• nihka

Varför gillar så många Trump?

Anonym (Jz) skrev 2024-11-17 00:14:57 följande:

Det verkar vara en fråga om ekonomi, immigration och att Trump sidan har lyckats mobilisera väljare mot woke galenskap.

Jag var inte medveten om att Trumps kampanjade särskilt emot jämlikhet mellan olika etniciteter, genus och social rättvisa och för diskriminering och rasism.

Finns det inte lagar på plats mot det?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-18 11:22:07 följande:
    Du kanske ska läsa länkarna du refererar till. Republikanerna gjorde sitt bästa val i procentuell övervikt i röster (1,72%) sedan 2004. Försök igen!
    Precis! Försök igen och se om du klarar av att läsa tabellen rätt.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-18 16:42:31 följande:
    Och återigen: Rent känslomässigt verkar du vara på Trump-nivå, du klarar inte erkänna och acceptera en valförlust.

I din argumentation framstår du som att du själv, Harris och Demokraterna blev bestulna på valsegern...
    Jag är inte intresserad av dina känsloanalyser. Trump vann och Harris fick några procents färre röster. Hur svårt kan det vara att greppa?
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-18 19:06:07 följande:
    Jag klarar tyvärr inte
    Vad bra att du har förstått att Trump vann. Resten av din galematias kan du dra för någon som bryr sig.
  • nihka
    Anonym (Huh) skrev 2024-11-19 02:42:16 följande:
    Jag
    Trump vann och Harris fick några procents färre röster. Det var en jämn kamp om väljarna, men till slut vann Trump över Harris med några procents fler röster.

Några procent är ingen stor övervikt varken nu eller bakåt. 30% är en stor övvervikt. 1, 2, 3  4 eller 5% är det inte.

Tänk.1 - liten siffra, liten övervikt och 99 - stor siffra stor övervikt.
  • nihka
    Anonym (Trump) skrev 2024-11-19 05:44:28 följande:
    Varför gillar så många Trump?Rent krasst är det rimligen så att många inte vill ha jämlikhet. Man vill att gränsen ska stängas för att hålla fattiga borta, att personer med viss hudfärg ska ha en underordnad ställning och att allt ska vara precis så trevligt och invant som livet var fram till att olika dumma aktivister kom och började ljuga om att det fanns problem i samhället.
    Och med Project-25 kan man även göra sig av med demokrati.
  • nihka
    Xenia skrev 2024-11-19 14:26:40 följande:
    Ja, det är ju ett problem. Men är det verkligen ett så stort problem attt det påverkar valet?
    Eller hur! Inte ens aborträtten ansågs vara en tillräckligt stor fråga att påverka valet.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-19 16:06:20 följande:
    Säkert. Väldigt många röstar efter känslor snarare än rationalitet och logik. Det kan vi se i Sverige också.
    Hur mycket det påverkade är en helt annan femma.
    Du har förstås ingen aning om vad som ligger bakom olika människors val av politiskt även om det känns så för dig.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-19 16:06:20 följande:
    Säkert. Väldigt många röstar efter känslor snarare än rationalitet och logik. Det kan vi se i Sverige också.
    Du har förstås ingen aning om vad som ligger bakom olika människors val av politiskt även om det känns så för dig.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 18:25:54 följande:
    Jag såg några unga kvinnor på TV. De sa att Trump  var som deras pappa. Trump är lite burdus och säger ibland lite konstiga saker, men så är pappor säger de. Men de har ändå ett hjärta av guld. Trump ses som en pappa för USA . 
    "Jag såg några unga kvinnor på TV." Vilket fantastiskt statistiskt säkerställt underlag. Not.

Det finns oerhört många som tycker oerhört illa om Trump också.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-19 19:25:33 följande:
    Ja, väldigt många röstar efter sina känslor,
    Det har förstås ingen som helst aning om vad som ligger bakom olika människors val av politiskt parti. Det bara känns så för dig.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 20:57:00 följande:
    Det var SVTs journalist som valt ut dem för att exemplifiera att många unga kvinnor gillar Trump. Såg det på SVT.se inte på FOX News.
    Ja, det finns alla sorter men det innebär inte att de är representativa.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-20 08:44:16 följande:
    Ingen annan kan ha en aning medan du själv påstår dig veta...

