• Xenia

Varför gillar så många Trump?

nattuw skrev 2024-12-04 08:10:04 följande:
    USA är även till stor del uppbyggt av slavarbete. De flesta är idag överens om att slavarbete inte bör förekomma och att ett återinförande av slavarbete inte är önskvärt.

Därför bör vi inte införa ett de facto slaveri bakvägen och påstå att det handlar om humanismNj
    Nu är det inte frågan om slaveri egentligen. Kan mexikanska arbetare köpas och säljas? Är de förbjudna från att återvände till sitt hemland?

De som vill kasta ut mexikanerna struntar totalt i om de "slavarbetar" i Mexiko, om de får leva på svältgränsen eller om de tvingas arbeta för kriminella karteller. Så det argumentet är bara hyckleri. En del illegala flyr från andra länder via Mexiko, från våld och förtryck.
  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-12-04 13:05:17 följande:
    Det är olagligt att invandra till USA utan lov, så ja alla illegala invandrare är kriminella.
    Du tycks vara en bokstavstolkare.

Svara på frågan i stället. De lever ju inte på att vara illlegala invandrare, så vad försörjer de sig på?
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-12-04 18:59:31 följande:
    Här kan du förkovra dig:

Thousands of asylum-seekers are presently under the temporary care of local governments in New York City and other big cities, where officials have tried everything from using taxpayer money for hotel stays to converting school gymnasiums to temporary shelters.

Some undocumented immigrants will disperse to other parts of the country in the months ahead, relieving pressure on the cities.

Ultimately, however, many of those immigrants will go on to compete with lower-income people in cities for both affordable housing options and space in public housing.

www.washingtonexaminer.com/news/2569511/fact-check-does-immigration-increase-housing-costs/

Om de ansöker om asyl så får de väl genomgå en sådan process.  Får de inte asyl, så deporteras de.

Om de inte söker asyl, så är det väl bara att deportera dem direkt. De här ju redan i förvar. Svårare lär det bli med dem som redan funnits i USA i flera år. Misstänker att det blir rätt kostsamt att jaga dem.

Det där att de tävlar med medborgare betr bostäder, det är väl bara att bygga flera bostäder då. Alternativt att de får tränga ihop sig. Hur klarade alla tidigare lagliga immigranter sig?
  • Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-12-05 12:42:39 följande:
    Briljant. Du har precis löst bostadskriserna i flera länder och städer, inklusive t ex Stockholm: bara att bygga flera bostäder.
    Ja, det beror ju på var man bor. Bor immigranterna i en varm delstat, så behövs inte sådana bostäder vi har i kalla Sverige. Även i Sverige har det talats om att bygga baracker när det är bråttom. I USA bor en del i trailer parks, och inte bara immigranter.
  • Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-06 09:00:37 följande:
    Och vem ska betala?

Det verkliga behovet av att kostnader ska betalas har inget att göra med var man bor och har inget göra med om det är varmt eller kallt där man bor.
    De fruktansvärda kostnaderna blir ändå ungefär de samma.

Vem ska betala dessa kostnader, och vem ska betala alla dessa fruktansvärda och ofantliga kostnader din förespråkade politik innebär?
    Du klarar väl åtminstone inse att din förespråkade politik medför ofantliga kostnader utöver bara bostäder?

Se bara på vad den politik du förespråkar har kostat Sverige.
    Det är mycket tydligt att svensk invandringspolitik kostar medborgarna fruktansvärda summor, mycket tydligt vid en jämförelse med andra jämförbara länder.

Du är säkert en god och humanistisk person som står för alla människors lika värde, och därmed anser du att alla människor i världen ska ha full rätt att strömma in i både USA och i Sverige (strömma in t ex för att komm ai åtnjutande av "gratis" svensk välfärd).

Men hur god och humanistisk man än är så finns en verklighet där detta också ska betalas.
    Hur många amerikanska och svenska medborgare vill ha mindre kvar i plånboken bara för att tillfredsställa dina och andras behov av att få känna sig goda? 

