• Xenia

Varför gillar så många Trump?

Kastrerar sina barn? Låter som om det gällde småbarn. Det handlar ju om tonåringar som själva vill byta kön.

Det finns inga föräldrar som själva kommer på idén att "könskorrigera" sin barn.

• Xenia
    Anonym (Sokrates) skrev 2024-11-15 01:26:52 följande:
    barn under 10 år är småbarn.
    Men man könskorrigerar inte barn under 10 år. Det vore oetiskt av läkare att göra detta.

Menar du att man gör det i USA? Har du länk.
  • Xenia
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-15 01:39:24 följande:
    Många av dessa barn har autism, psykisk ohälsa och över hälften ångrar sitt ingrepp statistiskt. Dom behöver inte heller föräldrars samtycke gällande just detta. Det är en av de mest galna ideer samhället drivit fram.

Efter utredning ska det vara möjligt från 18år och framåt, inte en dag tidigare.
    Över hälften? Har du belägg för det?

Det som man gör tidigare är att ge tonåringen hormoner.
  • Xenia
    Anonym (Sokrates) skrev 2024-11-15 01:44:14 följande:
    De ville införa lagar om att lärarna skulle kunna prata med barn om detta utan att meddela föräldrarna. Lärare som skulle lära barnen att de kanske var trans redans om små.
    Det är inte fel att undervisa om intersexualitet och trans när man undervisar om biologi och sexualitet. Läranra behöver inte fråga föräldrarna innan de tar upp något i undervisningen. I så fall skulle en del föräldrar förbjuda sexualundervisning och undervisning om homosexualitet.
  • Xenia

För att folk blev fullständigt förtrollade av Trump och köpte alla hans lögner
    För att folk saknar förmågan att tänka kritiskt och logiskt när de hör en populist som lovar guld och gröna skogar

Republikanerna röstar tydligen på sitt parti även om djävulen själv är presidentkandidat. Det konstiga är att även de som inte vara dedicerade republikaner röstade på Trump. Det är mig fullständigt obegripligt. Men de röstar med "hjärtat" (känslorna) och inte med hjärnan (förnuftet).

Sen tror jag att Kamala Harris kön och hudfärg låg henne i fatet. Dvs inte för de svarta väljarna men för konservativa vita.

• Xenia
    Anonym (GF) skrev 2024-11-13 10:20:17 följande:
    Då har de fel. Det är solklart att en president tillhör etablissemanget.

Etablissemang eller etablissemanget är en term som används för att hänvisa till en synlig social minoritet (en elit) med en dominerande ställning inom en nation eller ett samhälle, som innehar makten och utövar kontroll över hela eller delar av samhället i fråga om ekonomi, politik och det sociala.

Men hans väljare har ju fel om mycket, så vem är förvånad? 
    Hur tänker man när man anser att den rike Trump och den ännu rikare Musk inte hör till "etablissemanget"? Vad krävs för att kvalificera till "etablissemanget"?
  • Xenia

"Basket of deplorables", är det ett allmänt känt uttryck? Måste googla:

?You know, to just be grossly generalistic, you could put half of Trump?s supporters into what I call the basket of deplorables. Right?? Clinton said. ?The racist, sexist, homophobic, xenophobic, Islamaphobic?you name it. And unfortunately there are people like that. And he has lifted them up.?

She said the other half of Trump?s supporters ?feel that the government has let them down? and are ?desperate for change.? time.com/4486502/hillary-clinton-basket-of-deplorables-transcript/

Ja, det var ju mycket otaktiskt uttryckt av Hillary Clinton.

Fast i sak håller jag med henne. Sexister, rasister, xenober, islamofober, det var just sådana som Trump vände sig till.

Men vad har det med definition av etablissemang att göra? I Sverige skulle det vara dels regeringspolitiker, dels företagsledare och rika öht. Men för trumpister tycks det ha en annan betydelse.

• Xenia
    Anonym (Jz) skrev 2024-11-17 00:14:57 följande:

Det verkar vara en fråga om ekonomi, immigration och att Trump sidan har lyckats mobilisera väljare mot woke galenskap.

Ja, att det handlar om ekonomi och att de som röstar på Trump tror att han kan rädda landets och deras egen ekonomi, det vi alla.

Att det handlar om att bli av med illegala invandrare, det har också framkommit. Men jag fattar inte varför just den frågan är så stor. På vilket sätt påverkas den vanliga amerikanen negativt av det? Javisst ja, de är knarklangare och mördare.

Men vad är "woke galenkap" och på vilket sätt påverkas vanliga amerikaner av det?
  • Xenia
    Anonym (Gillar) skrev 2024-11-18 17:18:31 följande:

Han utstrålar en positiv manlig självsäkerhet. Karln är helt enkelt väldigt sexig.

