• Anonym (Anne)

Hur skiljer man "inte redo" från "kommer aldrig hända?

När man har en bra relation, kul ihop, bra sex osv och daglig kontakt men partnern inte är redo för nästa steg fast jag är redo sedan lång tid tillbaka. Hur vet man om man slösar sin tid eller bara behöver vänta lite?

• Svar på tråden Hur skiljer man "inte redo" från "kommer aldrig hända?
  • Anonym (Anne)
    Anonym (d) skrev 2024-11-04 15:56:05 följande:
    För att du låter som en sjuttonåring.
    Ok. Utveckla gärna?
  • Anonym (Fia)
    Internetpirat skrev 2024-11-04 15:30:04 följande:
    Handlar inte om dålig koll. Jag fick barn efter 32, innan  var jag inte redo och hade ingen aning om/när jag skulle bli. Som 29-åring kunde jag verkligen inte svara på när jag skulle bli redo. När jag sen BLEV redo, tittade jag inte tillbaka. Så det handlar inte om att man ändrar sig hela tiden men vissa saker mognar bra fram. Jag hade turen att min sambo ville vara med mig oavsett om det blev barn eller ej.
    Med barn är det nog många som inte känner sig redo, men skaffar ändå för man tänker någonstans långt in att man nog ändå vill ha.

Det du beskrev i ditt förra inlägg skulle jag absolut klassa som dålig koll. 
  • Venenum
    Anonym (Anne) skrev 2024-11-04 12:46:29 följande:
    Att han inte är redo förstår jag utan forumets hjälp. Nu var ju frågågtällnigen hur man skiljer sunt avvaktande (som i mitt fall med ihopflytt och batn) och att förhala för att man inte vill nånsin.
    Kanske genom att fråga rakt ut? Förklara läget som det är, att du är redo och sugen men förstår fullt ut om han inte är det. Men du vill veta om vilken riktning han är intresserad att röra sig i - är det något han ser framåt tillsammans med dig eller något han kanske känner inte är aktuellt förrän dottern växt upp, eller helt enkelt inte aktullet med dig?

Många frågor är jobbiga att ställa just för att en inte vill veta svaret, men kanske därför ännu viktigare att faktiskt ställa. 
    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Internetpirat
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-04 16:47:50 följande:
    Med barn är det nog många som inte känner sig redo, men skaffar ändå för man tänker någonstans långt in att man nog ändå vill ha.

Det du beskrev i ditt förra inlägg skulle jag absolut klassa som dålig koll. 
    Jag har vetat att jag ville flytta ihop med min nuvarande sambo nångång men var inte redo förrän 5 år in. Jag visste inte i början att jag skulle vara redo om 5, hade kunnat vara 4 eller 6. Känslomässiga beslut kan man inte sätta tidslinje på.
  • Anonym (Fia)
    Internetpirat skrev 2024-11-04 17:21:14 följande:
    Jag har vetat att jag ville flytta ihop med min nuvarande sambo nångång men var inte redo förrän 5 år in. Jag visste inte i början att jag skulle vara redo om 5, hade kunnat vara 4 eller 6. Känslomässiga beslut kan man inte sätta tidslinje på.

Såväl fyra, fem och sex år är lång tid om det inte finns praktiska hinder men jag antar att du var ung och omogen. Ts sambo har ju barn så man kan anta att han vet vad det innebär att vara i en seriös relation.

Och återigen hittar du på helt andra exempel än ditt första där du skrev om att man kunde gå från oanandes till säker på en vecka. 

• Anonym (Fia)
    Venenum skrev 2024-11-04 17:08:10 följande:
    Kanske genom att fråga rakt ut? Förklara läget som det är, att du är redo och sugen men förstår fullt ut om han inte är det. Men du vill veta om vilken riktning han är intresserad att röra sig i - är det något han ser framåt tillsammans med dig eller något han kanske känner inte är aktuellt förrän dottern växt upp, eller helt enkelt inte aktullet med dig?

