Anonym (Engagerad) skrev 2024-11-03 22:22:50 följande:
Finns olika sätt att engagera sig i sina barn. Som att vara närvarande känslomässigt, lära barnen sätta ord på sina känslor och bekräfta att det är okej att känna.
Sen finns det dom som har skapat ett fullspäckat schema för sitt barn redan vid 1 års ålder med gymnastik och simning, innebandy m.m
Som hämtar och lämnar och roddar med aktiviteter, utflyktsmat och liknande. Men som aldrig är känslomässigt närvarande utan det är praktiskt man närvarar. Man kör bilen, brer mackan. Men man ger aldrig tröst, läser en saga och bara myser.
Detta brukar skilja sig och den person som ger en kram, tröst kanske inte gör allt det där andra?. Så sitt du på dina höga hästar och titta ner på alla andra.
De beskrev just min uppväxt. Aktiviteter 16 timmar om dagen 7 dagar i veckan 12 månader om året, jag fick också massor av dyra presenter, oftast kopplade till dessa aktiviteter, men aldrig en kram, eller en fråga om hur jag mådde, eller ett ord om att jag kunde komma till mina föräldrar om jag ville eller behövde något, det var bara att hantera känslorna och stressen med ortorexi och annat mer eller mindre skadligt. Men mina föräldrar kan i alla fall stoltsera med allt deras barn gjorde och visa upp alla medaljer och pokaler.