Du är väl en av dem som påstår dig veta t ex att lägre utbildningsgrad leder till att man gillar Trump?
    Och detta grundar du på att det bara känns så för dig.
    Nej, jag har inte uttalat mig om varför andra röstar som de gör i det amerikanska presidentvalet.

Nu låter du dina känslor springa iväg med dig igen.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-20 17:50:54 följande:
    Problemet att diskutera detta i Sverige är att vi fullständigt översköljts av nedvärderande nyheter om just honom. Har nog aldrig läst något bra om honom i någon svensk media.

Lägg till att det dessutom finns många godhetssignalerande människor som har som främsta prio att visa andra hur illa dom tycker om Trump.
    Ja, varför älskar inte alla en dömd sexförbrytare? Så märkligt...
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-21 19:29:06 följande:

Men det är ju uppenbart att det är ännu fler som ogillar Biden, Harris och  Demokraterna.

Den som låter sig fyllas av negativa känslor och kritiserar Trump borde kanske ägna en stund åt självrannsakan och fundera på om det kan finnas anledning kritisera dem som förlorar mot denna Trump.
    Kan verkligen Demokraterna, Biden, Harris, m fl, m fl anses vara så bra i jämförelse med Trump när man faktiskt förlorar till honom?

Verkar som Trump är både mer älskad och hatad medan Biden och Harris har med status av ledare för sitt parti utan personkulten.
  • nihka
    Xenia skrev 2024-11-22 00:37:53 följande:
    Tja, det verkar vara till för att provocera meningsmotståndare när man inte har några sakskäl. Dåligt argument. Ingen kan ju veta varför någon framför något. Hur ska man bemöta detta, "du står på ondskans sida"?
    Javisst, det om nåt är känslobaserat.
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-22 09:39:39 följande:
    Du borde ägna en stund åt självrannsakan.

Kan verkligen Demokraterna, Biden, Harris, m fl, m fl anses vara så bra i jämförelse med Trump när man faktiskt förlorar till honom?

...  republikanerna har alla tre i sin hand. 
    Ja, i demokratiska val fick Trump och Republikanerna flest röster och vann valet.

Du påstår dig vara för demokrati (?).
    Men när det inte är din älskling som vinner så fylls du av känslor att demokrati inte fungerar?

Du lyckas inbilla dig själv att du är klokare, bättre, smartare än var och en av de 70 miljoner människor som valde att rösta på Trump i stället för på Harris.
    Undrar om inte det säger mer om dig än om 70 miljoner andra människor...

Det allra värsta är att Trump är klimatförnekare. Jordens undergång kommer närmare med honom vid makten. Det är inget som bara amerikaner drabbas av. Därför var Biden en bättre president än Trump.

Inser du inte att din bild och dina känslor, den bild som du fått mest genom svenska public service, inte stämmer med verkligheten?
    T o m public service, SVT Nyheter, tvingas nu själva gå ut och korrigera den tidigare felaktiga bilden:

SVT Nyheter referar bl a till klimatforskaren Niklas Höhne. 
    Nya beräkningar visar att påverkan på uppvärmningen i verkligheten blir minimal av att Trump vinner valet, trots att vinsten har lett till ett ramaskri bland vissa klimatforskare och politiker. Oron för ökade utsläpp och nedmontering av USA:s klimatpolitik har kallats en katastrof för klimatet, men det är alltså en helt felaktig bild.

Du har verkligen svårt att acceptera att andra inte tycker som dig.
  • nihka
    Xenia skrev 2024-11-22 12:44:49 följande:
    Jag minns iaf inte "godhetssignalerande" från förr.
    Det betyder att någon inte håller med dig och har jävligt svårt att acceptera att du inte håller med dem.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-22 18:14:22 följande:
    Det är inte vad det betyder, det är bara så din hjärna tolkar det.
    Jodå. Stämmer varje gång. En del människor blir väldigt emotionella av att inte få medhåll.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-22 19:02:35 följande:
    I just denna fråga så är det ju 50/50 typ. Några tycker det var bra att det blev Trump och vissa tycker det var dåligt.
    Jaha. Du har vant dig vid den tanken till slut.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?