Inlägg från: Anonym (Röstar på partiet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Röstar på partiet)

Varför gillar så många Trump?

Xenia skrev 2024-11-07 18:32:55 följande:

Hur får ni det till att demokrater är mer känslostyrda än republikaner? Kolla bara på de som hejar på Trump vid hans möten, de verkar sannerligen helt känslostyrda och därför lätta för Trump att manipulera.

Njaaa, att visa glädje och vara entusiastisk i samband med ett valmöte har nog inget direkt samband med att låta sig styras av sina känslor.

Om du är ärlig så tror jag du håller med om att även den som fattar viktiga beslut på saklig grund självfallet vid andra lättsamma tillfällen kan vara både glad och entusiastisk, t ex vid idrottshändelser, konserter eller valmöten, eller något annat liknande tillfälle.
    För att man har god förmåga att visa sina känslor innebär ju inte att man inte skulle kunna vara mycket väl faktabaserad när man fattar viktiga beslut.
    Eller hur?

Jag har i tidigare inlägg berättat hur jag har fått den uppfattningen, på vad jag grundar min uppfattning.
    Xenia skrev 2024-11-07 18:58:10 följande:
    Ekonomiska frågor? Menar du att allt löser sig bara man sänker skatterna? För det är det enda jag hört Trump säga om ekonomi (+ höjda tullar)?

En orsak till att det är dyrt och svårt att leva i USA är den bristande sjukförsäkringen. Men jag har inte hört att Trump vill förbättra den.

Vad menarde Trump med orden "Fight like hell"? Ja, hans anhängare tolkade det bokstvligt och Trump gjorde inget för att lugna ner dem, snarare tvärtom. "If you don't fight like hell, you don't have a country any more".

Oavsett den galne schamanen försökte Trump tubba till sig flera röster i Georgia och ljög att valet var stulet.

Fight Like Hell
    Som jag mera utförligt redogjorde för i ett tidigare inlägg,
    med årets valresultat som saklig grund förstärks misstankarna ytterligare om att förra valet, röstandet och rösträkningen inte gick rätt till.

Också du måste ha märkt hur otroligt mycket starkare fokus det har varit den här gången för att kvalitetssäkra röstningen och rösträknandet?

Varför har man haft detta starka fokus, lagt ned allt detta jobb, gjort så omfattande förändringar, för att förbättra rutiner och kvalitet, om det inte skulle ha funnits någon anledning?

Fakta är att vi vet inte om förra valet blev stulet eller inte.
    Men vi vet att det har gjorts mycket stora ansträngningar för att göra förbättringar till årets val.
    Av vilken anledning, vad tror du?
    nihka skrev 2024-11-07 19:25:02 följande:
    Nej, varken Trump eller Harris har deltagit i den här tråden och det blir lite svårt att få det till det om man inte har en överlivligt känslostyrd fantasi förstås.

Jo, jag har förstått att du hänvisar till dina fördomar och kansle någon observation från den egna ankdammen samt att det är uppenbart att du inte har kollat någon statistik.

Det är nog din känslostyrda fantasi som spökar igen. Jag har inte uttalat mig om att kvinnor skulle vara på ett visst sätt och män på ett annat utan dina påståenden om att alla repunlikaner är sakliga gör att om hälften av väljarna är kvinnor gör det en hel massa sakliga kvinnor och om alla demoktater är känslostyrda och hälften av väljaren är män ger det en hel massa känslostyrda män. En fullständigt absurd tankevurpa förstås.

Du får kanske börja anamma tanken att människor såväl kvinnor som män är individer.
    Sakfel av dig.
    Läs gärna mitt inlägg en gång till.
    Du är otrevlig och otroligt osaklig.
    Kan någon tro annat än att du visar ditt rätta ansikte som en extremt känslostyrd dålig förlorare?
    nihka skrev 2024-11-07 21:00:59 följande:
    Kan ju ha nåt att göra med att Trump är en fena på att spruta ur sig en massa öknamn, personliga påhopp och andra plumpa kommentarer så det finns en hel del att ta av.
    Då verkar du vara en av dem som har tagit intryck av Trump...
    Anonym (Fast ...) skrev 2024-11-07 21:09:19 följande:
    Absolut - Trump är lågmäld ... och Harris håller upp en knuten näve - nåt som Trump aaaaldrig har gjort, speciellt inte samtidigt som han skrikit "fight!"

😂😆
    Trump har gjort fel.
    Därför anser du det vara rätt av Harris att också göra fel?
    Och du anser det vara rätt att felaktigt översätta ett ord i den svenska textremsan?
    nihka skrev 2024-11-07 21:26:48 följande:
    Faktum är att vi vet att valet 2020 gick rätt till och Trumps grundlösa anklagelser om valfusk har gång på gång kastats ut av olika domstolar:

www.reuters.com/article/world/fact-check-courts-have-dismissed-multiple-lawsuits-of-alleged-electoral-fraud-p-idUSKBN2AF1FQ/
    Sakfel av dig igen.

Nej, faktum är att vare sig du eller jag eller någon annan vet om förra valet gick rätt till.
    Gång på gång har slutsatsen blivit det har inte varit möjligt bevisa att valet gick rätt till.
    Inte heller har det varit möjligt bevisa att valet gick fel till.

Klarar du inte greppa att vare sig det ena eller det andra är möjligt att bevisa?

Två saker (minst) stärker misstankarna om att förra valet inte gick rätt till:
    - Dels årets valresultat. Det finns fog för att bedöma att årets val gick mera rätt till vilket högst sannolikt har bidragit till att utgången nu blev en annan.
    - Och dels att fokus har lagts på att genomföra mycket stora åtgärder till årets val, omfattande resurser har lagts på förändringar för att höja kvaliteten och öka övervakningen, för att säkerställa att allt i möjligaste mån nu skulle gå rätt till.

Varför göra dessa omfattande och mycket kostbara åtgärder och förändringar om det inte fanns någon anledning?

Om du vill låtsas om att din slutledningsförmåga inte räcker för att inse detta så väcker det förvåning, och faktiskt viss munterhet...
    nihka skrev 2024-11-07 21:14:53 följande:
    Ja, det stämmer. Du har berättar om dina fördomar.
    Hur var den där om att "-Efter sig själv dömer man andra"..?
    Anonym (Fast ...) skrev 2024-11-07 23:32:37 följande:
    Det har jag definitivt inte sagt. Det jag reagerade på var att du sa att Trump lågmält sagt fight, presumably utan någon åtföljande gest, eftersom du inte sa ett pip om det,  medan Harris sträckt upp en knuten näve och skrikit fight. Dvs du försökte vinkla situationen på ett ganska löjeväckande sätt. Ungefär som du (och, till dels, jag) anser att media gör, bara betydligt klumpigare och genomskinligare. Vad gäller översättningen i undertexterna kan de två olika översättningarna absolut ha berott på ett (medvetet eller omedvetet) försök att påverka opinionen, men det kan lika väl ha haft andra orsaker - exvis att det var två olika översättare som översatte två separata instanser av ordet, eller en och samma översättare som utan någon dold agenda använde två olika ord för samma sak. Det blir så ibland när man översätter - att man använder synonymer. I sista änden används ju även "kriga" i exakt den betydelse som Trump och Harris avsåg, med samma positiva värdeladdning, om än med ett mer offensivt perspektiv: man kan t.ex. kriga mot cancer, kriga mot knarkkarteller, kriga mot orättvisor osv (=offensivt), medan om man kämpar mot/med cancer, mot knarkkarteller eller mot orättvisor så är det mer defensivt. Vid närmare eftertanke fångar det väl skillnaden i perspektiv mellan Trumps användning av "fight" och Harris' användning alldeles på pricken?
    Du har levererat dina mer eller mindre trovärdiga bortförklaringar, uttryckt din åsikt och berättat om din egen tolkning.
    Det är helt ok. Jag står alltid upp för att alla har rätt att uttrycka sin åsikt.
    Även om jag inte delar din åsikt, jag tycker dina bortförklaringar är väl genomskinliga och jag tycker att din tolkning mycket tydligt är allt annat än en vidsynt tolkning.
    nihka skrev 2024-11-07 22:25:55 följande:
    Sakfel? Du menar att jag har kommit med ett felaktigt sakligt påstående, som att Stockholm är USAs huvusstad.

Eller rör du ihop det så du tror att dina fördomar om höger-vänster och sakligt-känslosam är fakta?

Även om du presenterar dina fördomar på ett trevligt sätt blir de inte något annat än fördomar och om det är jobbigt att höra kanske du ska ägna dig åt något annat än att sprida dina fördomar på nätet. Samla på frimärken kanske?

Låt inte dina känslor skena iväg med dig nu så det barkar iväg med en massa känsloomdömen.
    Möjliga synonymer till sakfel

faktafel

(tyda.se)

Anonym (Fast ...) skrev 2024-11-12 11:35:57 följande:
     det är ju iaf ett steg i rätt riktning att du tycker att det är viktigt att var och en får uttrycka sin åsikt.

Nästa steg är ju att även kunna ta till sig av andras åsikter, 

i betydelsen att man inte lyssnar på och analyserar vad någon annan säger, utan att man enbart kör på med sitt eget, oavsett vad den andre säger.
    Jag hoppas att du så småningom tar det steget också.

Hur var den där om att:

"-Efter sig själv dömer man andra"..?

Svar på tråden Varför gillar så många Trump?