• Anonym (hjälp)

    Vad är mest ekonomiskt

    Fortsätta med en äldre bil som det kanske blir dyra reparationer på eller köpa en nyare bil.

    Den ena tycker det är vansinne med dyra reparationer på en bil som är värd 20-30 tusen och den andre tycker att det är den totala milkostnaden som räknas utslaget och att värdeminskning också är en kostnad som blir mer än ev. reparationer.

    Inget billån skulle det bli utan pengarna finns och sitter nu i olika konton och fonder

  • Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt
  • Anonym (Kompetens är viktigast)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-07 11:30:34 följande:
    Visst har det både med kunskap och tur att göra. Men nog brukar en nyare bil generellt vara mer pålitlig än en äldre ändå. Det säger iallafall min erfarenhet.
    Ja, pålitligare. (Kanske?)
    Men en nyare bil är generellt mycket dyrare att reparera än en gammal.

    Ett litet exempel:
    Äldre bilar har ofta manuell växellåda vilket i alla normala fall aldrig (i jämförelse) kräver några reparationer.
    Nyare bilar har ofta någon typ av automatlåda. Många av dessa kräver reparationer, i vissa fall redan vid omkring 10 000 mil. Det är inte alls ovanligt med kostnader på 50 000 kr, eller mer...

    Väldigt många nyare bilar drabbas av problem med avgasreningen, t ex Ad-blue systemet, mm, mm.
    Ofta till kostnader på 20 000 - 30 000 kr.

    Med mycket god kompetens kan man försöka säkerställa att inte drabbas av detta.
    Men minst 80% (troligen 95%) av köpare av begagnade bilar har knappast någon som helst möjlighet, eller ens aning, för att minska riskerna bara för dessa två exempel...
  • Anonym (Man)
    conand skrev 2024-11-07 11:56:33 följande:
    Ponera följande scenario. Jag är en bil som för 5 år sedan var värd 30k. Då, för 5 år sedan gick den sönder och behövde repareras för 15k. Jag valde att reparera den och sedan dess har den inte går sönder nåt mer. På vilket sätt hade jag varit rikare idag om jag då för 5 år sedan istället skrotat den och köpt en annan bil för 30k?
    Min tes bygger på att när dyrare slitagedelar börjar krångla och behöva bytas ut, så stannar det inte efter första stora saken. Utan det bara fortsätter en sak efter nästa.Därför ska man generellt dra i handbromsen med billiga slit och släng bilar. Naturligtvis kan det I vissa fall vara värt att reparera en gammal bil, men har man inte kunskapen eller möjligheten att ens göra en normal service på sin gamla bil så anser jag att man inte ska åka runt i något som med större risk kommer kosta mycket pengar att underhålla.

    TS eller hens partner ger mig intrycket av att inte ens klara av att fylla på olja i en bil.Då är det riskabelt att åka runt i en skrotbilar på många sätt.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-07 11:27:38 följande:
    Vem är det som drabbas om bilen står på verkstad eller blir okörbar en längre tid?

    Den som vill byta bil eller den som vil behålla?
    Båda drabbas lika lite (överkomligt problem) och det har aldrig här varit något problem att få en tid på en verkstad???
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:58:38 följande:
    Men vänta nu. Har du kunskapen,verktygen och någonstans att skruva och underhålla en gammal bil?

    Man reparerar inte en bil för motsvarande 50% av dess värde. Förstår man inte det så behöver man nog gå någon form av grundkurs i ekonomi. Risken är att en gammal bil som börjat gå sönder med dyrare reparationer kommer fortsätta kosta pengar.
    Det första håller jag med om. Tror det är mer ekonomiskt att köpa en nyare enkel korean med låga mil för lite högre summa om man inte servar och lagar själv.

