• Anonym (Punkt)

Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?

Mitt barn går i tredje klass. De har inte nämnt ett ord om det amerikanska valet i skolan. Samma gällde det svenska valet för två år sen. Inte ett ord om det i skolan. 

Jag undrar om vår skola är unik eller om det är så det är. Jag trodde att stora samhällsfrågor var något som skolan tog upp. (Och innan någon säger något, självklart har vi pratat hemma och vårt barn klev upp imorse och satte sig genast att titta på tv och nyheter om valet. Vi pratar givetvis om det hemma).

• Svar på tråden Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?
  • Anonym (Punkt)
    Mentat skrev 2024-11-06 12:34:54 följande:

Lågstadieelever skall väl inte behöva bry sig om ens det svenska valet och långt mindre det amerikanska? 

Att veta vad ett val är, vad det innebär och vad som skiljer en demokrati från diktatur är väl ypperliga saker att ta upp i samband med val. Jag menar inte att man ska diskutera valresultatets betydelse för svensk inrikespolitik eller för Ukraina. Bara prata OM att det är val i ett av världens största länder eller OM att det är val i Sverige. Hur många partier finns det. Vad heter de? Varför sätter man upp valaffisher?
  • Anonym (Orolig mamma)
    beli skrev 2024-11-06 11:33:35 följande:
    Nej, USA är inte vårt land, men tyvärr styr USA:s beslut resten av världen i viss mån. Trump vill t.ex. dra sig ur Parisavtalet (igen). Han vill hålla kvar pengarna i USA och inte stötta Ukraina, vilket kan ha oanade konsekvenser för dig, mig och alla andra i Europa. Det har talats om ett tredje världskrig ifall han får makten igen. Han är kompis med andra diktatorer, vilket aldrig kan vara bra för alla andra.

Sveriges beslut påverkar inte USA så mycket, men USA:s beslut kan påverka Sverige mycket.

Min nioåring är insatt och sade i morse att det säkert kommer att pratas mycket om det i skolan (lågstadiet) idag.

Själv är jag förkrossad över att USA är befolkat av så många oinsatta, obrydda väljare att denna narcissistiska, misogyna mansgris än en gång kom till makten.
     Jag känner precis likadant, jag blev deprimerad när jag såg att han vann. Jag undrar verkligen I vilken tid man lever i. Där det numera är fullt acceptabelt med en president som är dömd, och har flera åtal emot sig. Bl.s. sexuella trakasserier. Folk i USA verkar inte bry sig. Vad härnäst? Ska vi sätta våldtäktsmän, mördare och pedofiler som presidenter som ska styra ett land. Mörka tider.

Jag har barn, och jag undrar om dom som stödjer Trump i Sverige och Europa. Inser att Sverige kan nu stå ännu närmare ett krig. Era barn kan få uppleva ett krig. Hur sjutton tänker dessa? Putin kommer bara vilja ha mer, om man uppmuntrar med att ge han delar av Ukraina.

Pratade med min syster i telefon. Hon är genuint glad över att hon inte har några barn. Och inte dejtar längre. Hon kommer ta ett ännu större avstånd ifrån män. Hon tycker klimatet börjar bli mycket fientligt emot kvinnor och deras rättigheter. Och dessa män finns tyvärr i Sverige med. Och det verkar öka. Jag blir lite avundsjuk på henne. Då hon slipper oroa sig över barn och vad som kommer ske. 

Trodde aldrig att vi skulle få uppleva så mörka tider. Får magont.
  • Anonym (Inte)

Mina barn (8&11) är väldigt intelligenta så de har följ hela valrörelsen sedan i somras-

• Anonym (Love)
    beli skrev 2024-11-06 12:52:24 följande:
    Men vadå 'bry sig'?

Ju mer man lär barn om världen, desto bättre tycker jag. På vilket sätt är det negativt att de i några minuter får ta del av världspolitiken?

I min nioårings skola ser de på 'Lilla Aktuellt' varje vecka. Varför skulle de inte det?

Fast det kan väl i så fall föräldrarna ta upp om de tycker det är viktigt. 

Men som vanligt ska allt ansvar ligga på skolan. 

