beli skrev 2024-11-06 11:33:35 följande:
Nej, USA är inte vårt land, men tyvärr styr USA:s beslut resten av världen i viss mån. Trump vill t.ex. dra sig ur Parisavtalet (igen). Han vill hålla kvar pengarna i USA och inte stötta Ukraina, vilket kan ha oanade konsekvenser för dig, mig och alla andra i Europa. Det har talats om ett tredje världskrig ifall han får makten igen. Han är kompis med andra diktatorer, vilket aldrig kan vara bra för alla andra.
Sveriges beslut påverkar inte USA så mycket, men USA:s beslut kan påverka Sverige mycket.
Min nioåring är insatt och sade i morse att det säkert kommer att pratas mycket om det i skolan (lågstadiet) idag.
Själv är jag förkrossad över att USA är befolkat av så många oinsatta, obrydda väljare att denna narcissistiska, misogyna mansgris än en gång kom till makten.
Jag känner precis likadant, jag blev deprimerad när jag såg att han vann. Jag undrar verkligen I vilken tid man lever i. Där det numera är fullt acceptabelt med en president som är dömd, och har flera åtal emot sig. Bl.s. sexuella trakasserier. Folk i USA verkar inte bry sig. Vad härnäst? Ska vi sätta våldtäktsmän, mördare och pedofiler som presidenter som ska styra ett land. Mörka tider.
Jag har barn, och jag undrar om dom som stödjer Trump i Sverige och Europa. Inser att Sverige kan nu stå ännu närmare ett krig. Era barn kan få uppleva ett krig. Hur sjutton tänker dessa? Putin kommer bara vilja ha mer, om man uppmuntrar med att ge han delar av Ukraina.
Pratade med min syster i telefon. Hon är genuint glad över att hon inte har några barn. Och inte dejtar längre. Hon kommer ta ett ännu större avstånd ifrån män. Hon tycker klimatet börjar bli mycket fientligt emot kvinnor och deras rättigheter. Och dessa män finns tyvärr i Sverige med. Och det verkar öka. Jag blir lite avundsjuk på henne. Då hon slipper oroa sig över barn och vad som kommer ske.
Trodde aldrig att vi skulle få uppleva så mörka tider. Får magont.