Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-13 11:41:01 följande:
Det som är konstigt är väl hur det kan skilja så mycket mellan känslorna hos Amerikanska kvinnor i jämförelse med Svenska?
Vad och varför?
Vad är orsaken bakom som gör att Svenska kvinnor rent generellt verkar ha andra känslor än Amerikanska?
Min uppfattning är att media-rapportering skiljer högst väsentligt när man jämför rapporteringen i USA och Sverige.
I Sverige är rapporteringen ofta inskränkt och enögd.
Kanske ofta på det sätt man brukar kalla "vänsterbliven"?
Är den enkla förklaringen att en betydligt större andel journalister i Sverige än i USA kan betraktas som s k "vänsterblivna"?
Min frågeställning blir då om människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet, i Sverige, okritiskt tillåter sina känslor påverkas väldigt mycket av denna enögda och "vänsterblivna" rapportering?
De skillnader jag påpekar är faktiskt uppenbara och det går ju inte att avfärda eller enkelt bortförklara.
För dig är det en gåta varför Amerikanska kvinnor röstade så.
Du ger också uttryck för dina känslor och dina gissningar gällande Amerikanska kvinnor.
Jag undrar då om du grundar dina känslor och dina gissningar på den bild du fått dig till del genom svensk media-rapportering och att du okritiskt har anammat denna bild och dessa känslor?
Jag har inte kallat någon vänster.
Förutom möjligen många svenska journalister som ofta och ganska allmänt, med rätta, kallas "vänsterblivna".
Demokraterna och de väljare som röstar på dem anses allmänt stå till vänster om Republikanerna. Det tror jag att du håller med om?
Du förmedlar din åsikt att media rapporterade helt realistiskt från valet.
Jag diskuterar mera om hur media har rapporterat under flera år och fram till valet.
Och jag beskriver att och hur man tydligt kan notera betydande skillnader mellan svenska och amerikanska medier.
Om du avser svenska medier så håller jag inte med dig om att de rapporterade realistiskt, inte om valet och framförallt inte under flera år fram till valet.
Min åsikt, från att jag har gjort jämförelser, från att jag skaffat intryck och kunskap också från USA och andra länder, är att Amerikanska medier rapporterade mycket mer realistiskt från valet och har gjort så under åren före valet.
Om du har en annan åsikt så skulle jag vilja veta vad du grundar den på? Enbart på dina känslor eller på något annat?
Att opinionsundersökningar slår så fel vet vi är normalfallet.
Det är inte mediernas fel.
Men att media så okritiskt rapporterar om opinionsundersökningar, så som om de nästan är facit, trots att varje yrkesutövande journalist borde veta att de slår fel, det är verkligen mediernas och journalisternas eget fel.
Har du inte kallat någon vänster? Du skriver ju "vänsterblivna" som är ett nedlåtande uttryck ("vänster + efterbliven"). Har aldrig läst ordet "högerbliven", så de till vänster är tydligen mindre oförskämda då.
Skillnaden är förstås värderingarna. Dessutom tror jag inte de vanliga amerikanerna vet särskilt mycket om omvärlden, vi svenskar vet nog betydligt mer om USA.
En värdering som jag har är att det djupt omoraliskt att ljuga om en invandrargrupp (som Trump ljög om haitierna), det är något som kan ge upphov till våld mot de förtalade. Detta svalde tydligen trumpsekten, så någon bild på Trump som "husdjurens försvarare".
När jag ser de människor som jublar vid Trumps framträdanden så känner jag att det är stor klyfta mellan USA och Europa. Samma sorts människor stormade Kapitolium och skrek "hang Pence". Dessa människor är oemottagliga för fakta. Och du påstår att vi i Sverige skulle vara mer känslostyrda?
På vilket sätt är medierapportering i Sverige mer enögd än t ex Fox TV? JVad har media missat att rapportera om?
Ja, det är klart att demokratena är mer liberala än republikanerna. Men även demokrater skulle snarare anses konservativa i Sverige. Bara att Kamala Harris skröt att hon hade ett vapen, för att de flesta amerikaner gillar att ha vapen. Jag ser inte henne som "vänster", men republikaner skäller henne som "kommunist". Tala om snedvriden och enögd propaganda.
Samma amerikanska media hatar ju Trump, så då är väl de också "vänsterblivna". Han påstår att de skriver "fake news" när de rapporterar om hans idiotiska uttalanden. Men de borde nog skrivit mindre om Trump, hans anhängare dyrkar ju honom vad han än säger. Dvs det hjälpte inte att skriva sanningen.
Jag har ju sett intervjuer i TV med amerikaner som tänkte rösta på Trump, även de som tidigare röstade på demokraterna. Så jag visste mycket väl att många amerikaner har en kolartro på att Trump kommar att fixa både ekonomin och gränsen. Men de var inte de mest utbildade. Och det är de som är i majoritet.
Får man anse att utbildade vet mer än outbildade? Om inte, då uppskattar ni tydligen inte utbildning. Det framgår att vita utbildade kvinnor röstade mer på Harris än vita outbildade.
Education by gender among White voters
22,914 total respondents
edition.cnn.com/election/2024/exit-polls/national-results/general/president/0