Anonym (Till) skrev 2024-11-07 10:02:55 följande:
Jag har varit inne på min pension och sett hur det skulle se ut med pengar vid olika åldrar. Om jag arbetar närmare 66 år får jag ut en summa som täcker boende, mat, försäkringar mm och ger utrymme för annat i livet. Jag kommer klara mig på bara pensionen men vill ha pengar sparade som säkerhet, till guldkant mm
Det känns lite som att 700 000 är en för låg summa när man läser om andras pensionssparande.
Men låg ur vilket perspektiv då. Om du får pension (allmän + tjänste) som täcker det liv du/ni vill leva.
Och sen så har du 700 000kr.
Fortsätter du att ha detta i aktivt sparande med antingen räntebärande konto eller aktier/fonder som ger avkastning så är det inte så att du börjar ta och så minskar det motsvarande. Så hade inte jag gjort i alla fall utan jag hade fortsatt haft en del kvar investerat. Då borde 700k räcka till att ge den guldkanten i ganska många år från 65. Det är inte i sammanhanget "lite" pengar.
Men allt är relativt. Jag och min man är bara nyligen fyllda 40 och har redan en plan för hur vi ska avveckla oss från arbetsmarknaden och hur vi vill leva "sen".
Och vi är verkligen inga höginkomsttagare eller att vi tänker oss en regelrätt FIRE. Men vi ser om våra kostnader, funderar på att minska ner på boendet ganska snart (barnen leker sällan på tomten ändå), upplever att vi kan vara rätt så billiga i drift, är inte särskilt intresserade av att resa.
För oss hade våra förmodat ganska modesta allmänna pensioner + tjänstepensioner + 700k sparat räckt långt.
Eventuella arv eller att det kan trilla ut försäkringspengar om någon av oss skulle gå bort tar vi aldrig med när vi räknar men i praktiken lär sånt kapital också kunna bidra.