Svensson5 skrev 2025-01-21 16:41:54 följande:
Och som tilläg kroppen behöver ungefär samma kval intag varje dag för att växa och för att återhämta sig.
Det är med något som tog mig tiotals år att förstå.
man lägger på sig fett och vatten under dagen oavsett, sedan så korrigerar kroppen det på natten
så antingen är du lite smalare eller lite tjockare dagen efter.
Sedan så kan man få platåer ibland och du får man bara låta det vara
och så kommer resultaten igen
så ska du få en rättvis bild så får du titta morgon.
Det är därför att det är bättre att ta ett kort än att bara hålla på att väga sig.
Nästan alla som vill gå ned eller upp i vikt blir lite knäppa och framför allt blinda så man ska inte hålla på att klämma och titta för mycket.
Det tar sin tid
Ja, jag skulle rekommendera att ta både mått och vikt dessutom.
Relativt ny forskning antyder att fasta är det enda som avfettar levern. Fasta gör oss också onekligen mer insulinkänsliga. Keto är dessutom en typ av fasta, även om den inte är periodisk.
Håller vi samma kaloriintag per dag vänjer sig kroppen och vår hunger minskar då hungerhormon anpassas: det stämmer.
Samtidigt räcker det ofta med en kaka för att uppväcka ett redigt begär ifall kroppen egentligen anser att den behöver mer fett- det bör man vara medveten om.
För att försöka få mer fett på baken/ låren/ brösten istället för på buken måste hormoner balanseras, och här verkar kvinnor i medelåldern stöta på det stora problemet med att mer muskler ger mer testosteron= större hormonell obalans.
Jag ser det som att jag försöker balansera min livsstil mot min nya kropp med målet att hålla mig frisk och attraktiv med livslust. Perfektion åt något håll skulle ske på bekostnad av någonting annat, tex om jag skulle tacka nej till att bli bortbjuden eller dricka vin på semesterresan. Hungern är mitt problem, då jag älskar att träna (både löpningen och styrketräningen) och egentligen mest ser mat som någonting jag ger min kropp för att den ska må bra. Behöver inte sockerkickar då jag har andra dopaminkällor som fungerar bättre på mig, men tycker att det är mysigt att kunna ta en drink eller en bakelse om mannen bjuder mig på romantisk weekend.
Jag går på HRT, annars hade det varit betydligt värre. Skulle rekommendera alla kvinnor att hitta en riktigt vettig gyn redan vid första känningen av förklimakteriet.
Kvinnor som är riktigt vältränade och är över 60 brukar se väldigt manliga ut tycker jag. Dit vill jag inte, så därför begränsar jag styrketräning för överkroppen. Tränar armar/ axlar/ rygg/ mage kanske var 10:e dag, mest för benhälsans skull (när vi väl får diagnosen benskörhet har urkalkningen pågått LÄNGE, därför ska man inte vänta!). Det gör förstås att jag inte får så hög förbränning som jag skulle ha haft ifall att jag hade tränat överkroppen mer.
Förstår att du vill hjälpa och råda, men "ät keto och träna bara tung styrketräning" har jag så att säga hört förr 😉.