• Anonym (Punkt)

Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?

Mitt barn går i tredje klass. De har inte nämnt ett ord om det amerikanska valet i skolan. Samma gällde det svenska valet för två år sen. Inte ett ord om det i skolan. 

Jag undrar om vår skola är unik eller om det är så det är. Jag trodde att stora samhällsfrågor var något som skolan tog upp. (Och innan någon säger något, självklart har vi pratat hemma och vårt barn klev upp imorse och satte sig genast att titta på tv och nyheter om valet. Vi pratar givetvis om det hemma).

• Svar på tråden Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?
  • Anonym (Jesus Josefsson)

För mig är det svårt att veta. Mitt barn kommer inte ens ihåg vad de fick till lunch. 

• Anonym (E)
    Anonym (Punkt) skrev 2024-11-06 09:31:15 följande:

Mitt barn går i tredje klass. De har inte nämnt ett ord om det amerikanska valet i skolan. Samma gällde det svenska valet för två år sen. Inte ett ord om det i skolan. 

Jag undrar om vår skola är unik eller om det är så det är. Jag trodde att stora samhällsfrågor var något som skolan tog upp. (Och innan någon säger något, självklart har vi pratat hemma och vårt barn klev upp imorse och satte sig genast att titta på tv och nyheter om valet. Vi pratar givetvis om det hemma).

Ja, viktigt med samhällsfrågor och allmänbildning i skolan. absolut. Personligen förstår jag inte varför media är så fokuserat på valet i USA. Valvaka, det enda de pratar om osv. Jag menar vi är Sverige. USA är inte vårt land. Vet inte om amerikaner vakar över svenska politiken på det sättet och i deras media. Räcker att man uppdaterar kort på nyheterna sedan återgår till våra och världens andra nyheter. Känns lite löjligt. Men tycker som sagt absolut man ska uppdatera läget på nyheterna och kanske prata en stund om det då valet såklart kan påverka världen.
  • Anonym (Love)
    Anonym (Punkt) skrev 2024-11-06 09:31:15 följande:

Tycker inte det är så konstigt eftersom hen fortfarande går i lågstadiet. Har de ens samhällskunskap på schemat?
  • Anonym (Love)
    Anonym (E) skrev 2024-11-06 10:30:42 följande:
    Ja, viktigt med samhällsfrågor och allmänbildning i skolan. absolut. Personligen förstår jag inte varför media är så fokuserat på valet i USA. Valvaka, det enda de pratar om osv. Jag menar vi är Sverige. USA är inte vårt land. Vet inte om amerikaner vakar över svenska politiken på det sättet och i deras media. Räcker att man uppdaterar kort på nyheterna sedan återgår till våra och världens andra nyheter. Känns lite löjligt. Men tycker som sagt absolut man ska uppdatera läget på nyheterna och kanske prata en stund om det då valet såklart kan påverka världen.
    Fast valet påverkar mkt runt om i världen, inser man inte det så är man nog inte så insatt i vare sig politik eller ekonomi. 
  • beli
    Anonym (E) skrev 2024-11-06 10:30:42 följande:
    Nej, USA är inte vårt land, men tyvärr styr USA:s beslut resten av världen i viss mån. Trump vill t.ex. dra sig ur Parisavtalet (igen). Han vill hålla kvar pengarna i USA och inte stötta Ukraina, vilket kan ha oanade konsekvenser för dig, mig och alla andra i Europa. Det har talats om ett tredje världskrig ifall han får makten igen. Han är kompis med andra diktatorer, vilket aldrig kan vara bra för alla andra.

Sveriges beslut påverkar inte USA så mycket, men USA:s beslut kan påverka Sverige mycket.

Min nioåring är insatt och sade i morse att det säkert kommer att pratas mycket om det i skolan (lågstadiet) idag.

Själv är jag förkrossad över att USA är befolkat av så många oinsatta, obrydda väljare att denna narcissistiska, misogyna mansgris än en gång kom till makten.
  • beli
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 11:17:10 följande:
    Tycker inte det är så konstigt eftersom hen fortfarande går i lågstadiet. Har de ens samhällskunskap på schemat?
    Ja, det har de faktiskt.
  • Anonym (Punkt)
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 11:18:43 följande:
    Fast valet påverkar mkt runt om i världen, inser man inte det så är man nog inte så insatt i vare sig politik eller ekonomi. 
    Jag tänker inte ens att man behöver diskutera de politiska budskapen. Bara att prata om val i sig, vad innebär det och hur skiljer det sig från länder där man inte har demokratiska val. Vad heter kandidaterna och vilka partier kommer de från? Till och med förskolan tog upp valet, ut generella termer 
    Anonym (Love) skrev 2024-11-06 11:17:10 följande:

Ja, de har SO på schemat. 

• mari123

Hörde någonstans om hur barn när Trump vann förra gången blivit livrädda och trott att det skulle bli världskrig!! ???så KANSKE inte lärare ska prata med barn om detta SÅ känsliga ämne där det är svårt(?) att förhålla sig neutral! Föräldrarna kan ta snacket och ta ansvar för hur de vinklar det hela

• Mentat

Lågstadieelever skall väl inte behöva bry sig om ens det svenska valet och långt mindre det amerikanska? 

• beli
    Mentat skrev 2024-11-06 12:34:54 följande:

Lågstadieelever skall väl inte behöva bry sig om ens det svenska valet och långt mindre det amerikanska? 

Men vadå 'bry sig'?

Ju mer man lär barn om världen, desto bättre tycker jag. På vilket sätt är det negativt att de i några minuter får ta del av världspolitiken?

I min nioårings skola ser de på 'Lilla Aktuellt' varje vecka. Varför skulle de inte det?
Svar på tråden Har era lågstadiebarn pratat om det amerikanska valet?