Många frågor är jobbiga att ställa just för att en inte vill veta svaret, men kanske därför ännu viktigare att faktiskt ställa. 
    Precis. Särskilt om ts tänker sig egna barn, vilket man kan anta utifrån åldern. Då vore det ju hemskt att slänga flera år på någon som bara vill ha nåt ytligt.
  • Anonym (Anne)
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-04 17:51:01 följande:
    Precis. Särskilt om ts tänker sig egna barn, vilket man kan anta utifrån åldern. Då vore det ju hemskt att slänga flera år på någon som bara vill ha nåt ytligt.
    Jag kan inte få egna barn så den biten är inget problem....
  • Internetpirat
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-04 17:49:52 följande:

Såväl fyra, fem och sex år är lång tid om det inte finns praktiska hinder men jag antar att du var ung och omogen. Ts sambo har ju barn så man kan anta att han vet vad det innebär att vara i en seriös relation.

Och återigen hittar du på helt andra exempel än ditt första där du skrev om att man kunde gå från oanandes till säker på en vecka. 

Jag var sambo innan min nuvaranse sambo och kände bara att jag inte orkade vara det på ett tag. Trivdes med ensamtid och särbolivet funkade bra för oss. Att bo ihop är knappast nåt bevis på nåt. Många bor ihop för att ha nån att dela hyran med.
  • Anonym (Anne)
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-04 17:51:01 följande:
    Han hävdade art han  vill ha samboskap osv i framtiden i alla fall, men det är inte aktuellt ännu.  Vet inte hur vanligt set är att folk luras men hoppas inte det. Tänkte att föräldrar brukar vara mer seriösa och inte slösa tid på ytliga relationer men kanske naivt ränkt av mig.

Jag kan inte få biologiska barn så på så vis är jag inte stressad.
  • Ascendere

Nästa steg = börja ha tråkigt ihop, mindre sex eller vad?
    låter ju som ni har allt man rimligen kan begära av en bra relation eller vad är nästa steg enligt dig? 

• Anonym (Anne)
    Ascendere skrev 2024-11-04 18:50:36 följande:

Nästa steg = börja ha tråkigt ihop, mindre sex eller vad?
    låter ju som ni har allt man rimligen kan begära av en bra relation eller vad är nästa steg enligt dig? 

Ja som sagt, börja ses på inte enbart hans barnfria dagar. Vill vara inkluderad i hans liv på riktigt snart
  • Anonym (d)
    Anonym (Anne) skrev 2024-11-04 19:27:55 följande:
    Ja som sagt, börja ses på inte enbart hans barnfria dagar. Vill vara inkluderad i hans liv på riktigt snart
    Men snälla... efter nio månader?
  • Anonym (Hon)

Har du fått träffa hans vänner och övriga familj? Är ni exklusiva? Delar ni drömmar i framtiden? Ska ni fira jul ihop på något sätt? Att introdultion till barnen kommer sist har jag förståelse för, men efter nio månader bör man börja känna sig som ett par med gemensam planering där man vill spendera tid med den andre, osv. 

• Anonym (Cathy)
    Anonym (Anne) skrev 2024-11-04 19:27:55 följande:
    Har du funderat någon gång på barnets behov?

Barnet har krasst sett noll behov av dig på sina dagar med pappa. Det är fint att din kille sätter sitt barn främst. Han har ju inte barnet på heltid och gör rätt i att prioritera barnet när han har det.

När ska han ha egen tid med barnet om du är där varje gång? De kanske har sin lilla rutin som funkar bra. 
  • Anonym (Anne)
    Anonym (Hon) skrev 2024-11-04 19:48:58 följande:

Har du fått träffa hans vänner och övriga familj? Är ni exklusiva? Delar ni drömmar i framtiden? Ska ni fira jul ihop på något sätt? Att introdultion till barnen kommer sist har jag förståelse för, men efter nio månader bör man börja känna sig som ett par med gemensam planering där man vill spendera tid med den andre, osv. 

Exklusiva var vi efter ca tre dejter :) han träffar inte sina vänner och familj själv så ofta men jag har fått träffa ett par  av hans vänner samt syster och pappa.

