sparat är bra, om ni har för avsikt att bo kvar i huset.

Jag har varit inne på min pension och sett hur det skulle se ut med pengar vid olika åldrar. Om jag arbetar närmare 66 år får jag ut en summa som täcker boende, mat, försäkringar mm och ger utrymme för annat i livet. Jag kommer klara mig på bara pensionen men vill ha pengar sparade som säkerhet, till guldkant mm 
    Det känns lite som att 700 000 är en för låg summa när man läser om andras pensionssparande. 
Svar på tråden Hjälp mig tänka smart kring sparande