Hur och vem ska betala?
    Hittills har inte en enda god och humanistisk person i hela universum klarat att presentera hur ditt och andras behov av att få känna sig goda ska finansieras.

Den enda idé som s k godhetsknarkare ständigt upprepar är att någon annan får väl betala.
    Men vem denna någon är har vi aldrig fått veta.
    Ja, om vi får fler skattebetalare så är det rimligt att kommunerna betalar. Det måste ju byggas nya bostäder även om de enda nytillkomna är folk från övriga Sverige. 

Om man ser allt som kostnader, så är det ju bäst att det inte tillkommer några nya människor alls, inte heller några nya barn. Skolor kostar ju.

Vad mexikanerna beträffar har de säkert vänner eller släktingar i USA. De kan få bo hos dem till en början och sedan hitta lämpliga bostäder. Arbetsgivarna har baracker till sina arbetare. Inget som myndigheterna bryr sig om.

Gäller det däremot flyktingar som fått asyl är det en annan sak. Eller är du emot att flyktingar får asyl? Du verkar ju vara emot humanitet och mänskliga rättigheter.
  • Xenia
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-06 18:37:59 följande:
    Ja, dom är helt galna efter ett demokratiskt val.
    De har ju rätt att visa sin besvikelse så länge det inte går till olagligheter. Undrar hur trumpianerna skulle ha gjort om Trump förlorat? Ja, vi vet ju hur det gick förra gången med stormningen av Kapitolum. Jag vet vilka jag anser vara galnast.

Många fruktar ju att Trump är en fara för demokatin. Han har t ex lovat att hämnas på sina fiender och de som åtalat honom.

Rent generellt har demokratin gått bakåt i världen. Och jag tror inte att affärsmannen Trump bryr sig om demokratin.
  • Xenia

De som alltid röstat på republikanerna röstade på Trump, vare sig de gillade honom personligen eller inte. (Precis som de som alltid röstat på demokraterna röstade på Harris, vare sig de gillade henne personligen eller inte.)

De som avgjorde valet borde ha varit de som röstade i "swing states". De stater som röstar olika från val till val.

Så de förklaringar som fått majoriteten i de staterna att rösta på Trump är alltså:

- Han lovade en bättre ekonomi (och ingen hänsyn till klimatet)
    - Han lovade bygga en mur och deportera alla illegala
    - Han lovade att göra rent hus med all "woke"
    - Han uppförde sig inte som en gentleman från "eliten" utan var vulgär, rasistisk och sexistisk precis som en del väljare
    - Han hatade eliten, dvs de som var välutbildade och professionella politiker, precis som en del väljare gjorde
    - Han lovade att satsa på USA och inte bry sig så mycket om de allierade, dvs en isolationistisk politik
    - Han lovade högre tullar
    - Han var rolig och karismatisk

Har jag fått med allt nu?

• Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-12-10 11:28:08 följande:
    På förekommen anledning måste jag få fråga; trollar du?

Det finns ingen enda undersökning i hela världen som visar att s k flyktingar eller illegala invandrare bidrar till det gemensamma. Sanningen är tyvärr att de inte är netto skattebetalare.

Det bästa är att det tillkommer nya människor.
    Under förutsättning att de blir netto skattebetalare.
    Detta är fullständigt självklart.

Dina åsikter och gissningar om mexikanarna får stå för dig.

Jag är humanist, jag är för både humanitet och mänskliga rättigheter.
    Min egen personliga uppfattning är att vi borde hjälpa fler människor som har ett verkligt och stort hjälpbehov.
    Men att den hjälp vi skänker borde skötas på ett helt annat, mycket bättre och mycket effektivare sätt, för att vi ska lyckas bättre med humanitet och att hjälpa fler människor. 

