• Anonym (hjälp)

Vad är mest ekonomiskt

Fortsätta med en äldre bil som det kanske blir dyra reparationer på eller köpa en nyare bil.

Den ena tycker det är vansinne med dyra reparationer på en bil som är värd 20-30 tusen och den andre tycker att det är den totala milkostnaden som räknas utslaget och att värdeminskning också är en kostnad som blir mer än ev. reparationer.

Inget billån skulle det bli utan pengarna finns och sitter nu i olika konton och fonder

• Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:40:41 följande:
    Nej, om du står med en bil som kostade 30k att köpa, och du har kört med den i 2år när den helt plötsligt går sönder och kräver en reparation som kostar 15k. Då reparerar man den inte för 15k. Man skrotar den och köper en ny 30k bil. Kostnaden för den första bilen har då varit 30k/24månader = 1250kr per månad i värdetapp.
    Och 30 000 är mer att förlora än 15 000
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Kr) skrev 2024-11-06 19:23:16 följande:

Köper ni en bil för 100 000 kr har ni en förlorad kapitalvinst på kanske 300 kr i månaden och en värdeminskning på kanske 1000 kr.  Alltså en bil som är ca 15 000 kr dyrare per år.  Plus eventuella reparationer på den bilen. Jämför det med vad ni uppskattar för årliga reparationer på nuvarande bil

Och dyrare försäkring
  • Anonym (Em)

Det är ju värt endel att ha en pålitlig bil och slippa ständiga reparationer också. 

• Toxicated

Nyare bil är skönre på bekvämlighetskontot då den troligen inte riskerar strejka lika ofta som en nyare. 

Nyare bil har större värdetapp och kanske måste följa en servicebok med dyra "måste" servicar för att inte tappa andrahansvärde medans en äldre bil kan man man ta olja och filter en gång om året och klara sig med det några år. 

En bil tappar ungefär 10-15% per år efter de första tre åren då den tappar 40-50% så är det bara att räkna. 

Under 100 000kr tror jag inte man får en som är mer tillförlitlig än en för 30 000kr 

Jag körde en Volvo 204 i  10år för 3000kr/mån inkl allt (även bränsle och rep 1200/mil/år)
    Leasar en bil nu och kör för 4500kr/månad inkl allt
    En polare köpte en helt ny Tesla och på tre år har den tappat 10 000kr/månad i bara värdeminskning dv helt ny bil är det sämsta oavsett bilmärke.

Mellan en beg och bättre beg är det sak samma. 

Har kvar din gamla bil, det du har reparerat vet du ju är helt nytt, tror inte det blir någon större skilland på att lägga 60 000kr på en annan bil. 

Skall du byta så köp en 3-4år gammal och ha den länge, välj en med gott rykte på tillförlitlighet, där toppar väl Toyota. 

• Anonym (Kompetens är viktigast)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-07 10:34:30 följande:

Det är ju värt endel att ha en pålitlig bil och slippa ständiga reparationer också. 

Den enda gången du kan vara säker (eller i var fall någorlunda trygg) på att slippa dyra reparationer är på en ny bil, eller nästan ny som verkligen har kvar fullt gällande fabriksgaranti.

En nästan ny begagnad bil kan få mycket dyra repkostnader om du har bara den minsta lilla otur.
    Ganska nya men begagnade bilar kan vara mycket dyra att reparera, om oturen är framme. 

För att minska risken för otur måste man vara mycket kunnig och ha stor erfarenhet, både om bilar och bilmarknaden generellt och dessutom tekniskt kunnig, helst kunnig på just det märket och den modellen man tänker köpa, och man måste vara extremt noggrann i valet.
    Och dessutom måste man veta vilken av alla bilfirmor som är mest seriös och pålitlig.

Om man är en bilköpare som främst sorterar på bilens pris, miltal, färg och/eller på bilens utrustning, så är sannolikheten stor att man kommer att få otur med höga repkostnader.

Om man inte är mycket kunnig, om man inte köper en ny bil med garanti, så är det nog oftast bättre att välja en generellt billigare bil och ha kalkylerat med att ta de kostnader som följer i fråga om underhåll och reparationer.

