• Xenia

Varför gillar så många Trump?

Anonym (Extra) skrev 2024-11-06 20:26:42 följande:

Vilka är medvetna om att Opera Winfery, Ellen DeGeneres,  Beyonce , Jay Z  och P Diddy är en sammansvetsad elit som haft en negativ inverkan för Harris?

Är det någon som förstår  att det finns en kristen väljargrupp som är rädda för Harris?

Vad har de för anledning att vara rädda? 

Jag tycker inte att Trump beter sig som en god kristen.

Men det beror förstås på om man anser att det viktigaste (enda?) kriteriet för en god kristen är att vara emot abort.
  • Xenia
    Anonym (Extra) skrev 2024-11-07 08:28:40 följande:

Nej du missförstår mig.

Harris är omgiven av en kändiselit som stöttar henne och många befarar att en stor hemlighet är påväg att läckas ut. P Diddy står åtalad för att ha drivit  ett sexbrottsimperium och  Diddy är en  inflytelserik person som bjuder hem stora kändisar på hemliga fester.

Det går rykten om att Diddy bedriver ett maskineri som ägnar sig åt  svartmagi och häxkonst. Maskineriet består av en kändiselit där Beyonce, Jay Z och Diddy står i toppen och använder andra kändisar som marionett dockor.

Den kristna gruppen i Amerika är väldigt rädda för denna elit då man betraktar maskineriet som satans verk. Det var inte till Harrys fördel att Beyonce närvarade vid en valkampanj då många är uppriktigt rädda Beyonce. 

Rädda för Beyonce, en framgångsrik kvinnlig artist? Låter som en galen konspirationsidé.
  • Xenia

Alla förklaringar gör mig ändå mer förvirrad. De kristna ser Trump som en räddande ängel sänd av Gud?

En ängel som säger "grab them by the pussy", som förolämpar och mobbar, som säger att de mexikaner och andra sydamerikaner som vill in till USA, de är inte människor utan djur, som ljuger som en häst travar. Alltså oavsett hur bra Trump är på ekonomi, skulle jag aldrig rösta på någon som jag uppfattar som en dålig människa.

Han förnekade att han förlorade det förra valet och uppviglade till stormningen av Kapitolium. Han har fyra rättegångar framför sig men de blir förstås inställda nu. Lagen är inte lika för alla.

Men hans anhängare accepterar okritiskt allt han säger och gör och bara jublar.

De som har problem med sin ekonomi ser Trump som en av dem, trots att Trump är född med en silversked i munnen. Som fastighetsägare var inte svarta välkomna i hans hyreshus.

Jag fattar inte att kvinnor, svarta, latinamerikaner också röstar på honom. Det är som alla vore förhäxade av Råttfångaren från Hameln. De följer honom blint.

• Xenia

Jag fattar inte heller varför vissa svenskar också beundrar Trump och tycker att det är bra att han vann.

För oss i Sverige är det enbart nackdelar. Sverige är ett exportberoende land och kommer att drabbas hårt av de tullar som Trump inför.

Det drabbar också Ukraina och hela Europa. Trumps fredsplan är förstås lika med Putins fredsplan. Ryssland får behålla allt de erövrat och efter några år kan de fortsätta med Baltikum etc.

Även om Trump inte lämnar Nato kan han se till att USA drar ner på engagemanget. "America first!" Och Europa lämnas åt sitt öde.

• Xenia
    Anonym (JK) skrev 2024-11-07 10:09:20 följande:
    Det är en lyx du har råd med för du har mat på bordet tre gånger om dagen.
    Xenia skrev 2024-11-07 10:04:43 följande:

Jag fattar inte heller varför vissa svenskar också beundrar Trump och tycker att det är bra att han vann.

Det som är bra med Trump är att han tvingar andra att börja ta eget ansvar. 
    Är det Trump som kommer att se till att alla amerikaner får mat på bordet?

USA har väl "skämt bort" övriga Natoländer under lång tid, dvs USA har accepterat att de inte lyckats bidra med så mycket. Artikel 5 har gällt ändå. Nu ändras plötsigt förutsättningarna drastiskt.

Vad är det för positivt om Ukraina tvingas lämna bort en stor del av sitt land till Ryssland, som då får blodad tand?

Fattar ni inte att iom detta gäller inga regler längre, ett starkare land kan invadera ett grannland och världssamfundet reagerar inte?
  • Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 11:45:45 följande:
    Du har nog ganska mycket rätt.

Efter att nu ha kollat mer på amerikanska medier, även icke traditionella medier, har jag fått ännu mera bekräftelser på det jag skrev i ett tidigare inlägg:

Att den stora majoriteten som röstar på Trump röstar egentligen i första hand på partiet, alltså på Republican Party.

Och egentligen röstar man så för att man tydligt saknar förtroende för Harris och den politik som Democratic Party står för och som Biden har stått för.

Och folk i allmänhet har mindre förtroende för de politiker som representerar Democratic Party,
    såväl för Harris, Biden som deras övriga topp-politiker,
    och det verkar vara ännu tydligare på lokal nivå i många delstater,
    många väljare har uppenbarligen ännu lägre förtroende än för de politiker som på lokal nivå representerar Republican Party.

Mitt intryck är att generellt gäller att många av de lokala politiker som representerar Democratic Part i genomsnitt har mycket lägre kompetens, i en generell jämförelse med många av de lokala politiker som representerar Republican Party.
    Om vi jämför Kamala Harris och Donald Trump så är Harris minst lika välutbildad som Trump, hon har juridisk utbildning.

