• Anonym (Varför)

Arbetet klart, får inte gå hem

På våran arbetsplats så har vi olika grupperingar som arbetar med olika uppdrag.

När ens uppdrag är klar så kräver högsta hönset att vi alla ska stanna kvar på arbetsplatsen enbart för tidens skull. Inte för att det finns något arbete att utföra utan enbart för arbetstiden är satt. 

Dvs att det slutar med att 15-25 pers sitter i ett 20kvm stort rum och trycker. 

Jag förstår inte meningen med det, varför kan man inte få gå hem när uppdraget är slutfört? Dvs ibland är man klar 3-4 timmar innan den satta arbets tidens hemgång. Men då ska vi sitta och trycka någonstans enbart för att vänta ut tiden. 

Visst att man kan vara kvar för att stötta upp om det finns arbete kvar att göra. Men dels är det inte mitt område. Samt att det finns en grupp som sköter det. Och vi blir mest bara ivägen. 

Nu går vi hem en halvtimme tidigare ändå. Me får skit från chefen ang det. 

Ett annat alternativ vore ju att sätta upp scheman där ett visst antal per dag får stanna kvar om det finns arbete kvar att göra för att finnas tillhands och hjälpa till. Säg 2-3 pers som stannar kvar de dagar som det behövs och det går i turordning för varje arbetare. Men så gör man inte utan alla ska stanna kvar. Ibland står dom istället och spelar fotboll ifrån lunch tills de går hem i princip. (Ej mitt område) Men har sett dom göra det. 

Varför ska det vara så strikt ? Som sagt arbetet är klart. Så finns ingen som helst nytta med det hela att alla ska stanna kvar enbart för tidens skull.

• Svar på tråden Arbetet klart, får inte gå hem
  • Anonym (Lovis)
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-05 22:27:50 följande:
    Fast nu handlar det inte om det utan att uppdraget är slutfört. Sedan kan alla medarbetares uppdrag var slutförda och det finns verkligen ingenting mer att göra som ex städa ens. Men ändå måste folket sitta kvar.

Det är slaveri och inget annat. 
    Du jämför att få betalt för att man arbetar med... att INTE få betalt för att man arbetar?

Du verkar på riktigt inte klok.
  • Anonym (Varför)
    Anonym (???) skrev 2024-11-05 22:48:15 följande:
    Men om du tycker att du ska få gå hem tidigare med full lön, så borde du ju också tycka att det är ok att jobba över utan att få betalt för det?
    Ja alltså det kan jag möta upp. Då jag rent generellt hade fått gå hem oftare än vad som krävs i övertid så visst, de få dagarna hade jag lätt kunnat stanna kvar utan lön. Men då handlar det om ca 10dgr / år. Som jag redan uppgett innan du skrev ditt inlägg. Om jag hade fått stanna 1-2h extra 10 dgr per år för ingen lön mot att jag får gå hem tidigare i princip 3-4 dgr i veckan övriga årets dagar så hade det inte varit något problem för mig. 
  • Anonym (Varför)
    Anonym skrev 2024-11-06 20:52:44 följande:
    Jag gick länge (fram till nu, faktiskt) med intrycket att slaveri bl a innebär att arbete utförs men man får inget i lön.
    Men du menar alltså att definitionen är lön utbetalas men man utför inget arbete?

Kan slaveri alltså handla om två helt motsatta fenomen?
    Japp. Faktiskt. Då vi endast lever 1 gång, att då tvingas vara kvar, inte få arbeta 80% utan måste vara kvar bara för att det är TIDEN fast det inte finns arbete att utföra... Så kan man ju säga att kalla det för slaveri är ju milt sagt då.

Men visst, slöseri med andras tid, tids tjuv samt förringar andras värde till Tid är ju inte mycket bättre då. 

Hade en jätte elak chef en gång. Men t om han lät en gå hem när man hade utfört sina uppgifter / uppdrag med lön. 

Men visst, jag hellre hem utan att få någon lön under tiden än att tvingas sitta kvar hela tiden ut. Nu noterar dom det som tjänstledighet om man går hem tidigare. Och jag vet inte om ifall det kan bli konsekvenser av det mot enkel ledighet? 
  • Anonym
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-11 13:45:45 följande:
    Japp. Faktiskt. Då vi endast lever 1 gång, att då tvingas vara kvar, inte få arbeta 80% utan måste vara kvar bara för att det är TIDEN fast det inte finns arbete att utföra... Så kan man ju säga att kalla det för slaveri är ju milt sagt då.

Men visst, slöseri med andras tid, tids tjuv samt förringar andras värde till Tid är ju inte mycket bättre då. 

