• Anonym (hjälp)

    Vad är mest ekonomiskt

    Fortsätta med en äldre bil som det kanske blir dyra reparationer på eller köpa en nyare bil.

    Den ena tycker det är vansinne med dyra reparationer på en bil som är värd 20-30 tusen och den andre tycker att det är den totala milkostnaden som räknas utslaget och att värdeminskning också är en kostnad som blir mer än ev. reparationer.

    Inget billån skulle det bli utan pengarna finns och sitter nu i olika konton och fonder

  • Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt
  • Anonym (L)

    Hur mycket använder du bilen? Vad blir kostnaden att åka taxi istället under en 10 års period? Jämför med kostnaden att köpa en helt ny bil. Kan du leva med en 5-6 år gammal bil kan det vara värt att sikta på en sådan.

  • Anonym (Man)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 18:32:20 följande:
    Menar om bilen behöver en reparation för 15 000 så lär man inte få 30 k för den?
    Nej, om du står med en bil som kostade 30k att köpa, och du har kört med den i 2år när den helt plötsligt går sönder och kräver en reparation som kostar 15k. Då reparerar man den inte för 15k. Man skrotar den och köper en ny 30k bil. Kostnaden för den första bilen har då varit 30k/24månader = 1250kr per månad i värdetapp.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:40:41 följande:
    Nej, om du står med en bil som kostade 30k att köpa, och du har kört med den i 2år när den helt plötsligt går sönder och kräver en reparation som kostar 15k. Då reparerar man den inte för 15k. Man skrotar den och köper en ny 30k bil. Kostnaden för den första bilen har då varit 30k/24månader = 1250kr per månad i värdetapp.
    Du tycker ju att man ska betala 30 000 kr istället för att betala 15 000 kr. Kan inte se varför det skulle vara mer ekonomiskt
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (L) skrev 2024-11-06 18:40:30 följande:

    Hur mycket använder du bilen? Vad blir kostnaden att åka taxi istället under en 10 års period? Jämför med kostnaden att köpa en helt ny bil. Kan du leva med en 5-6 år gammal bil kan det vara värt att sikta på en sådan.


    Nej jämförelsen är med den gamla bilen. Kommer det bli dyrare att ha kvar den än att köpa en nyare bil? Vad har taxi med det här att göra? 
  • Anonym (Bilen)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 18:48:44 följande:
    Du tycker ju att man ska betala 30 000 kr istället för att betala 15 000 kr. Kan inte se varför det skulle vara mer ekonomiskt
    Om bilen är värd 30 tkr så får du inte det om den ska repareras för 15 tkr. 
  • Mentat
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 16:11:12 följande:
    Vad är mest ekonomiskt

    Fortsätta med en äldre bil som det kanske blir dyra reparationer på eller köpa en nyare bil.

    Den ena tycker det är vansinne med dyra reparationer på en bil som är värd 20-30 tusen och den andre tycker att det är den totala milkostnaden som räknas utslaget och att värdeminskning också är en kostnad som blir mer än ev. reparationer.

    Inget billån skulle det bli utan pengarna finns och sitter nu i olika konton och fonder


    Finns inget enkelt svar. Det är något man värker fram, att man inte vill lägga mer pengar på sin gamla bil och väljer att byta till något nyare.

    Har ni långt kvar till kamremsbyte? I så fall kan det vara värt att köra den gamla ett tag till. Om inte så är det ju en väldigt dyr service och kan vara värt att ta hänsyn till.
  • Anonym (Man)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-11-06 18:48:44 följande:
    Du tycker ju att man ska betala 30 000 kr istället för att betala 15 000 kr. Kan inte se varför det skulle vara mer ekonomiskt
    Men vänta nu. Har du kunskapen,verktygen och någonstans att skruva och underhålla en gammal bil?

    Man reparerar inte en bil för motsvarande 50% av dess värde. Förstår man inte det så behöver man nog gå någon form av grundkurs i ekonomi. Risken är att en gammal bil som börjat gå sönder med dyrare reparationer kommer fortsätta kosta pengar.


  • Anonym (Kr)

    Köper ni en bil för 100 000 kr har ni en förlorad kapitalvinst på kanske 300 kr i månaden och en värdeminskning på kanske 1000 kr.  Alltså en bil som är ca 15 000 kr dyrare per år.  Plus eventuella reparationer på den bilen. Jämför det med vad ni uppskattar för årliga reparationer på nuvarande bil

  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Bilen) skrev 2024-11-06 18:52:39 följande:
    Om bilen är värd 30 tkr så får du inte det om den ska repareras för 15 tkr. 
    Nej det skrev jag väl inte heller 
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Man) skrev 2024-11-06 18:58:38 följande:
    Men vänta nu. Har du kunskapen,verktygen och någonstans att skruva och underhålla en gammal bil?

    Man reparerar inte en bil för motsvarande 50% av dess värde. Förstår man inte det så behöver man nog gå någon form av grundkurs i ekonomi. Risken är att en gammal bil som börjat gå sönder med dyrare reparationer kommer fortsätta kosta pengar.
    Nej vi pratar om reparationer på verkstad. Eller menade du 15000 bara i delar?

    Fast kommer de reparationerna kosta lika mycket som värdeminskning av en nyare bil? Som dessutom också kommer behöva reparationer? Plus den förlorade avkastningen av pengarna?
Svar på tråden Vad är mest ekonomiskt