Så därför gillar så många Trump? Männen beundrar honom för att han ljuger och är oförskämd och kommer undan med det. Kvinnorna beundrar honom för att de gillar "bad boys".
  • Xenia
    Anonym (JK) skrev 2024-11-19 13:20:18 följande:
    Woke galenskap är när transkvinnor tillåts smasha volleybollar i ansiktet på flickor på skolidrotten

-
    Amerikaner vill att deras döttrar ska kunna utöva sin idrott på sina egna villkor, utan risk att bli skadade av transkvinnor.
    Ja, det är ju ett problem. Men är det verkligen ett så stort problem attt det påverkar valet?
  • Xenia
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-19 18:25:54 följande:
    Jag såg några unga kvinnor på TV. De sa att Trump  var som deras pappa. Trump är lite burdus och säger ibland lite konstiga saker, men så är pappor säger de. Men de har ändå ett hjärta av guld. Trump ses som en pappa för USA . 
    Verkligen ett känslomässigt argument! Ingen kvinna kommer någonsin att ha chansen då. Det är bara en pappa man litar på.

Fast det blir ännu svårförståeligare för mig. Jag kan förstå att en del såg t ex Reagan eller Bush som en trygg pappa (och struntade i deras politik).

Men en pappa som ljuger, förolämpar och säger saker som "grab them by the pussy" eller "they are not human" (om papperslösa mexikaner)? Ja, det beror på vilken slags pappa man har.

Alltså handlar allt om hur karismatisk presidentkandidaten är? Därför vann Kennedy, Clinton och Obama, men Biden och Harris är inte tillräckligt karismatiska? Biden vann bara för att en del absolut inte ville ha Trump, men de har tydligen ändrat sig sen dess.

Jag har fortfarande inte hittat något att gilla hos Trump. Kanske jag är för "svensk".
  • Xenia
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-20 17:50:54 följande:
    Problemet att diskutera detta i Sverige är att vi fullständigt översköljts av nedvärderande nyheter om just honom. Har nog aldrig läst något bra om honom i någon svensk media.

Lägg till att det dessutom finns många godhetssignalerande människor som har som främsta prio att visa andra hur illa dom tycker om Trump.
    "godhetssignalerande" vad är det för något? Totalt obegripligt skällsord.

Menar du att alla människor egentligen äär själviska och att de som inte är det bara låtsas?

Så om man kritiserar allt ont och tokigt Trump sagt, då är man "godhetssignalerande" och räknas inte ens åsikter?

Nej, det där var ett uselt argument och synnerligen känslomässigt. Du vill straffa och nedvärdera alla som ogillar Trump. Vi är faktiskt rätt många, även i USA.
  • Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-21 19:29:06 följande:

Men det är ju uppenbart att det är ännu fler som ogillar Biden, Harris och  Demokraterna.

Den som låter sig fyllas av negativa känslor och kritiserar Trump borde kanske ägna en stund åt självrannsakan och fundera på om det kan finnas anledning kritisera dem som förlorar mot denna Trump.
    Kan verkligen Demokraterna, Biden, Harris, m fl, m fl anses vara så bra i jämförelse med Trump när man faktiskt förlorar till honom?

Tja, år 2016 vann Hillary Clinton folkets röst, år 2020 vann Biden valet, men denna gång vann Trump både valet och folkets röst.

För min del anser jag att nästan vemsomhelst varit bättre än Trump. Förra gången hade han goda rådgivare, den här gången bara de som tycker precis som han. Dvs ingen som kan stoppa honom när han får en galen idé. Förra gången hade han ibland kongessen emot sig, den har gången har republikanena majoritet i både senaten och representanthuset. Dessutom har han utsett konservativa domare i HD. 

Det där med maktdelning i den styrande (presidenten), lagstifande (kongressen) och den dömande makten (HD) fungerar inte längre, republikanerna har alla tre i sin hand. Och Trump har republikanerna i sin hand, hur många vågar gå emot  honom.

Det allra värsta är att Trump är klimatförnekare. Jordens undergång kommer närmare med honom vid makten. Det är inget som bara amerikaner drabbas av. Därför var Biden en bättre president än Trump.
  • Xenia
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-21 19:40:18 följande:
    Jag tror du mycket väl förstår ordet godhetssignalerande. Du vill bara inte visa att du förstår det.
    Tja, det verkar vara till för att provocera meningsmotståndare när man inte har några sakskäl. Dåligt argument. Ingen kan ju veta varför någon framför något. Hur ska man bemöta detta, "du står på ondskans sida"?
  • Xenia
    nattuw skrev 2024-11-22 12:31:34 följande:
    Wikipedia: "Godhetssignalering är att uttrycka moraliska värderingar med huvudsakligt syfte att stärka den egna sociala ställningen inom en grupp."

sv.wikipedia.org/wiki/Godhetssignalering
    Alltså något som ingen kan veta om någon annan. Därför ogiltigt som argument.

Jag har en känsla av att folk använder mer osakliga argument nuförtiden. Jag minns iaf inte "godhetssignalerande" från förr.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?