• Olsdotter

Viktnedgång- någon som vill vara med?

Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-18 17:19:04 följande:
    2 ägg = 150 kal
    1 macka = 110 kcal (beror på bröd)
    Kaviar 2 msk = 116 kcal

= 376 kcal + lax&potatisgratäng 700 kcal=1076 kcal

Äter du alltid så lite? Klarar du dig på det? :)
    Det är ungefär så mycket jag kan äta om jag vill hålla mina 57-58 kg.

Säger bara k l i m a k t e r i e t. Det är ett elände.

Jag äter inte alltid så lite dock, och det är när jag äter mer jag plötsligt rusar upp i vikt. Precis som TS märker jag av det direkt.

Och innan någon säger något om det:
    Nej, jag är inte mager. Bmi runt 21 just nu vilket är precis lagom. Äter jag enligt tabellerna går jag upp massor, vi snackar 10 kg på några månader...
  • Olsdotter
    Anonym (också) skrev 2024-11-18 22:16:38 följande:
    Vilka tabeller?
    Jag tänker på de kaloritabeller som finns hos Folkhälsomyndigheten m.fl. Där tar de hänsyn till ålder, kön, idealvikt och aktivitetsnivå, och så rekommenderar de ett visst kaloriintag efter det.
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-19 11:19:06 följande:

så väger jag igen 68.6 kg. Dvs 3 hg mer än i fredags men inte 69.7 som jag vägde igår? så nu får jag se hur det ser ut på fredag. Förra veckan var det en förändring på 2 hg sedan veckan innan. Det hade känts skönt att komma under 68.. så man känner att det händer något. 

Jag borde ju typ låta bli att väga mig på måndagar men vill samtidigt få den här ?chocken? av hur kroppen reagerar på helgen mat. Det är ju lite tråkigt att helgen ska radera ansträngningarna i veckan. 

tänker att jag också ska jobba lite med mått och foton. Ibland ser man bättre ut av bättre matval trots att vågen går långsammare 

Mått och foton är bra! 👍

Du tränar ju mycket så jag antar att du har/ bygger muskler. Dessa väger massor. Jag har en finare kropp om jag väger 65 kg tränad än 55 kg otränad, definitivt.

Tycker du att kläderna sitter lösare runt midjan är väl det viktigare än vad vågen visar?

Jag tycker att vågen är ett bra kompliment för att se vad som händer, men det är väl egentligen måtten vi är ute efter..?
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-20 17:27:38 följande:

Hur går det för er andra?

Idag har det gått dåligt. Började med en stor kebab med bröd till lunch. Blev sedan bjuden på fläskkotlett och potatis stekt i mängder av fett. Till det ädelostsås... Efterätt: tårta. Jag åt mest av alla.... Ingen träning idag.

Jag fungerar så där: börjar jag så finns ingen hejd. Ja ja, ny dag imorgon... Tycker det är svårast när jag blir bortbjuden, precis som du...
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-21 09:12:37 följande:

Ställde mig på vågen imorse. 67,9! Det är alltid lite extra när man flyttar sig från ett heltal till ett annat Men är det inte galet att det kan skilja nästan 2 kg från i måndags 😯 Nu har det ju vart så varje måndag men iaf, galet att man binder så mycket vätska från maten över helgen. Därför har jag min invägning på fredagar och jämför med fredagen innan. Om det inte blir någon ytterligare reduktion så har jag tappat 0,4 kg denna veckan. Det går verkligen inte snabbt men iaf. Jag startade på 71 kg 4 November så snittar man så är det ca 1 kg i veckan.
    Nu ska jag inte surra om det igen att det går så långsamt, för jag fattar ju det egentligen...jag kan väl bara inte låta bli attt jämföra med när jag var 30 år.. vägde ca 58 kg. Tränade mycket sporadiskt. Brydde mig om vad jag åt men inte så att det var bättre än det är idag. Dock hade jag inte den dåliga vanan att äta godis på fredagar- detta är någor som kommit med barnen, dvs de senaste 8 åren (har inte gjort det sedan jag startade tråden). Vi gick mycket ut och åt på restaurang innan barnen, typ varje helg. Det gör vi inte längre men desto fler middagar hemma med vänner och mer hämtmat (har dock inte köpt någon hämtmat sedan jag startade tråden). 
    I kombination med nya ovaner när vi fick barn så fortsatte jag vara otränad. Antar att det var då kg började smyga sig på. För 5 år sedan började jag träna 4 dagar i veckan, såsom jag gör idag. De första åren så gjorde det att jag gick ner i vikt, ändrade inte så mycket annat. Nu är jag tillbaks på den högre vikten trots att träningen består. Antar att min basförbränning sjunkit. Så nu ska det mer till.
    Men det är jobbigt att inte kunna välja vanlig mat. Tex jag skulle inte kunna äta vanlig husmanskost till lunch varje dag, no way, då hade vikten stuckit iväg. Jag måste aktivt välja rent protein, rena kolhydrater, helst ingen sås och grönsaker utan dressing (dvs buffésallader går bort). Vanlig husmanskost kunde jag äta förr, och det tror jag att många kan och tänker som normalt. Detta är för att förtydliga att jag inte anser att godis och hämtmat är normal mat. 

