Inlägg från: Anonym (Punkt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Punkt)

Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?

Mitt barn går i tredje klass. De har inte nämnt ett ord om det amerikanska valet i skolan. Samma gällde det svenska valet för två år sen. Inte ett ord om det i skolan. 

Jag undrar om vår skola är unik eller om det är så det är. Jag trodde att stora samhällsfrågor var något som skolan tog upp. (Och innan någon säger något, självklart har vi pratat hemma och vårt barn klev upp imorse och satte sig genast att titta på tv och nyheter om valet. Vi pratar givetvis om det hemma).

• Svar på tråden Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?
  • Anonym (Punkt)
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 11:18:43 följande:
    Fast valet påverkar mkt runt om i världen, inser man inte det så är man nog inte så insatt i vare sig politik eller ekonomi. 
    Jag tänker inte ens att man behöver diskutera de politiska budskapen. Bara att prata om val i sig, vad innebär det och hur skiljer det sig från länder där man inte har demokratiska val. Vad heter kandidaterna och vilka partier kommer de från? Till och med förskolan tog upp valet, ut generella termer 
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 11:17:10 följande:
    Tycker inte det är så konstigt eftersom hen fortfarande går i lågstadiet. Har de ens samhällskunskap på schemat?

Ja, de har SO på schemat. 

• Anonym (Punkt)
    Mentat skrev 2024-11-06 12:34:54 följande:

Lågstadieelever skall väl inte behöva bry sig om ens det svenska valet och långt mindre det amerikanska? 

Att veta vad ett val är, vad det innebär och vad som skiljer en demokrati från diktatur är väl ypperliga saker att ta upp i samband med val. Jag menar inte att man ska diskutera valresultatets betydelse för svensk inrikespolitik eller för Ukraina. Bara prata OM att det är val i ett av världens största länder eller OM att det är val i Sverige. Hur många partier finns det. Vad heter de? Varför sätter man upp valaffisher?
  • Anonym (Punkt)
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 13:06:42 följande:

Fast det kan väl i så fall föräldrarna ta upp om de tycker det är viktigt. 

Men som vanligt ska allt ansvar ligga på skolan. 

Det är väl klart att undervisningsansvaret ligger på skolan! Och val i stora länder eller i Sverige tycker jag bör vara en del av samhällskunskapen. 
  • Anonym (Punkt)
    Anonym (Nej.) skrev 2024-11-06 13:37:29 följande:
    Det är bättre att lära ditt barn svensk politik, laga mat, sina läxor etc...istället. 
    Vad ska barnet göra med amerikansk valet. Det är useless. 
    Som sagt, det svenska valet för två år sen berördes inte heller. 
  • Anonym (Punkt)
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 14:46:27 följande:
    Men det kommer ju sedan när de blir äldre. 
    Det är möjligt. Jag var dock förvånad, eftersom till och med förskolan pratade om både det svenska valet och om amerikanska valet. 
  • Anonym (Punkt)
    mari123 skrev 2024-11-06 14:53:01 följande:
    HOPPAS man höll sig neutrala och inte skrämde småttingarna med de egna åsikterna om Trump (och SD)😊
    Man pratade om vad ett val innebär och så passade man på att ha ett eget val på förskolan, där barnen fick rösta om var legobordet skulle placeras. 
Svar på tråden Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?