Julen har vi inte pratat om men jag kommer åka till min familj som är rätt långt bort. Träffar de sällan så vi får fira på varsitt håll. 

Min kille träffar mig nästan alla sina barnfria dagar så på så vis känner jag mig prioriterad men känner mig utesluten då stora släktmiddagar och sådant hittills bara skett när hans har dottern och få känner jag mig lite utesluten.
  • Anonym (Anne)
    Anonym (Cathy) skrev 2024-11-04 19:51:50 följande:
    Har du funderat någon gång på barnets behov?

Barnet har krasst sett noll behov av dig på sina dagar med pappa. Det är fint att din kille sätter sitt barn främst. Han har ju inte barnet på heltid och gör rätt i att prioritera barnet när han har det.

När ska han ha egen tid med barnet om du är där varje gång? De kanske har sin lilla rutin som funkar bra. 
    Jag skrev väl ingenstans att jag ska få all tid han spenderar med dottern och köra över henne? Tänkte mer någon liten träff på allmän plats en kort stund kanske vore rimligt att börja med t ex
     Tycker du att nya partners per automatik innebär att köra över barnens behov? Ledsen om du har så dålig erfarenhet...
  • Anonym (Anne)
    Anonym (d) skrev 2024-11-04 19:41:33 följande:
    Men snälla... efter nio månader?
    Ät det för kort tid? Folk tycker så olika. Jag fick träffa mitt ex barn efter 3 månaders förhållande, detta var dick längesen.
  • Anonym (Cathy)
    Anonym (Anne) skrev 2024-11-04 20:22:13 följande:
    Jag skrev väl ingenstans att jag ska få all tid han spenderar med dottern och köra över henne? Tänkte mer någon liten träff på allmän plats en kort stund kanske vore rimligt att börja med t ex
     Tycker du att nya partners per automatik innebär att köra över barnens behov? Ledsen om du har så dålig erfarenhet...

Nej det tycker jag inte. Jag har aldrig varit i en styvbarnssituation. Men din kille verkar prioritera sin tid med dottern. 

Jag tänker också att om du inte ens är medbjuden till släktkalas så finns det kanske en anledning. Ni är inte på samma plats helt enkelt, inte i fas. Han är av någon anledning inte redo att släppa tillbaka dig in i den rollen. 

Som sagt, jag skulle inte vänta alltför länge på honom. 

Du är ju lite besatt av att träffa hans dotter vilket han säkert känner av. Du kanske mest uttrycker din frustration i alla dessa trådar iofs. 

• Anonym (Anne)
    Anonym (Cathy) skrev 2024-11-04 20:38:01 följande:

Nej det tycker jag inte. Jag har aldrig varit i en styvbarnssituation. Men din kille verkar prioritera sin tid med dottern. 

Jag tänker också att om du inte ens är medbjuden till släktkalas så finns det kanske en anledning. Ni är inte på samma plats helt enkelt, inte i fas. Han är av någon anledning inte redo att släppa tillbaka dig in i den rollen. 

Som sagt, jag skulle inte vänta alltför länge på honom. 

Du är ju lite besatt av att träffa hans dotter vilket han säkert känner av. Du kanske mest uttrycker din frustration i alla dessa trådar iofs. 

Hur menar du med inte ens släktkalas? Släktkalas är ju omöjliga att bjuda in på om jag inte introducerats för dottern då hon hittills alltid varit med honom på dessa. Annars har jag ju fått träffa hans folk i andra sammanhang men som sagt, han träffar dom själv väldigt sällan.

Hur länge man ska vänta verkar vara så olika. Skulle din gräns gå vid 9 månader alltså?  Bara varit i en styvbarnssituation sen gång och fick träffa barnet efter 3 mån. Har en kompis som fick träffa barnen efter mer än ett år och de är gifta nu.

Känner dock en kille som inte fick träffa sin tjejs barn trots 2 år ihop och det framkom att tjejen körde dubbelspel. Sådant gör ju en paranoid även om min kille inte uppvisar de röda flaggor som förekom i den situationen.
Svar på tråden Hur skiljer man "inte redo" från "kommer aldrig hända?