Grattis!

Visst är det lite speciellt när heltalet ändrar sig nedåt 😁
  • Olsdotter

Vet inte om detta var en ok dag?

,3 ägg
    1 dl ost

1 kotlett, 50 mg
    2 dl mjölk

20 gram chips 
    3 glas rött vin, ca 4 dl totalt (min "nykteristidentitet" till trots).

2 mackor med kaviar. Kaviarmackor tycks vara min nya svaghet.

Igår:
    1 enkel hamburgare från Max+ 6 chilicheese. 

Jag är mycket på resande fot för tillfället, och det gör att jag äter ute och festar med folk.

Fortfarande är jag hungrig som en tok! Klockan är två på natten, och jag önskar klämma en påse jordnötter (försöker avhålla mig från ytterligare en macka med kaviar).

Mått:
    W: 67
    H: 98

Vikt: 58

Än så länge supermått, men jag märker ju tydligt tendensen att trycka i mig kalorier för att gå upp... Och det är inte protein jag vill ha utan FETT. Tack och lov inga cravings efter kolhydrater, typ socker...

• Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-23 07:45:28 följande:

Nu vet jag inte vad ditt mål är, om jag minns rätt så var det så smal midja som möjligt och samtligt så brett som möjligt över stussen? 
    Baserat på din vikt och mått så ser ju allt bra ut. Om maten var bra. Nej, det tycker jag inte. Antar att du är yngre mtp att du skrev att du festar mycket. 

När jag var yngre så kunde jag också äta sådär. Ofta på väg någonstans, åt i farten, gärna en fest. Åt säkert inte så många kalorier totalt så vägde 10 kg mindre än nu.. men var maten bra, nej. 

Så bara baserat på näringen i det som du ätit så tycker jag inte att det låter som en bra dag. Går det inte att beställa en sallad eller ett ordentligt mål mat när du är på resande fot? Tror att suget efter jordnötter blivit mindre. 

Nej, jag brukar inte festa öht, den här veckan är verkligen ett undantag. Jag är över 50 år, så äldre än du 😉

Försöker ändå hålla mig på ett snitt runt 1200 kcal/ dag. Målet är att behålla den form jag har nu, den har jag absolut inte haft stabilt. Går snabbt upp till 63-65 kg, och då mest på buken, om jag inte håller i. Jag försöker hitta en balans jag kan leva med över tid... Jag har passerat klimakteriet, så går väldigt lätt upp i bukfettvikt. Det har tagit mig 2 år att återerövra formen.
  • Olsdotter
    Anonym (Andromeda) skrev 2024-11-24 19:42:45 följande:

Tjohooo... även om inget har rört sig på vågen så gick jag in och testade en ny vinterjacka.

Fick gå ner till stl S för att den skulle passa, jag som har xl i vanliga fall...

1000:- Förvånad men den fick följa med hem dom en segertrofe!!!! 

Men fettet på benen släpper kroppen inte lika lätt, men jag ska hålla i detta träningsätt/diet till sommaren, och avgöra sedan hur jag vill gå vidare...

Helgen har legat i snuvan tecken, så ingen träning, men imorron drar det igång igen... hsr saknat det...

Hur går det för er?Hjärta

Jag upplever samma sak, är på nästan samma storlek som när jag var 30 år trots att jag väger 8 kg mer än då. Då var jag otränad, nu tränar jag en hel del.
  • Olsdotter
    Anonym (Dags att ta tag i vikten) skrev 2024-11-25 10:19:15 följande:
    ja dør ser man hur fel man kan ha 😂 brukar du aldrig festa gær det nog inte så mycket med en festvecka - kul ska man ju också ha! 

Men bra där att du lyckats gå ner. Här går det lååångsamt, men jag går faktiskt ner även om det tar tid. 
    Jag tror att det är en fördel att det går långsamt eftersom att man hinner lära sig hur kroppen reagerar på olika kost/ träning.

Men glöm inte att du också bygger muskler! Du har då gått ned betydligt mer i fett än vad vågen visar.
  • Olsdotter
    Anonym (också) skrev 2024-12-04 10:43:55 följande:

Jag har kommit ner till 56 nu men har ett för stort midjemått hur fasiken gör man jag vill bara gråta. Är kort och har vägt 47 som minst som vuxen så kanske kan köra på ett tag till iof

men jag tycker verkligen att min kropp är bra nu förutom magen. Jag vill inte gärna få mindre rumpa lår

Kroppen är en svikare 

Jag tränar rumpan och låren för att hålla dem större.
Svar på tråden Viktnedgång- någon som vill vara med?