• Anonym (Punkt)

Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?

Mitt barn går i tredje klass. De har inte nämnt ett ord om det amerikanska valet i skolan. Samma gällde det svenska valet för två år sen. Inte ett ord om det i skolan. 

Jag undrar om vår skola är unik eller om det är så det är. Jag trodde att stora samhällsfrågor var något som skolan tog upp. (Och innan någon säger något, självklart har vi pratat hemma och vårt barn klev upp imorse och satte sig genast att titta på tv och nyheter om valet. Vi pratar givetvis om det hemma).

• Svar på tråden Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?
  • Anonym (Punkt)
    Anonym (Nej.) skrev 2024-11-06 13:37:29 följande:
    Det är bättre att lära ditt barn svensk politik, laga mat, sina läxor etc...istället. 
    Vad ska barnet göra med amerikansk valet. Det är useless. 
    Som sagt, det svenska valet för två år sen berördes inte heller. 
  • Anonym (Love)
    Anonym (Punkt) skrev 2024-11-06 14:44:23 följande:
    Som sagt, det svenska valet för två år sen berördes inte heller. 
    Men det kommer ju sedan när de blir äldre. 
  • Anonym (Punkt)
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 14:46:27 följande:
    Men det kommer ju sedan när de blir äldre. 
    Det är möjligt. Jag var dock förvånad, eftersom till och med förskolan pratade om både det svenska valet och om amerikanska valet. 
  • mari123
    Anonym (Punkt) skrev 2024-11-06 14:47:40 följande:
    Det är möjligt. Jag var dock förvånad, eftersom till och med förskolan pratade om både det svenska valet och om amerikanska valet. 
    HOPPAS man höll sig neutrala och inte skrämde småttingarna med de egna åsikterna om Trump (och SD)😊
  • Anonym (Love)
    Anonym (Punkt) skrev 2024-11-06 14:47:40 följande:
    Klart de gör, det ingår i samhällskunskapen att prata om val, regering, riksdag osv. Även andra länders statsskick lärs ut. 
  • Anonym (Punkt)
    mari123 skrev 2024-11-06 14:53:01 följande:
    HOPPAS man höll sig neutrala och inte skrämde småttingarna med de egna åsikterna om Trump (och SD)😊
    Man pratade om vad ett val innebär och så passade man på att ha ett eget val på förskolan, där barnen fick rösta om var legobordet skulle placeras. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 11:18:43 följande:
    Fast valet påverkar mkt runt om i världen, inser man inte det så är man nog inte så insatt i vare sig politik eller ekonomi. 
    Vad menar du? Jag sa inte att det inte ska sändas alls. Avslutade också med att skriva att det är viktigt att i alla fall ta upp ämnet på nyheterna, uppdatera då det kan påverka resten av världen. Du kan läsa min kommentar igen.
  • Anonym (E)
    beli skrev 2024-11-06 11:33:35 följande:
    Nej, USA är inte vårt land, men tyvärr styr USA:s beslut resten av världen i viss mån. Trump vill t.ex. dra sig ur Parisavtalet (igen). Han vill hålla kvar pengarna i USA och inte stötta Ukraina, vilket kan ha oanade konsekvenser för dig, mig och alla andra i Europa. Det har talats om ett tredje världskrig ifall han får makten igen. Han är kompis med andra diktatorer, vilket aldrig kan vara bra för alla andra.

Sveriges beslut påverkar inte USA så mycket, men USA:s beslut kan påverka Sverige mycket.

Min nioåring är insatt och sade i morse att det säkert kommer att pratas mycket om det i skolan (lågstadiet) idag.

Själv är jag förkrossad över att USA är befolkat av så många oinsatta, obrydda väljare att denna narcissistiska, misogyna mansgris än en gång kom till makten.
    Jag vet. Skrev att det är viktigt att lära sig om samhällsfrågor, politik, allmänbildning. Avslutade med att skriva att det absolut ska uppdateras ang valet, info osv då det kan påverka resten av världen.

Men jag tycker det är för mycket. För mig räcker en uppdatering om valet och kanske någon sändning där de diskuterar valet och konsekvenser, hur det påverkar världen osv, sen vill jag kolla på svensk tv. Räcker med alla amerikanska program vi har. Man behöver inte prata Trump och valet och valvaka i varenda kanal.
  • Jemp

Nej, det tror jag inte. Äldsta går i tvåan och jag är inte förvånad att de inte pratat om det. 

• Jemp
    Anonym (E) skrev 2024-11-06 10:30:42 följande:
    Ja, viktigt med samhällsfrågor och allmänbildning i skolan. absolut. Personligen förstår jag inte varför media är så fokuserat på valet i USA. Valvaka, det enda de pratar om osv. Jag menar vi är Sverige. USA är inte vårt land. Vet inte om amerikaner vakar över svenska politiken på det sättet och i deras media. Räcker att man uppdaterar kort på nyheterna sedan återgår till våra och världens andra nyheter. Känns lite löjligt. Men tycker som sagt absolut man ska uppdatera läget på nyheterna och kanske prata en stund om det då valet såklart kan påverka världen.
    Oj, USAs politik har ju stor påverkan på resten av världen så ur vuxetperspektiv tycker jag inte det är underligt alls. 
  • Anonym (E)
    Jemp skrev 2024-11-06 21:57:30 följande:
    Oj, USAs politik har ju stor påverkan på resten av världen så ur vuxetperspektiv tycker jag inte det är underligt alls. 
    Läs. Skrev att det är viktigt att ta upp då det påverkar resten av världen. Läser ni inte ordentligt? Eller hela texten? Ja det är viktigt men enligt mig alldeles för uppblåst och överdrivet. Tog över hela televisionen. Men ok om du tycker det är så det ska vara och att det inte är konstigt, förstår. Vi tycker olika bara.
  • beli
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 13:28:22 följande:

Ja och det är det ju. Bara inte i lågstadiet i alla skolor. 

Du ska se, tids nig lär sig dessa barn också hur val går till. 

Vet du, jag undrar om du är informationsfientlig. Du vill inte att barn ska få lära sig om valet, och inte i alla skolor.

På vilket sätt SKADAR det att de får den informationen?

Igår kväll tog min nioåring själv upp det här med valet och frågade en massa om hur länge presidenten sitter (jag jämförde med Finland och Ryssland - stora skillnader), hur Ukraina kan påverkas, vad Trump vill och inte vill... Min son tyckte det var intressant, och när han hade fått sina svar var han nöjd. Varför förneka honom detta?

Jag minns inte om det var du eller nån annan som skrev att varje förälder får göra som den vill, att skolan inte ska behöva lära ut allt. Men det kan väl vara en kombination? Det är ju bara BRA att skolan lär ut grunderna, så får man komplettera hemma om intresset finns. Tänk dig om det bara hängde på föräldrarna. Vissa barn skulle bli väldigt allmänbildade medan andra knappt skulle veta nånting alls. Hur skapar det ett rättvist samhälle med lika förutsättningar?
  • Körsbärsdalen

Mina barn i lågstadiet (3an och 1an) har fått veta lite om valet, gissningsvis från typ lilla aktuellt och sedan har de diskuterat det lite. Även svenska valet (när barnet i 3an gick i 1an) berördes.

• Anonym (Love)
    beli skrev 2024-11-07 09:00:41 följande:
    Vet du, jag undrar om du är informationsfientlig. Du vill inte att barn ska få lära sig om valet, och inte i alla skolor.

På vilket sätt SKADAR det att de får den informationen?

Igår kväll tog min nioåring själv upp det här med valet och frågade en massa om hur länge presidenten sitter (jag jämförde med Finland och Ryssland - stora skillnader), hur Ukraina kan påverkas, vad Trump vill och inte vill... Min son tyckte det var intressant, och när han hade fått sina svar var han nöjd. Varför förneka honom detta?

Jag minns inte om det var du eller nån annan som skrev att varje förälder får göra som den vill, att skolan inte ska behöva lära ut allt. Men det kan väl vara en kombination? Det är ju bara BRA att skolan lär ut grunderna, så får man komplettera hemma om intresset finns. Tänk dig om det bara hängde på föräldrarna. Vissa barn skulle bli väldigt allmänbildade medan andra knappt skulle veta nånting alls. Hur skapar det ett rättvist samhälle med lika förutsättningar?
    Oj, vad du feltolkar det jag skriver. Och drar slutsatser som inte stämmer.

Nej, jag är inte emot att barn får denna information och nej, jag tycker inte det skadar barnen. Men jag tycker inte heller att det spelar någon roll om de lär sig i i lågstadiet eller i mellanstadiet. Att prata om detta val en en stund i i lågstadiet gör nog varken från eller till för barnen. De kommer att lära sig tids nog i mellanstadiet. 

Lär dig att inte låta dina fördomar eller din upprördhet stå i vägen när du läser vad folks skriver, för då drar du bara fel slutsatser.
  • Anonym (Dotter i tvåan)

Min dotter går i tvåan och de har pratat om det och skillnader i hur de gör i USA och hur vi gör här. Att i USA röstar man på en president och i Sverige är det partiet som bestämmer partiledare. Att i Sverige samarbetar vissa partier och bildar regering men i USA finns bara två stora partier. Sådana saker. 

Svar på tråden Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?