• nihka

Varför gillar så många Trump?

Trump är populär hos olika människor av olika anledningar och han är precis lika impopulär hos olika människor av olika anledningar. USA är ju djupt splittrat inte så mycket kring parti som person. Trump är en mycket kontroveriell person på många sätt och reaktionerna blir väldigt polariserade.

Han kommer att bli USAs första dömda brottsling och äldsta president någonsin om han lever sin mandatperiod ut.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Därför) skrev 2024-11-06 08:19:48 följande:
    Det här är något jag har emot Trump som person. Hans oförmåga att bete sig civiliserat. Att konsekvent ge motståndare öknamn och hålla på är extremt barnsligt beteende och något mobbare gör. Det är något man som förälder försöker pränta in i barnen att man inte gör. Att då en president håller på med precis de fasonerna är otroligt barnsligt och visar på en omogenhet hos honom som människa. Tyvärr verkar han också vilja omge sig med andra som har samma småbarnsbeteende. 

Det både devalverar makten, vikten av sans och visar på att man faktiskt ska bete sig så illa, för då får man framgång. Det är något jag faktiskt föraktar honom för, oavsett, som en vuxen man, det han sänder ut.

Han har aldrig vuxit upp och tar inte arbetet på det allvar det faktiskt egentligen kräver.
    Jag håller fullständigt med dig. Trump kan inte skilja mellan sak och person och kan inte bete sig. För vem skulle han kunna vara ett föredöme? Finns det någon som vill att deras son ska bli som Trump?
  • nihka
    Anonym (Trind) skrev 2024-11-06 14:50:37 följande:
    Om deras söner har Andrew Tate som idol så...
    Det jag inte riktigt får ihop är att många (på pappret i alla fall) är så sjukt konservativa. Det ska inte vara kvinnor vid makten, abort är fel och bla bla bla. Samtidigt representerar Trump en machokultur och beter sig på ett sätt som knappast vore ok för en "true christian"...?
    Eller?
    Samma machokultur som gör att Donald Jr går ut och troféjagar utrotningshotade arter.

Det pratas redan om 12 more years i USA. Fyra med Donald Trump och åtta med Donald Trump Jr. *ryser*
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-06 20:09:09 följande:

Vi i Sverige har bara fått ta del av nyheter som misskrediterar Trump. Han är inte väldens bästa kille, men han är bättre än vad svensk media framställer.

Det är anledningen till att vi i Sverige har så svårt att förstå detta. Det är medias fel. Om dom kunde presentera aningens mer objektiva nyheter så hade vi haft en större förståelse.

Hur vet du det? Känner du honom?

Nu är det Trump själv som säger alla de grodor vi hör honom säga och som ligger ute på nätet. Om han ska framställas som en bättre gubbe får han börja tänka sig för innan han öppnar käften.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-06 21:06:47 följande:
    Jag gissar att du sväljer allt SVT rapporterar med hull och hår. 
    Jag gissar att du tror att allt inspelat material där Trump pratar är nån annan snubbe som inte klarar av att uppföra sig.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-11-06 21:09:52 följande:
    Men media evolverar snabbt grodorna till eldsprutande drakar.
    Jag kan lyssna själv på vad Trump säger och det är illa.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-06 21:08:19 följande:
    Ja, det håller jag med om. Men man hade kunnat vara aningen mer objektiv i sin nyhetsrapportering. I Sverige har Trump lyfts fram som satan själv.
    Det är för att ingen högt uppsatt inom politiken i Sverige pratar som Trump gör. När man lyssnar på honom prata om sina meningsmotståndare hör man inte skillnad på honom och nån grälande gränslös person i en lågbudget dokusåpaproduktion.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-11-06 23:54:18 följande:
    Media gillar att klippa och klistra och ta saker ur sin kontext.
    Håller du honom ansvarig för någonting öht som han kläcker ut sig?
  • nihka
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-06 13:16:41 följande:

Fråga amerikaner eller människor som vet något om USA så får du en helt annan bild än den bild du får av Svensk medierapportering.

Den stora majoriteten som röstar på Trump röstar egentligen i första hand på partiet, alltså på Republican Party.

Och egentligen röstar man så för att man tydligt saknar förtroende för den politik som Democratic Party står för.

Och folk i allmänhet har mindre förtroende för de politiker som representerar Democratic Party, och detta verkar vara ännu tydligare på lokal nivå, alltså ännu mindre förtroende än för de politiker som på lokal nivå representerar Republican Party.

När det gäller personerna så är det många som är minst sagt tveksamma till Trump, men nu var det bara han som var den politiker som gick att rösta på för att undvika den politik som Democratic Party står för.

Och det borde vara lätt att inse att i fråga om att känna tveksamhet så är det uppenbart att väldig många känner ännu större tveksamhet till Harris, av förklarliga skäl.

Den där fruktansvärda fokuseringen på Trump, att hela tiden söka negativa vinklingar, är väldigt mycket ett fokus som Svenska media har skapat.
    Därifrån har du och majoriteten av Svenskar självfallet fått sin bild.

I USA ser man det på ett helt annat sätt och medierapporteringen ser ut på ett helt annat sätt.
    I USA förmedlas minst lika mycket konstigheter och märkliga saker gällande Harris.
    I Amerikanska medier, och i många internationella medier, är negativ/positiv rapportering någonstans omkring 50/50 gällande Trump och Harris.
    Medan det i Svenska medier är mera 80/20, med alltså minst 80% negativ rapportering om Trump medan Harris alla märkliga konstigheter knappt ens omnämns i Svenska medier.

Om du hade bildat dig en uppfattning utifrån Amerikanska och internationella media, i stället för Svenska, om du visste mer om Harris, och om politiken och många andra politiker hos Democratic Party, så skulle din frågeställning lika gärna vara "-Varför gillar så många Harris?"

Det är ju inte raketforskning att det finns två partier och att hälften röstar på det ena och hälften på det andra.

Hur har du lyckats inbilla dig att svenskar inte har tillgång till internet och utländska TV-kanaler? Detta tjat om att om man inte gillar Trump så är man oinsatt eller offer för propaganda.
  • nihka
    Konstatera skrev 2024-11-07 02:28:27 följande:

Dessutom ska tilläggas attt Trump är en otroligt välförtjänt vinnare. Vi har just bevittnat den största indivuduella bedriften av en presidentkandidat sedan Napoloeon Bonaparte. Killen vinner en gång, förlorar ett val för att sedan vinna igen. Bara där är han historisk. Därtill har Trump haft hela etablismenaget emot sig, åtalats, varit föremål för mordförsök, haft 90% av media emot sig men likväl har Mr Orange vunnit övertygande. 

Säg en politiker som stått för en större bedrift. 

"Killen"? Han är 78 år. Individuell, nej en jättestab av människor och en jättepåse pengar.

Tycker du inte att personer som bryter mot lagen ska ställas till svars? Trumps rap sheet är ju ganska lång och han vinner brottslighetsligan överlägset. Hur kan han ha haft 90% av media emot sig? Har de inte tidningar söder om New York?

Grover Cleveland, demokrat som vann, förlorade och vann.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?