• Anonym (J)

Endel föräldrar

Märker ni också stor skillnad på olika föräldrar till era barns vänner ? Endel verkar knappt bry sig och engagera sig för sina barn. Svarar inte ens på sms när en bjudit in till halloweenfest. Barnet kom , och det fick jag veta tack vare mitt barns vänner. Hur kan man va så slö o oengagerad som förälder ? 

Vissa bjuder aldrig tillbaka på grejer fast man tagit med deras barn massor. Vissa får inte ens ta hem vänner knappt.

Medan andra är jätteengagerade och det är jag tacksam för .  Jag förundras ibland över vissa föräldrar, undrar ens varför de skaffade barn.

• Svar på tråden Endel föräldrar
  • Anonym (Kgf)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-04 04:41:16 följande:
    Tror att vissa enkelspåriga människor så som TS utgår från att alla människor är likadana. Om TS gillar grönt Är grönt en fin färg helt enkelt, allt annat är avvikande. Det är också lätt för sådana människor att döma andra. ett alternativ är ju faktiskt att fråga dem det berör. Varför skaffade du barn om du inte kan svara på sms. Behöver du hjälp? eller någonting. anledningarna kan vara flera. En förälder kan hamnat i psykiskt ohälsa eller haft det sedan innan. Kan ha blivit ensamstående och har tre barn och två olika skiftjobb. Vad vill du ha sagt? 
    Då tar man hjälp och sitter inte på händerna. Det ska (helst) inte gå ut över barnen. Två skitjobb, läs vidare så du kan skaffa dig ett bättre då. Orkar du inte, sjukskriv dig.
  • Anonym (Kgf)
    Anonym (Bränd) skrev 2024-11-03 22:57:53 följande:

Alla kanske inte mår bra? 

Jag har varit/är utbränd och orkar inte alltid engagera mig i allt. Har även haft ett par sjukdomar som man inte skojar bort under barnens uppväxt. Inget av det planerade jag när barnen var på gång. Dock svarar jag alltid på inbjudningar osv. men jag orkar inte ta med en eller flera extra barn till olika saker som simhallar osv. Andra föräldrar bollar med lätthet tre knappt simkunniga barn tre timmar i simhallen. 

Å andra sidan har jag varit hemma mer och en del kompisar till barnen har funnit trygghet i att veta att "Knattes" mamma varit hemma när skolan slutat. 

Se det som att du är bra på det du är bra på så fixar vi andra det vi är bra på. 

Då tar man hjälp för det 
  • Anonym (Kgf)

Har en vän som skriker och härjar med sina, säger hur feg hon är som inte vågar simma tex. När jag träffat henne vill hon så gärna bada med mig istället. 

Undra varför 

• lo82

Verkar som många kände sig träffade här, med tanke på hur mycket ni går i försvar..

• Anonym (Coop)

Svara på en inbjudan kan man göra om man inte har något handikapp eller liknande. 

Ja, det finns många föräldrar som med ord säger hur mycket de älskar sina barn men aldrig gör ett jota för dem eller med dem. Människor utan utbrändhet och andra problem. De har bara ingen lust. 

• Anonym (Kgf)
    Anonym (Coop) skrev 2024-11-04 07:17:03 följande:

Svara på en inbjudan kan man göra om man inte har något handikapp eller liknande. 

Ja, det finns många föräldrar som med ord säger hur mycket de älskar sina barn men aldrig gör ett jota för dem eller med dem. Människor utan utbrändhet och andra problem. De har bara ingen lust. 

Ingen lust? Man har ett ansvar 
  • Anonym (Kgf)
    lo82 skrev 2024-11-04 07:09:46 följande:

Verkar som många kände sig träffade här, med tanke på hur mycket ni går i försvar..

Precis, säger ju en del 
  • Jemp

Tja, för att människor är olika.
    Inte heller säger detta något om hur bra förälder man är, men möjligen något om hur strukturerad man är som person. 

• cosinus

Att svara på ett sms kan ju tyckas enkelt. Å andra sidan så har det gått till flera föräldrar kan det bli missförstånd att den andre svarat - och det kan glömmas. Har nog hänt de flesta.

Jag är rätt övertygad om att vissa ansåg mig oengagerad när yngsta gick förskoleklass och lågstadiet. 

Vi har fyra barn med två år mellan varje och när barnen var typ 6,8,10,12 så var det ju rätt mycket logistik. Ingen som tog sig dit de skulle själv. Alla hade träningar, jag var tränare i en idrott o s v.

Så när det då kom kompisars föräldrar från skolan och ville styra upp lek för barnen var jag alldeles måttligt intresserad för min dotter hade gott om vänner på gatan som krävde absolut noll engagemang från min sida och hon var helt nöjd med det. Visst tyckte hon det var ok att leka med andra också men hon efterfrågade det inte och det ställde till tjorv för oss. Bjöd de med mitt barn på något fick hon åka om hon ville men det fanns inte nödvändigtvis möjlighet att bjuda tillbaka.

Visst fick hon ta hem kompisar ibland men även det ställde ju till det för jag kunde behöva åka iväg och skjutsa eller hämta ett syskon lite snabbt och medans jag visste att min egen 6-åring inte var ett problem att lämna med 10 eller 12-åringen i 15 minuter så är det ju inte givet att andras ungar är ok med att vara själva den tiden (eller nog pålitliga).

Jag hade vid det laget också utvecklat ett totalt ointresse för att småprata med andra föräldrar i kapprummet vid hämtning. Med äldsta var jag rätt social och pratade gärna en stund och med yngsta kände jag ett otroligt ointresse för andra föräldrar. Sånt kan också ändras med tiden.

• Anonym (Cool)
    Anonym (Bränd) skrev 2024-11-03 22:57:53 följande:

Alla kanske inte mår bra? 

Jag har varit/är utbränd och orkar inte alltid engagera mig i allt. Har även haft ett par sjukdomar som man inte skojar bort under barnens uppväxt. Inget av det planerade jag när barnen var på gång. Dock svarar jag alltid på inbjudningar osv. men jag orkar inte ta med en eller flera extra barn till olika saker som simhallar osv. Andra föräldrar bollar med lätthet tre knappt simkunniga barn tre timmar i simhallen. 

Å andra sidan har jag varit hemma mer och en del kompisar till barnen har funnit trygghet i att veta att "Knattes" mamma varit hemma när skolan slutat. 

Se det som att du är bra på det du är bra på så fixar vi andra det vi är bra på. 

Klart du orkar det. Det du säger är bara dåliga ursäkter.
Svar på tråden Endel föräldrar