För alla begagnade bilar gäller att dess förra ägare är den viktigaste komponenten.
    Därefter skötsel, service, underhåll och handhavande, vilket alla är mycket viktigare än pris, miltal, färg och liknande.
    Vad en anställd säljare berättar/påstår är oftast helt oväsentligt i jämförelse.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:58:38 följande:
    Men vänta nu. Har du kunskapen,verktygen och någonstans att skruva och underhålla en gammal bil?

Man reparerar inte en bil för motsvarande 50% av dess värde. Förstår man inte det så behöver man nog gå någon form av grundkurs i ekonomi. Risken är att en gammal bil som börjat gå sönder med dyrare reparationer kommer fortsätta kosta pengar.
    Jag håller inte med dig riktigt här. Det beror ju på bilens skick i övrigt. Går kopplingen sönder på en bil i den prisklassen kan det kosta halva bilens värde att reparera. Men är bilen fräsch i övrigt och däcken relativt nya för både sommar och vinter anser jag att det är bättre att reparera då han vet vad han har. Köper dom en annan bil i den prisklassen kan det med stor sannolikhet dyka upp problem som inte märkts vid köpet.

Dessutom får dom inte många kronor för den gamla när den är trasig. 
  • Anonym (Bilen)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 20:33:47 följande:
    Och dyrare försäkring
    Vem är det som drabbas om bilen står på verkstad eller blir okörbar en längre tid?

Den som vill byta bil eller den som vil behålla?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Kompetens är viktigast) skrev 2024-11-07 11:12:47 följande:
    Den enda gången du kan vara säker (eller i var fall någorlunda trygg) på att slippa dyra reparationer är på en ny bil, eller nästan ny som verkligen har kvar fullt gällande fabriksgaranti.

En nästan ny begagnad bil kan få mycket dyra repkostnader om du har bara den minsta lilla otur.
    Ganska nya men begagnade bilar kan vara mycket dyra att reparera, om oturen är framme. 

För att minska risken för otur måste man vara mycket kunnig och ha stor erfarenhet, både om bilar och bilmarknaden generellt och dessutom tekniskt kunnig, helst kunnig på just det märket och den modellen man tänker köpa, och man måste vara extremt noggrann i valet.
    Och dessutom måste man veta vilken av alla bilfirmor som är mest seriös och pålitlig.

Om man är en bilköpare som främst sorterar på bilens pris, miltal, färg och/eller på bilens utrustning, så är sannolikheten stor att man kommer att få otur med höga repkostnader.

Om man inte är mycket kunnig, om man inte köper en ny bil med garanti, så är det nog oftast bättre att välja en generellt billigare bil och ha kalkylerat med att ta de kostnader som följer i fråga om underhåll och reparationer.

För alla begagnade bilar gäller att dess förra ägare är den viktigaste komponenten.
    Därefter skötsel, service, underhåll och handhavande, vilket alla är mycket viktigare än pris, miltal, färg och liknande.
    Vad en anställd säljare berättar/påstår är oftast helt oväsentligt i jämförelse.
    Visst har det både med kunskap och tur att göra. Men nog brukar en nyare bil generellt vara mer pålitlig än en äldre ändå. Det säger iallafall min erfarenhet.
  • conand

Köp aldrig en ny bil om du vill vara ekonomisk. Lägg pengarna på börsen istället och reparera den gamla tills man når en punkt när man känner att det blir för dyrt. Köp inte en ny bil bara för att den gamla "kanske" går sönder snart. Så tänkte jag med min för 6 år sedan men jag behöll den och det är jag glad för, har inte behövt några större reparationer och knappt kostat mig någonting. 

Man köper bara nya bilar för komfort och status, men det kostar. 

• conand
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:58:38 följande:
    Men vänta nu. Har du kunskapen,verktygen och någonstans att skruva och underhålla en gammal bil?

Man reparerar inte en bil för motsvarande 50% av dess värde. Förstår man inte det så behöver man nog gå någon form av grundkurs i ekonomi. Risken är att en gammal bil som börjat gå sönder med dyrare reparationer kommer fortsätta kosta pengar.
    Ponera följande scenario. Jag är en bil som för 5 år sedan var värd 30k. Då, för 5 år sedan gick den sönder och behövde repareras för 15k. Jag valde att reparera den och sedan dess har den inte går sönder nåt mer. På vilket sätt hade jag varit rikare idag om jag då för 5 år sedan istället skrotat den och köpt en annan bil för 30k?
Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt