beli skrev 2024-11-07 09:00:41 följande:
Vet du, jag undrar om du är informationsfientlig. Du vill inte att barn ska få lära sig om valet, och inte i alla skolor.
På vilket sätt SKADAR det att de får den informationen?
Igår kväll tog min nioåring själv upp det här med valet och frågade en massa om hur länge presidenten sitter (jag jämförde med Finland och Ryssland - stora skillnader), hur Ukraina kan påverkas, vad Trump vill och inte vill... Min son tyckte det var intressant, och när han hade fått sina svar var han nöjd. Varför förneka honom detta?
Jag minns inte om det var du eller nån annan som skrev att varje förälder får göra som den vill, att skolan inte ska behöva lära ut allt. Men det kan väl vara en kombination? Det är ju bara BRA att skolan lär ut grunderna, så får man komplettera hemma om intresset finns. Tänk dig om det bara hängde på föräldrarna. Vissa barn skulle bli väldigt allmänbildade medan andra knappt skulle veta nånting alls. Hur skapar det ett rättvist samhälle med lika förutsättningar?
Oj, vad du feltolkar det jag skriver. Och drar slutsatser som inte stämmer.
Nej, jag är inte emot att barn får denna information och nej, jag tycker inte det skadar barnen. Men jag tycker inte heller att det spelar någon roll om de lär sig i i lågstadiet eller i mellanstadiet. Att prata om detta val en en stund i i lågstadiet gör nog varken från eller till för barnen. De kommer att lära sig tids nog i mellanstadiet.
Lär dig att inte låta dina fördomar eller din upprördhet stå i vägen när du läser vad folks skriver, för då drar du bara fel slutsatser.