Anonym (E) skrev 2024-11-06 10:30:42 följande:
Ja, viktigt med samhällsfrågor och allmänbildning i skolan. absolut. Personligen förstår jag inte varför media är så fokuserat på valet i USA. Valvaka, det enda de pratar om osv. Jag menar vi är Sverige. USA är inte vårt land. Vet inte om amerikaner vakar över svenska politiken på det sättet och i deras media. Räcker att man uppdaterar kort på nyheterna sedan återgår till våra och världens andra nyheter. Känns lite löjligt. Men tycker som sagt absolut man ska uppdatera läget på nyheterna och kanske prata en stund om det då valet såklart kan påverka världen.
Nej, USA är inte vårt land, men tyvärr styr USA:s beslut resten av världen i viss mån. Trump vill t.ex. dra sig ur Parisavtalet (igen). Han vill hålla kvar pengarna i USA och inte stötta Ukraina, vilket kan ha oanade konsekvenser för dig, mig och alla andra i Europa. Det har talats om ett tredje världskrig ifall han får makten igen. Han är kompis med andra diktatorer, vilket aldrig kan vara bra för alla andra.
Sveriges beslut påverkar inte USA så mycket, men USA:s beslut kan påverka Sverige mycket.
Min nioåring är insatt och sade i morse att det säkert kommer att pratas mycket om det i skolan (lågstadiet) idag.
Själv är jag förkrossad över att USA är befolkat av så många oinsatta, obrydda väljare att denna narcissistiska, misogyna mansgris än en gång kom till makten.