• Anonym (J)

Endel föräldrar

Märker ni också stor skillnad på olika föräldrar till era barns vänner ? Endel verkar knappt bry sig och engagera sig för sina barn. Svarar inte ens på sms när en bjudit in till halloweenfest. Barnet kom , och det fick jag veta tack vare mitt barns vänner. Hur kan man va så slö o oengagerad som förälder ? 

Vissa bjuder aldrig tillbaka på grejer fast man tagit med deras barn massor. Vissa får inte ens ta hem vänner knappt.

Medan andra är jätteengagerade och det är jag tacksam för .  Jag förundras ibland över vissa föräldrar, undrar ens varför de skaffade barn.

• Svar på tråden Endel föräldrar
  • Anonym (Bränd)

Alla kanske inte mår bra? 

Jag har varit/är utbränd och orkar inte alltid engagera mig i allt. Har även haft ett par sjukdomar som man inte skojar bort under barnens uppväxt. Inget av det planerade jag när barnen var på gång. Dock svarar jag alltid på inbjudningar osv. men jag orkar inte ta med en eller flera extra barn till olika saker som simhallar osv. Andra föräldrar bollar med lätthet tre knappt simkunniga barn tre timmar i simhallen. 

Å andra sidan har jag varit hemma mer och en del kompisar till barnen har funnit trygghet i att veta att "Knattes" mamma varit hemma när skolan slutat. 

Se det som att du är bra på det du är bra på så fixar vi andra det vi är bra på. 

• Anonym (L)

Du har ju ingen aning om vad som pågår bakom kulisserna. Man vet inte hur livet ska spela ut sig i förväg alla gånger. Jag hade aldrig kunnat gissa att det skulle bli som det blivit för mig och jag gör så gott det går utifrån de förutsättningar jag har. Svara på kalasinbjuda, absolut. Ha ett helt gäng barn hemma i retur, nej, beroende på hur det är i vårt liv just nu är det en omöjlighet. Jag tycker man kan ha en viss ödmjukhet och utgå från att de flesta ändå gör så gott de kan. 

• Anonym (c)

Jag tycker inte att det låter som en oengagerad förälder utifrån din beskrivning. Föräldern kanske trodde att hen svarat på inbjudan? 
    För mig är en oengagerad förälder till exempel någon som är egoistisk och inte tänker på barnet i första hand och separerar och tar hem nya partners ständigt eller struntar i hur det går för barnet i skolan och vilka kompisar barnet umgås med. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-11-03 21:30:57 följande:
    Endel föräldrar

Märker ni också stor skillnad på olika föräldrar till era barns vänner ? Endel verkar knappt bry sig och engagera sig för sina barn. Svarar inte ens på sms när en bjudit in till halloweenfest. Barnet kom , och det fick jag veta tack vare mitt barns vänner. Hur kan man va så slö o oengagerad som förälder ? 

Vissa bjuder aldrig tillbaka på grejer fast man tagit med deras barn massor. Vissa får inte ens ta hem vänner knappt.

Medan andra är jätteengagerade och det är jag tacksam för .  Jag förundras ibland över vissa föräldrar, undrar ens varför de skaffade barn.

Tror att vissa enkelspåriga människor så som TS utgår från att alla människor är likadana. Om TS gillar grönt Är grönt en fin färg helt enkelt, allt annat är avvikande. Det är också lätt för sådana människor att döma andra. ett alternativ är ju faktiskt att fråga dem det berör. Varför skaffade du barn om du inte kan svara på sms. Behöver du hjälp? eller någonting. anledningarna kan vara flera. En förälder kan hamnat i psykiskt ohälsa eller haft det sedan innan. Kan ha blivit ensamstående och har tre barn och två olika skiftjobb. Vad vill du ha sagt? 
  • Anonym (J)

Trams . Jag pratar om flera olika föräldrar och vi är inga okända för deras barn , vi pratar om barn som vart kompisar i flera år ! 

Nej det är alltid samma föräldrar som glömmer svara , som aldrig kommer på föräldramötena osv ni vet precis vilka föräldrar jag menar men ska bara hitta saker att gnälla på och tumma ner. Nej de flesta av dessa är inte engagerade på andra sätt och vårt barn har definitivt inte fullspäckat schema. Tvärtom ett endaste intresse en kväll i veckan.

Men med tanke på reaktionerna här så förstår jag ju det va en öm tå.

• Anonym (J)

Sluta haka upp er på ett sms , det va en grej av alla och det har inte hänt en gång utan flera . 

• Anonym (Ki)

Det är knappast någon nyhet att det finns otillräckliga föräldrar och föräldrar som av något skäl har väldigt mycket mer att stå i än du har. Fortsätt hjälpa barnen genom att bjuda in till kalas och släta över föräldrarnas tillkortakommanden/stress så att barnen inte drabbas av det mer än nödvändigt. Ta gärna lite extra tid med dessa barn, prata med dem, var intresserad av det de säger. Visa  att du finns där. 

• Anonym (Kgf)

Absolut. Min egen mamma tex påstod alltid att hon var såååå snäll och så bra, för hon gav ju minsann oss mat! 

Har INGA minnen med henne överhuvudtaget. Pappa lekte med mig, hjälpte mig med läxor, pratade, spelade spel, allt. När en kille var dum mot mig (väldigt dum, vi snackar övergrepp) blev pappa fly förbannad. Mamma reagerade inte ens. Sa inget. 

Jag har insett att jag blivit försummad av henne. Men hon fattar inte det själv för enligt henne är hon bäst.

• Anonym (Kgf)

Mat, ja det har pizza, spagetti och läsk för övrigt. sallad gurka , morötter eller tomat. Mer hade jag väl aldrig sett någonsin. 

Mina tänder är förstörda. Emaljen är åt skogen. Tack vare läsk och juice varje dag. Sockerfri spelar ingen roll. syran fräter. Sen undrar man j hur det var med tandborstningen. 

När jag hade psykisk ohälsa så slet man ner mig ur sängen så jag fick blåmärken. Skrek åt mig. 

Men hon tycker hon var så bra så. 

• Anonym (Kgf)

Det jag menar är att det är läskigt hur vissa inte ens verkar ifrågasätta sig själva / tänker efter. De ÄR bara så bra. Automatiskt. 

För man fick ju MAT! 

skrämmande 

Svar på tråden Endel föräldrar