• Anonym (Punkt)
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 13:06:42 följande:

Fast det kan väl i så fall föräldrarna ta upp om de tycker det är viktigt. 

Men som vanligt ska allt ansvar ligga på skolan. 

Det är väl klart att undervisningsansvaret ligger på skolan! Och val i stora länder eller i Sverige tycker jag bör vara en del av samhällskunskapen. 
  • Anonym (Love)
    Anonym (Punkt) skrev 2024-11-06 13:23:52 följande:
    Det är väl klart att undervisningsansvaret ligger på skolan! Och val i stora länder eller i Sverige tycker jag bör vara en del av samhällskunskapen. 

Ja och det är det ju. Bara inte i lågstadiet i alla skolor. 

Du ska se, tids nig lär sig dessa barn också hur val går till. 

• Martins07
    Anonym (E) skrev 2024-11-06 10:30:42 följande:
    Ja, viktigt med samhällsfrågor och allmänbildning i skolan. absolut. Personligen förstår jag inte varför media är så fokuserat på valet i USA. Valvaka, det enda de pratar om osv. Jag menar vi är Sverige. USA är inte vårt land. Vet inte om amerikaner vakar över svenska politiken på det sättet och i deras media. Räcker att man uppdaterar kort på nyheterna sedan återgår till våra och världens andra nyheter. Känns lite löjligt. Men tycker som sagt absolut man ska uppdatera läget på nyheterna och kanske prata en stund om det då valet såklart kan påverka världen.
    Jag håller med. Det är slöseri med tiden. De gör inget alls när det är valet i Sverige, jag har släkt som bor där. Vissa personer där känner till bara att Sverige är i Europa that's it. Vad är syftet att prata usa politik med sitt barn när den bor i Sverige?
  • Anonym (Nej.)
    beli skrev 2024-11-06 11:33:35 följande:
    Nej, USA är inte vårt land, men tyvärr styr USA:s beslut resten av världen i viss mån. Trump vill t.ex. dra sig ur Parisavtalet (igen). Han vill hålla kvar pengarna i USA och inte stötta Ukraina, vilket kan ha oanade konsekvenser för dig, mig och alla andra i Europa. Det har talats om ett tredje världskrig ifall han får makten igen. Han är kompis med andra diktatorer, vilket aldrig kan vara bra för alla andra.

Sveriges beslut påverkar inte USA så mycket, men USA:s beslut kan påverka Sverige mycket.

Min nioåring är insatt och sade i morse att det säkert kommer att pratas mycket om det i skolan (lågstadiet) idag.

Själv är jag förkrossad över att USA är befolkat av så många oinsatta, obrydda väljare att denna narcissistiska, misogyna mansgris än en gång kom till makten.
    Nej USA tar inte beslut i hela världen de kan inte göra det. Det är mycket de vill åstadkomma men kan inte för de är inte världen mästare.
  • Anonym (Nej.)
    Anonym (Punkt) skrev 2024-11-06 09:31:15 följande:
    Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?

Mitt barn går i tredje klass. De har inte nämnt ett ord om det amerikanska valet i skolan. Samma gällde det svenska valet för två år sen. Inte ett ord om det i skolan. 

Jag undrar om vår skola är unik eller om det är så det är. Jag trodde att stora samhällsfrågor var något som skolan tog upp. (Och innan någon säger något, självklart har vi pratat hemma och vårt barn klev upp imorse och satte sig genast att titta på tv och nyheter om valet. Vi pratar givetvis om det hemma).

Det är bättre att lära ditt barn svensk politik, laga mat, sina läxor etc...istället. 
    Vad ska barnet göra med amerikansk valet. Det är useless. 
  • PH76
    Anonym (Nej.) skrev 2024-11-06 13:35:39 följande:
    Nej USA tar inte beslut i hela världen de kan inte göra det. Det är mycket de vill åstadkomma men kan inte för de är inte världen mästare.
    De är världens största ekonomi, deras beslut har direkt påverkan på våra räntor (både privata och företagens), och den svenska kronan. Jag har barn 9&12 och vi diskuterar mycket politik och global ekonomi med dem.
Svar på tråden Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?