Jag anser att Sverige, och svenska väljare, generellt har agerat fel när vi har prioriterat att ta emot väldigt många unga och friska män medan vi har avstått från att hjälpa många kvinnor och barn.
    Ur ett humanistiskt perspektiv anser jag att vi har prioriterat fel när vi avstått från att hjälpa människor med mycket större hjälpbehov än de många unga män som uppenbarligen har haft både egen förmåga och pengar för att kunna resa till Sverige.
    Om vi beaktar humanitet så är det uppenbart att vi, Sverige och svenska väljare, har valt att prioritera på ett mycket skevt sätt.

Du använder ordet humanitet.
    Men dina inlägg ger tydliga vibbar av godhetsknarkande, vilket i min värld inte alls har någon anknytning till någon verklig och sann humanitet.
    Jag tror det är du som trollar.

Har ingen flykting någonsin fått jobb och betalat skatt, varken i Sverige, USA el annorstädes? Det är helt klart osanning. Men flyktingar tas emot av humanitäre skäl, inte för att de är lönsamma.

Så du skriver bara om fakta inte om åsikter och antaganden?

Det är faktiskt välkänt att flyktingar söker sig till sina landsmän, ofta släktingar. Har du något bevis för motsatsen?

Enligt FN så har alla rätt att söka asyl och få sin sak prövad. Men du anser tydligen att sådana ska kastas ut direkt och istället ska "bättre" flyktingar letas fram. Löljligt!

Pengar har inget med flyktingskap att göra. Menar du att bara fattiga har flyktingskäl? F ö sätter sig många flyktingar i skuld för kunna betala flyktingsmugglare.

Det är inte du som avgör vad som är "sann humanitet".

Och den som använder ordet "godhetsknarkare" vill misstänkliggöra humanister. Öknamn är inget argument utan ett svaghetstecken.
  • Xenia

Så om en flykting väljer Sverige istf något av de länder hen passerar på vägen så är hen ingen "riktig flykting". Var ligger logiken i det påståendet? Flyktingen flyr från att fängslas, torteras, avrättas eller från krig. Vart hen flyr beror på ett antal saker. T ex att hen har släkt i ett visst land. Eller att hen hört att det är bra i det landet.

Närmsta grannland kan vara överfullt av flyktingar redan och osäkert (t ex Turkiet, Libyen och Libanon). Närmsta grannland i Europa kan vara Grekland eller Italien. Är det rättvist att de ska ta emot alla flyktingar?

• Xenia

En orsak till att jag anser att de icke-rika amerikanerna inte vet sitt eget bästa är sjukförsäkringen. Obamacare var en bra början men den håller republikanerna på att riva upp.

En annan är att ökade inkomstklyftor ökar våldet. Hur många skjuts ihjäl varje dag i USA? Hur många skolskjutningar sker varje år i USA? I stället för att bekymra sig över detta så hänger de upp sig på "woke".

Jag tror inte medelamerikanern vet så mycket om övriga världen. I så fall skulle de kräva både ordentlig sjukförsäkring och större trygghet. Nu tror de att USA är det bästa landet i världen. Beviset är ju alla som vill över gränsen från Mexiko.

• Xenia
    Tow2Mater skrev 2024-12-21 13:35:38 följande:
    Jag satt påflygplatsen igår och diskuterade sveriges sprängningar och barnbrottslighet, och islams intåg i Europa med ett gäng äldre amerikanska herrar. De hade mycket bra kännedom om båda sakerna. De var pensionärer, och de hade inget intresse att diskutera den sk "gratis" sjukvård som finns i sverige/eu. 
    Ja och? De hade säkert sitt på det torra  med privat sjukförsäkring. Michael Moore gjorde en del jämförelser i sin film Sicko.

Hur mycket det än skjuts i Sverige nu, så skjuts det mycket mer i USA. 
  • Xenia
    ClumsySmurf skrev 2024-12-21 13:54:43 följande:
    Varför skulle inkomstklyftor öka våldet?
    Är inte det självklart? De ser hur de rika lever och blir desperata. 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?