Hade en jätte elak chef en gång. Men t om han lät en gå hem när man hade utfört sina uppgifter / uppdrag med lön. 

Men visst, jag hellre hem utan att få någon lön under tiden än att tvingas sitta kvar hela tiden ut. Nu noterar dom det som tjänstledighet om man går hem tidigare. Och jag vet inte om ifall det kan bli konsekvenser av det mot enkel ledighet? 
    Så en slav är alltså i ungefär hälften av fallen en person som får betalt för att inte göra något?

Du gnäller om att du sitter och inte gör något på jobbet, under betald arbetstid. DÅ får vi väl än en gång föreslå att du talar om detta för ledningen? "Jag sitter bara här och drar in lön, utan att göra något och det är för jävligt!".
    Du kommer med all sannolikhet att slippa problemet framledes.

Vidare är det alltså FORTFARANDE så att ditt anställningsavtsal, i likhet med de flesta andras, stipulerar att du är anställd under ett visst antal timmar och itne för en viss uppgift. Det är alltså avtalet som du har läst, funnit acceptabelt och skrivit under.
  • Anonym
     tids tjuv
    Tjuv?
    Ni har kommit överens om det.
  • Anonym (M)

Arbetsgivaren stjäl inte din tid.
    Arbetsgivaren köper din tid.

Om du hellre är ledig än att få betalt så fråga arbetsgivaren om det är okej att du går hem och får den tiden avdragen från månadslönen. 
  • Anonym (???)

Men visst, slöseri med andras tid, tids tjuv samt förringar andras värde till Tid är ju inte mycket
    Om det bara handlar om slöseri med tid så kan du ju alltid gå till din arbetsgivare och fråga om du får gå ner till 80 %. Med 80 % lön förstås...

Sen är det väl magstarkt att kalla det för slaveri, du kanske ska läsa på lite!
  • AndreaBD
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-05 22:27:50 följande:
    Fast nu handlar det inte om det utan att uppdraget är slutfört. Sedan kan alla medarbetares uppdrag var slutförda och det finns verkligen ingenting mer att göra som ex städa ens. Men ändå måste folket sitta kvar.

Det är slaveri och inget annat. 
    Vilka lyxproblem du har! Jag skulle vara glad om jag fick tid över på jobbet. Det är väl bara att surfa lite på nätet. Jag har snarare problemet att jag knappt hinner med allt. 
  • Anonym (Varför)
    AndreaBD skrev 2024-11-13 22:23:39 följande:
    Vilka lyxproblem du har! Jag skulle vara glad om jag fick tid över på jobbet. Det är väl bara att surfa lite på nätet. Jag har snarare problemet att jag knappt hinner med allt. 

Nja, jag har visserligen den värsta arbetsuppgiften bland kollegerna, den mest stressiga och tyngsta. Och under det första 1,5 åren så hann jag sällan ta lunch över huvudtaget faktiskt utan fick äta samtidigt som jag arbetade. 

I vilekt fall som helst så ljög min chef på anställnings intervjun då han sa att vi slutade tidigare på fredagar, men det har inte existerat efter det samtalet. 

Fredagar brukar vara lugnare. De andra dagarna är inte så värst lugna, men visst kan man hinna klart 1 h innan arbets tidens slut. Under industri semestern är man faktiskt nästan klar 2-3 h innan arbetstidens slut. Nu under julen så lär vi ha övertid varje dag i princip om man inte stressar sönder sig konstant, aldrig är stilla och skippar rasten för att äta mat.

• Anonym (?)
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-23 22:05:56 följande:

Nja, jag har visserligen den värsta arbetsuppgiften bland kollegerna, den mest stressiga och tyngsta. Och under det första 1,5 åren så hann jag sällan ta lunch över huvudtaget faktiskt utan fick äta samtidigt som jag arbetade. 

I vilekt fall som helst så ljög min chef på anställnings intervjun då han sa att vi slutade tidigare på fredagar, men det har inte existerat efter det samtalet. 

Fredagar brukar vara lugnare. De andra dagarna är inte så värst lugna, men visst kan man hinna klart 1 h innan arbets tidens slut. Under industri semestern är man faktiskt nästan klar 2-3 h innan arbetstidens slut. Nu under julen så lär vi ha övertid varje dag i princip om man inte stressar sönder sig konstant, aldrig är stilla och skippar rasten för att äta mat.

Men du får väl betald övertid?
  • Anonym
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-23 22:05:56 följande:

Var då noga med att kräva att du inte får ersättning för övertid, med hänvisning till att betald tid ju är slaveri och att du ändå många gånger bara sitter och glor medan du drar in pengar.
Svar på tråden Arbetet klart, får inte gå hem