Jag tror det är snarare tvärtom, de "vanliga människor" som dyrkar Trump, saknar förtroende för högutbildade, de ses som "eliten" man vill bli av med.

Jag har aldrig fattat vad Biden gjort som är så hemskt. Priserna har höjts. Är det politikernas sak att bestämma priserna på mat, bilar m m? Det var så man gjorde i  Sovjet.
  • Xenia

Hur får ni det till att demokrater är mer känslostyrda än republikaner? Kolla bara på de som hejar på Trump vid hans möten, de verkar sannerligen helt känslostyrda och därför lätta för Trump att manipulera.

• Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 12:01:05 följande:

När man lyssnar och läser (andra än svenska medier) så slås man ofta av att många som stödjer Demokraterna ger intryck av att generellt vara i huvudsak  känslostyrda människor, som sällan sakligt diskuterar ekonomiska frågor eller sakfrågor.
    Medan många som stödjer Republikanerna är mer faktabaserade, diskuterar ekonomiska frågor och andra sakfrågor.

Medan man i många svenska medier ofta kan märka en strävan, en agenda, att framställa det ungefär tvärtom, att de som röstar på Trump alla är farliga människor, eller åtminstone framställs i många svenska medier som farliga människor med farliga känslor.

Ett exempel i svenska medier, och bland många svenskar, är att den där "förskräckliga" shamanen från stormningen av Capitolium genom svenska medier har fått stor genomslagskraft och upplevs som betydelsefull och något betydelsefullt hos många svenskar.
    Medan den personen är både okänd och fullkomligt betydelselös bland de allra flesta i USA och i övriga världen.
    I USA och i övriga världen bryr man sig mycket lite om att den där figuren rent visuellt ser spännande och sensationell ut på foto, för i övriga världen är man van vid mer märkliga figurer än den där.
    Medan många i Sverige har det där fotot och den där personen fastetsad på näthinnan och man låter det visuella påverka ens känslor.
    Och tack vare många svenska medier, deras strävan och deras agenda, så verkar många svenskar känslomässigt koppla ihop den där "förskräckliga" shamanen med Trump, oavsett att någon koppling i verkligheten aldrig har påvisats.

Ett annat färskt exempel är att när Trump lågmält säger ?fight? så översätts det i svenska public service textrad till ?kriga?.  
    Medan när den färgade kvinnan Harris upprepat och med högt tonläge använder ordet ?fight, fight?, och t o m sträcker upp en knuten näve i luften, så översätts det till ?kämpa?.
    Jag tycker att det är ganska uppenbart att någon låter sig styras av en helt annan strävan och agenda också i detta lilla exempel.
    Med en sådan strävan och agenda så råder det ingen tvekan om att man lyckas påverka många, särskilt då de människor som låter sig styras mera känslomässigt.

Ekonomiska frågor? Menar du att allt löser sig bara man sänker skatterna? För det är det enda jag hört Trump säga om ekonomi (+ höjda tullar)?

En orsak till att det är dyrt och svårt att leva i USA är den bristande sjukförsäkringen. Men jag har inte hört att Trump vill förbättra den.

Vad menarde Trump med orden "Fight like hell"? Ja, hans anhängare tolkade det bokstvligt och Trump gjorde inget för att lugna ner dem, snarare tvärtom. "If you don't fight like hell, you don't have a country any more".

Oavsett den galne schamanen försökte Trump tubba till sig flera röster i Georgia och ljög att valet var stulet.

Fight Like Hell
  • Xenia
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-07 21:13:00 följande:
    Som jag mera utförligt redogjorde för i ett tidigare inlägg,
    med årets valresultat som saklig grund förstärks misstankarna ytterligare om att förra valet, röstandet och rösträkningen inte gick rätt till.

Också du måste ha märkt hur otroligt mycket starkare fokus det har varit den här gången för att kvalitetssäkra röstningen och rösträknandet?

Varför har man haft detta starka fokus, lagt ned allt detta jobb, gjort så omfattande förändringar, för att förbättra rutiner och kvalitet, om det inte skulle ha funnits någon anledning?

Fakta är att vi vet inte om förra valet blev stulet eller inte.
    Men vi vet att det har gjorts mycket stora ansträngningar för att göra förbättringar till årets val.
    Av vilken anledning, vad tror du?
    Av den anledning att trumpisterna kom med helt felaktiga påståenden att det förekom valfusk förra gången. Därför var man exra noga den här gången. Det skulle inte förekomma ens litet valfusk och ingen skulle kunna anklaga valfunktionärer m m för valfusk.

Nu vann ju republikanerna och eftersom Harris inte är en lika fräck lögnare som Trump så blev det inga anklagelser om valfusk.
  • Xenia
    TriC skrev 2024-11-12 13:11:41 följande:

Jag har inte läst tråden. Men till TS är mitt svar, att ni i din bekantskapskrets antagligen får all er information enbart från vinklad svensk vänstermedia. 

Andra människor följer fler nyhetsmedia, och får därmed en mer nyanserad bild och kan därför se både de bra och de dåliga sidorna hos Trump. 

Vilka är de goda sidorna? Att han lovar en massa, det brukar politiker göra.

Att han gör papperslösa invandrare från Mexiko till syndabockar, det är  ju klassisk populism, men ingen "god sida".

Beror det på att massmedia är missvisande att 80% av svenska folket är emot Trump (även en del SD:are)?

Är alla stora media i Sverige (SVT, SR, TV4, DN, Svenska Dagbladet, Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet etc) samma sak som "vänstermedia"? Då har du missuppfattat vad "vänster" är. Eller anser du att allt utom SD är "vänster"?
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?