    Däremot anser jag att det absolut kan vara en bättre affär att kosta på den bil man har en större reparation än att skrota den och köpa en bil man inte vet så mycket om för 30 000kr
  • Anonym (hjälp)

    Om man inte ska sälja bilen så vad spelar det för roll vad bilen är värd? Ni skriver att man reparerar inte en bil värd 30 000 för 15 000. Om man ska sälja bilen efter den är reparerad så är det väl en sak, men om man ska fortsätta åka i den så hur är det då relevant vad man kan få för bilen på marknaden?


    Kan någon svara på det?????

  • Anonym (Bilen)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-23 09:11:09 följande:

    Om man inte ska sälja bilen så vad spelar det för roll vad bilen är värd? Ni skriver att man reparerar inte en bil värd 30 000 för 15 000. Om man ska sälja bilen efter den är reparerad så är det väl en sak, men om man ska fortsätta åka i den så hur är det då relevant vad man kan få för bilen på marknaden?


    Kan någon svara på det?????


    Om du säljer bilen för 30 tkr och sedan lägger till de 15 tkr du vill laga den för så kan du med största sannolikhet få en bättre bil än den du har. 


    Dessutom, det finns ingen garanti att bilen efter lagningen på 15 tkr håller så länge till, det kan ju uppstå andra saker att laga. Frågan är hur mkt pengar är man intresserad av att lägga på en gammal bil?

    Men tycker man det är ok att laga för stora summor, och man inte behöver bilen i sitt dagliga liv, så för all del, behåll den. 

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-23 09:34:48 följande:

    Om du säljer bilen för 30 tkr och sedan lägger till de 15 tkr du vill laga den för så kan du med största sannolikhet få en bättre bil än den du har. 


    Dessutom, det finns ingen garanti att bilen efter lagningen på 15 tkr håller så länge till, det kan ju uppstå andra saker att laga. Frågan är hur mkt pengar är man intresserad av att lägga på en gammal bil?

    Men tycker man det är ok att laga för stora summor, och man inte behöver bilen i sitt dagliga liv, så för all del, behåll den. 


    Bilen är värd 30 som reparerad utgick jag från. Tror inte man får 30 om den inte är körbar och behöver en reparation för 15
  • Anonym (Bilen)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-23 09:41:20 följande:
    Bilen är värd 30 som reparerad utgick jag från. Tror inte man får 30 om den inte är körbar och behöver en reparation för 15

    Fakta är i alla fall att ingen vet vad er gamla bil kommer att kosta er framöver. 


    Sedan tycker jag att pengar är en del i ekvationen. Den andra är säkerhet, komfort, tillförlitlighet. 


    Om ingen av er drabbas av att inte ha bil så tar jag det som att ni inte behöver en bil. Så då kan ni ju sälja bilen och hyra bil/ta taxi de gånger ni har behov av bil. 

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-23 10:48:39 följande:

    Fakta är i alla fall att ingen vet vad er gamla bil kommer att kosta er framöver. 


    Sedan tycker jag att pengar är en del i ekvationen. Den andra är säkerhet, komfort, tillförlitlighet. 


    Om ingen av er drabbas av att inte ha bil så tar jag det som att ni inte behöver en bil. Så då kan ni ju sälja bilen och hyra bil/ta taxi de gånger ni har behov av bil. 


    Men detsamma gäller ju ditt förslag om en bil för 45, eller kommer inte den få några reparationer menar du?

    Tråden handlar om det rent ekonomiska, ingenting annat som komfort.

    Jag har aldrig skrivit att vi inte drabbas av att inte ha bil. 
  • Anonym (Bilen)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-23 11:10:09 följande:
    Men detsamma gäller ju ditt förslag om en bil för 45, eller kommer inte den få några reparationer menar du?

    Tråden handlar om det rent ekonomiska, ingenting annat som komfort.

    Jag har aldrig skrivit att vi inte drabbas av att inte ha bil. 

    Du skrev att det var överkomliga problem. 


    Gör ni alltid så, att ni enbart tar beslut på ekonomiska grunder? 

    Vad är anledningen till att ni enbart tittar på ekonomin?

Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt