• Olsdotter

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Anonym (också) skrev 2024-12-08 10:53:58 följande:
    Tack för det tipset, jag är helt lost när det gäller detta så kanske har helt fel men vi kanske har ganska olika kroppar på något vis, när jag styrketränade så blev hela kroppen smalare? Var drygt 20 då iof om det har någon betydelse 

Och om lår och rumpa kan bli större av träning varför blir inte magen också bli större på folk om de tränar den? Eller kan den bli det?
    Ja, magen blir större om du tränar den

Man ska träna rumpan och låren med tunga vikter och tills man verkligen inte klarar en enda repetition till.

Hela kroppen blir kanske smalare, men rumpan blir relativt tex midjan större om man tränar rumpan mer/ tyngre än man tränar magen.
  • Olsdotter

Nu efter helgernas svullande och tyvärr noll träning visar vågen + 2 kg.

Märkligt nog visar måttbandet 66 cm i midjan och 97 över höften... Verkar som att jag mest tappat muskler, men inte ökat nämnvärt i bukfett... Vet inte vart dessa 2 kg+ hamnat, det måste väl ändå vara ännu mer jag ökat i fettvikt eftersom att jag tydligt tappat muskler över baken och även dessa torde väga en del 🤔

Ibland känns detta med att få målkroppen som rena trolleriet...

Jag ska opereras inom några veckor, så efter det blir det ingen träning på ett tag och direkt kalorirestriktion får ge vika för att proppa kroppen full med proteiner, vitaminer och mineraler...

Hur går det för er andra i gänget här inne? Är du fortfarande taggad TS?

• Olsdotter
    Anonym (Balklänningen) skrev 2024-12-16 07:49:35 följande:

65,5 kg.

Morr, detta ska gå.

Fast egentligen vill jag bara äta julgodis nu.

Höll du i under julen? Hur har det gått?
  • Olsdotter
    Anonym (Balklänningen) skrev 2025-01-04 21:00:55 följande:
    Ungefär samma nu. Men det var svåååårt... Skrattande
    Verkligen starkt! Perfekt utgångsläge för 2025 med andra ord 👍
  • Olsdotter
    Anonym (Sofie) skrev 2025-01-08 09:40:51 följande:
    Har faktiskt lyckats hålla min nya vikt länge nu. Gick ned från 70 till 59. Supernöjd. jag tog bort allt socker och äter bara nyttiga saker. plus periodisk fasta 
    Antar att sötsuget minskat kraftigt/ försvunnit? Hur lång tid tog det?
  • Olsdotter

Här går det kostmässigt ganska bra nu, men så tränar jag heller ingenting nu utan äter mest massa protein och framförallt fett omega 3 och vitaminrika grönsaker. Vill ha god läkförmåga inför operationen nästa vecka. Det är när jag tränar jag blir vansinnigt hungrig och går upp, vet inte varför egentligen då jag brukar se till att äta gott om protein och lagom fett när jag tränar. Kanske behöver jag öka på kolhydraterna då, ifall det är så att kroppen behöver mer lättåtkomlig energi för att orka smälta proteinet? Tycker att mitt kroppsfett ska få utgöra energikälla till matsmältningen, men något fel gör jag då jag inte borde bli så hungrig som jag blir.

• Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2025-01-09 16:04:24 följande:

Nu är jag också tillbaks. Varit på långresa nästan 3 veckor. Tränat men ätit mer än normalt. Gått upp 1 kg. Nu har jag ätit nyttigt i 3 dagar men är redan sååå hungrig. För mig är det svåraste att dra ner på kalorierna, inte att äta nyttigt eller låta bli godis. Men att gå hungrig, fy tusan vad det är svårt. För det måste jag tyvärr för att hålla mig till ca 1500-1600 kcal. jag lovar att jag äter ganska optimalt men tränar mycket så blir hungrig iaf tyvärr. 

Håller jag inte mig till de kalorierna händer ingenting med vikten 

Låter som att du har samma problem som jag. Dessutom blir jag ännu hungrigare av att tänka på mat och hur mycket (eller snarare lite) jag ska äta. Periodisk fasta hjälper, men inte hela vägen...

Vet faktiskt inte vad man ska göra åt saken, tipsa gärna om du kommer på något!
  • Olsdotter
    Anonym (också) skrev 2025-01-11 10:41:47 följande:

Ang. svårt att vara hungrig så det som hjälper iallafall för mig att bli mer mätt på färre kalorier är typ mer lchf-liknande kost. Men jag äter lite bröd eller typ lite pasta i sallad tex så det är ju fel enligt lchf. Men ju mer åt lchf- hållet jag äter desto mer mättnad får jag ut av kalorierna upplever jag.

Jag äter för mycket fett om jag tränar och kör Keto eller LCHF och inte reglerar hur mycket fett jag äter. Håller jag igen på fettet är jag ändå hungrig. För många verkar det dock fungera bra mot hunger.

Periodisk fasta hjälper mig att inte vara lika hungrig hela tiden, men hungrig är jag fortfarande.

Har försökt fylla upp med sallad, men blir vrålhungrig efter kort stund. Funderar över om jag ska börja äta mer av långsammare kolhydrater, typ havregrynsgröt.
  • Olsdotter
    Anonym skrev 2025-01-11 16:50:36 följande:

Att skylla på åldern är ett svepskäl, liksom att skylla på graviditeter och annat hittepå.
    Att tro att hemmagjord pizza skulle vara bättre än köpt likaså.

Sen tycker jag inte att ts ser speciellt tjock ut på fotot heller för den delen. Visst, inte smal men definitivt inte fet.

Det bästa är en långsiktig förändring, inte ett toklågt kaloriintag under en kort tid. De tappade kilona kommer sannolikt tillbaka lika fort.

Svepskäl?

Det är fakta att med åren krävs mer träning för att behålla muskelmassa, vilken som bekant är vad som håller förbränningen igång även i vila.
    Mer träning innebär ökad kaloriförbrukning.
    Där hamnar vi i en situation där gamla knep/ tidigare vanor inte längre fungerar, och vi måste lära känna vår kropp på nytt. Dessutom är det inte ett trappsteg det är fråga om, utan en spiral nedåt.

Vidare är det fakta att i klimakteriet är binjurarna det enda organ som tillverkar östrogen, och detta lagras i fettvävnad. Då östrogennivån blir konstant låg hamnar vi i hormonell obalans med relativt förhöjda testosteronnivåer, vilket gör att fett hamnar på buken. Det finns saker att göra för att förbättra hormonbalansen, men det kräver kunskap.

Att hålla formen genom klimakteriet är definitivt en utmaning för de flesta, och det är konstigt att kalla det "skylla på ålder". Det räcker absolut inte med att "äta mindre", då detta riskerar göra att muskelmassa (som är nyckeln till både hälsa och figur, förloras i ännu snabbare takt. Inte heller hjälper det till att även dopaminet påverkas.
  • Olsdotter

Måttmässigt ligger jag still på 66/97. Viktmässigt har jag tappat 1 kg. Misstänker att det rör sig om muskler i vader och armar då jag varit generellt mindre aktiv än jag brukar, speciellt nu i halkan.

• Olsdotter
    Anonym (också) skrev 2025-01-12 10:31:07 följande:
    Ja jag kan bara berätta om hur jag funkar och upplever det och jag äter inte heller så mycket fett som man brukar i lchf men som sagt åt lchf-hållet. Tycker kolhydratrika livsmedel kostar många kalorier som man inte blir så mätt av, iallafall inte jag. Typ en sallad eller tillagade grönsaker med något protein och dressing typ upplever jag ger mycket mättnad för kalorierna. Ibland en brödskiva eller lite pasta men sådana saker måste vara liten andel i förhållande till resten, så funkar det iallafall bra för mig personligen att få ihop kalorier och mättnad.
    Bröd och pasta äter jag inte alls, utom bönpasta ibland. Äter sällan någonting processat och min mage gillar inte gluten. 

Vilka grönsaker föredrar du? Broccoli och blomkål är förstås stående inslag, men i övrigt? Tänker att jag kanske ska prova mer av tex paprika och olika tomater, som kanske kan ge lämpliga kolhydrater och dessutom då tillföra vitaminer.

Hur brukar du tillaga grönsakerna? Jag tycker om att steka alltihop på låg värme med vitlök och olivolja, men misstänker att mättnadskänslan då kommer mer av fettet än av grönsakerna... 🤔
  • Olsdotter
    Anonym skrev 2025-01-11 16:28:04 följande:

Hungerskänslorna klingar av efter ett tag, det gäller bara att härda ut.
    Drick mycket, vatten eller någon zerodryck!

Menar du som i att de klingar av efter 10 minuter och återkommer då och då, eller menar du att de minskar permanent om man håller sig till ett visst matintag? Hur lång tid tar det i så fall? Jag har (tror jag nämnde det tidigare i tråden?) läst ganska ny forskning om att kroppen reglerar hungerhormon efter vad den lär sig att det finns tillgång på mat till, vilket låter väldigt lovande och gav åtminstone mig hopp om ett värdigt åldrande 😁
  • Olsdotter

Ligger nyopererad och naturligtvis inaktiv. Ser till att äta nyttigt även fast det är kaloririkt (kroppen behöver kalorier för att läka nu).

Lax, avokado, keso, fetaost, ägg, broccoli, kefir... Går på antibiotika, så antar att mina tarmbakterier är mer eller mindre döda. Äter därför lättsmält frukt och potatis hellre än grönsaker.

Vikten lär nog ligga still, men vet att jag tappar muskler väldigt fort när jag inte tränar så jag lär ändå gå upp i fett som inte syns på vågen... Men det är som det är, och jag får återkomma med det utgångsläge jag då har i Februari.

• Olsdotter
    Svensson5 skrev 2025-01-21 11:13:53 följande:

Mer träning ökar även förbränningen utav muskler. Ska man få större muskler så ska man lyfta tungt och man behöver även vila och mycket mat. Så mer träning är inte per automatik bättre. Det går ett tag om du ligger på minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt : sedan så måste du lägga dig i kaloribalans ett tag samtidigt som du lyfter tungt för att du bygga mer muskler.

jag har sett  det där i årtionde både för de som vill gå upp eller ner i vikt 
    Man tränar för mycket och för dåligt och man äter för lite och dåligt
    de kommer aldrig någonstans 

sedan kommer klyschan att det är bättre än ingenting vilket jag kan hålla med om
    men i 90% av fallen så blir det just ingenting över tid 

Det verkar som att du skriver utifrån egna observationer ute i livet än till mig och TS. Hur är detta ett svar på mitt inlägg?

Även med tung träning (som behövs även för benhälsan efter klimakteriet ) så behöver många kvinnor hålla igen mer på kalorierna. Detta då östrogennivån sänks och kroppen desperat vill lägga på bukfett för att ha en östrogenbuffert. Insulinresistensen ökar, och därmed hungerkänslor. Detta är dessutom bara en bråkdel av vad som händer.

Ja, många tränar fel, bantar, äter fel osv... Men tycker då rakt inte att TS gör konstaterade radikala missar av det slag du skriver om.

Konditionsträning behövs verkligen också med åren, pga hälsan. Framförallt är det då fråga om kärl/hjärt/lunghälsa.

Kaloribehovet per dag är väldigt individuellt. Skulle jag äta mer kalorier än jag gör ökar jag bukfett, och  det finns absolut inga fördelar med det. Likaså om jag äter över ca 25 g protein/ måltid, då ökar jag inte i muskler utan i bukfett. 
    Detta är i sig normalt.

Lägg till att jag helst vill periodfasta då det hjälper mot hungerkänslor, insulinresistens och för att bygga en bra tarmflora, så blir det 50 g protein,/ dag. Detta är förstås för lite, och jag lägger därför på extra efter träning.

Jag kan tillägga att jag har en bra form, är över 50 år och ser ut som 30 i kroppen med ca 69 i h/w och bmi ca 22. Samtidigt vet jag vilken kamp det är och utan att ändå nå dit jag var för bara 10 år sedan helt utan att bry mig om hur jsg åt eller tränade. Förstår man inte detta då förstår man inte TS heller.
  • Olsdotter
    Svensson5 skrev 2025-01-21 15:58:33 följande:

ja jag skriver det jag har kommit på genom årens lopp 
    Nu är det inget jag säger irl men 60-70-80% av de som tror att de tränar på gym gör fel
    de tränar för mycket i förhållande till vad de äter och vilar, eller så tar de inte i tillräckligt 

Du slipper insulinpåslagen om du äter mer protein tillsammans med kolhydrater och fett.

så det ni genomgår är marginellt om man äter bättre, men det blir extra dåligt om man äter dåligt och framför allt snabba kolhydrater 

Du behöver inte bli kränkt jag försöker bara hjälpa er på traven 

Du ska tex äta minst 100gram protein varje dag från rena proteinkällor 
    för att inte tappa muskler när du tränar eller motionerar 

Du får kondis på 3-4 riktiga gympass i veckan och kanske ett par promenader på det.

Det är fullt tillräckligt för att tävla i fitness om man nu äter bra

Din kropp får en högre förbränning om du äter bra mat.
    Kött ger tex 0,7 kcal per kcal och skräpmat ger troligtvis mer än en kcal per kcal på grund av långa och höga insulinpåslag 

Som jag skrev ni kan inte göra allt på en ggn? Du kan inte löpträna 2 ggr i veckan samtidigt som du tränar på gym

Det blir för mycket och då motarbetar man bara kroppen och sedan blir det pannkaka av allt. 

För det första blir jag inte kränkt. 
    Det jag påpekade var att kvinnor i klimakteriet inte "skyller på åldern" som i att det inte skulle bero på klimakteriet. I klimakteriet har vi andra behov. Tex är det helt uteslutet att jag kan äta 100 g protein/ dag, vilket jag förklarar med vissa delorsaker ovan. Kroppen kan helt enkelt inte tillgodogöra sig det proteinet om jag kombinerar med övriga behov den har.

Kroppen får en högre förbränning av muskler (och fett för den delen), inte "av bra mat". Att bygga muskler är som jag förklarar ovan en riktig utmaning även om det då rakt inte är omöjligt.

Ett upplägg utan hänsyn till hormoner är inte bra. Att äta kalorier vilka inte behövs till muskel uppbyggnad ger bukfett i klimakteriet. 

Min konditionsträning hjälper mig att prestera i styrketräningen. Jag har nämligen lungsjukdom, och håller lungkapaciteten över mitt viktmax så att jag kan repetera till fail med tyngre vikter. Riktigt tunga vikter behövs också för benstyrka, så som jag skrev.

Snabba kolhydrater hjälper ingen. Däremot kan för somliga ett höjt intag av långsammare kolhydrater hjälpa till att smälta protein. Om kroppen stenhårt håller fast i fettdepåer pga att den vill lagra östrogen kan upptaget av protein påverkas då kroppen inte använder lagrat fett till matsmältningens behov av energi.

Keto funkar inte mot min hunger, vilket jag tidigare nämnt. Däremot blir jag absolut slank av det (inte supermusklad). Jag äter redan mest protein och fett (ransonerat fett), väldigt lite rotfrukter och ingenting processat. Satsar även på kefir, onaka, feta och annat för tarmfloran (som är oerhört viktig för närings/protein upptag).
  • Olsdotter
    Svensson5 skrev 2025-01-21 16:41:54 följande:
    Och som tilläg kroppen behöver ungefär samma kval intag varje dag för att  växa och för att återhämta sig.
    Det är med något som tog mig tiotals år att förstå.
    man lägger på sig fett och vatten under dagen oavsett, sedan så korrigerar kroppen det på natten
    så antingen är du lite smalare eller lite tjockare dagen efter.
    Sedan så kan man få platåer ibland och du får man bara låta det vara 
    och så kommer resultaten igen 
    så ska du få en rättvis bild så får du titta morgon. 
    Det är därför att det är bättre att ta ett kort än att bara hålla på att väga sig.
    Nästan alla som vill gå ned eller upp i vikt blir lite knäppa och framför allt blinda så man ska inte hålla på att klämma och titta för mycket.
    Det tar sin tid
    Ja, jag skulle rekommendera att ta både mått och vikt dessutom.

Relativt ny forskning antyder att fasta är det enda som avfettar levern. Fasta gör oss också onekligen mer insulinkänsliga. Keto är dessutom en typ av fasta, även om den inte är periodisk.

Håller vi samma kaloriintag per dag vänjer sig kroppen och vår hunger minskar då hungerhormon anpassas: det stämmer.
    Samtidigt räcker det ofta med en kaka för att uppväcka ett redigt begär ifall kroppen egentligen anser att den behöver mer fett- det bör man vara medveten om.

För att försöka få mer fett på baken/ låren/ brösten istället för på buken måste hormoner balanseras, och här verkar kvinnor i medelåldern stöta på det stora problemet med att mer muskler ger mer testosteron= större hormonell obalans.

Jag ser det som att jag försöker balansera min livsstil mot min nya kropp med målet att hålla mig frisk och attraktiv med livslust. Perfektion åt något håll skulle ske på bekostnad av någonting annat, tex om jag skulle tacka nej till att bli bortbjuden eller dricka vin på semesterresan. Hungern är mitt problem, då jag älskar att träna (både löpningen och styrketräningen) och egentligen mest ser mat som någonting jag ger min kropp för att den ska må bra. Behöver inte sockerkickar då jag har andra dopaminkällor som fungerar bättre på mig, men tycker att det är mysigt att kunna ta en drink eller en bakelse om mannen bjuder mig på romantisk weekend.

Jag går på HRT, annars hade det varit betydligt värre. Skulle rekommendera alla kvinnor att hitta en riktigt vettig gyn redan vid första känningen av förklimakteriet.

Kvinnor som är riktigt vältränade och är över 60 brukar se väldigt manliga ut tycker jag. Dit vill jag inte, så därför begränsar jag styrketräning för överkroppen. Tränar armar/ axlar/ rygg/ mage kanske var 10:e dag, mest för benhälsans skull (när vi väl får diagnosen benskörhet har urkalkningen pågått LÄNGE, därför ska man inte vänta!). Det gör förstås att jag inte får så hög förbränning som jag skulle ha haft ifall att jag hade tränat överkroppen mer.

Förstår att du vill hjälpa och råda, men "ät keto och träna bara tung styrketräning" har jag så att säga hört förr 😉.
  • Olsdotter

Hur går det för er i tråden? Tycker det är peppande att följa era uppdateringar när de kommer, så skriv gärna 🙂

Här ligger träningen fortfarande nere pga konvalescens. Först om ytterligare två veckor kan jag börja träna försiktigt.

Vikten ligger still och rumpan fortsätter krympa... Nere på 95 cm nu. Det är jobbigt att bara se musklerna försvinna och inte kunna göra någonting åt det, så jag slutar mäta till dess jag kan börja träna igen.

Vet någon ifall det är lättare att bygga muskler man nyligen haft och snabbt tappat, jämfört med att bygga upp dem från början? Tog två år att gå från 94  cm till 98 cm, så jag är rätt deppig över detta...

• Olsdotter
    hmm77 skrev 2025-01-25 14:46:15 följande:
    jag har skaffat viktväktarna appen nu. så jag var på willys idag och skannade som fan på olika mat produkter hehe jag älskar appen så enkelt. det handlar om att göra smarta val bara. 
    Har hört andra prata om sådana appar och bli riktigt hjälpta av dem. Smart hjälpmedel. 🙂
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?