• Anonym (Mamma)

Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?

Skolorna här omkring har studiedag imorgon. Vårt äldre barn är förvisso hemma med en förälder som då jobbar hemifrån. Tanken var att den yngre skulle gå på förskolan som vanligt.

Efter alla trådar på sistone av förskolepersonal som anklagar föräldrar för att inte vilja vara med sina barn - förväntar sig förskolan att syskon till lediga barn också är hemma? Det är så klart en stor skillnad på att vara hemma och jobba med en nioåring som sköter sig själv och med ett förskolebarn som behöver hjälp.

• Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?
  • Anonym (Irriterad)

Jag börjar bli så lack nu på förskolepersonal. Skit i dom och deras bitterhet. Det är inte föräldrar som ska lösa förskolans problem. 

Om man har en 12 åring och en 2 åring så har man rätt att gå på bio med 12 åringen en studiedag eller något annat som är anpassat för det större barnet. 

Förskolan är en skola och har du barnet där rimliga tider exempelvis 9-15 så tycker jag inte det är några problem. Lämnar du däremot 8-17 och går på bio då kan jag förstå irritationen hos personalen. Men en kortare dag är enligt mig okej. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 09:22:32 följande:

Jag börjar bli så lack nu på förskolepersonal. Skit i dom och deras bitterhet. Det är inte föräldrar som ska lösa förskolans problem. 

Fast TS barns förskola har inte gjort något fel. Det är TS som är ängslig och behöver träna på att stå för vad hon gör.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-03 09:24:32 följande:
    Fast TS barns förskola har inte gjort något fel. Det är TS som är ängslig och behöver träna på att stå för vad hon gör.
    Det har varit en massa gnäll genom åren. Tjat om att vi ska hämta tidigare eller ha barnen hemma och många frågor om hur det kommer sig att vi inte hämtar tidigare när vi jobbar hemifrån.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 09:27:43 följande:
    Det har varit en massa gnäll genom åren. Tjat om att vi ska hämta tidigare eller ha barnen hemma och många frågor om hur det kommer sig att vi inte hämtar tidigare när vi jobbar hemifrån.

Nyss var det bara ngt du läst i trådar på Familjeliv. Men OK. 

Oavsett behöver du lära dig att stå på dig när du vet att du har rätt. Klagar personalen trots att du följer reglerna så hör av dig till rektorn. 

• Anonym (A)

Om man har en 12 åring och en 2 åring så har man rätt att gå på bio med 12 åringen en studiedag eller något annat som är anpassat för det större barnet. 

Förskolan är en skola och har du barnet där rimliga tider exempelvis 9-15 så tycker jag inte det är några problem. Lämnar du däremot 8-17 och går på bio då kan jag förstå irritationen hos personalen. Men en kortare dag är enligt mig okej. 

Fast om du är ledig från arbetet ska också ditt barn vara ledigt. Så om du kan ta ett äldre barn på bio låter det som att du är ledig och då ska även ditt barn vara ledigt från förskolan. Om man däremot jobbar hemma och har ett äldre barn hemma som i stort sätt sköter sig självständigt så kan inte förskolan kräva att också den yngre ska vara ledig.
  • Krocko
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 09:27:43 följande:
    Jag förstår inte varför ni förväntas hämta tidigare när ni jobbar hemifrån, ni har väl samma arbetstider som om ni varit på plats på jobbet?
  • Anonym (Mamma)
    Krocko skrev 2024-11-03 10:04:16 följande:
    Jag förstår inte varför ni förväntas hämta tidigare när ni jobbar hemifrån, ni har väl samma arbetstider som om ni varit på plats på jobbet?
    För att vi inte har någon restid. Personalen förstod inte att hemifrånarbete innebar att vi helt enkelt jobbade till strax inna hämtning och slapp jobba in tid på kvällen. Från kontoret måste jag åka en timme innan hämtning för att vara säker på att hinna. Hemifrån tar det fem minuter till fots. 
  • Anonym (.)

I vissa kommuner funkar det så, men de flesta har inte så generösa regler. En tvååring har rätt till förskola när föräldrarna jobbar (som i TS fall). Har föräldrarna  ledigt måste de själva ta hand om sin tvååring eller skaffa annan barnvakt. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (A) skrev 2024-11-03 10:03:57 följande:
    Fast om du är ledig från arbetet ska också ditt barn vara ledigt. Så om du kan ta ett äldre barn på bio låter det som att du är ledig och då ska även ditt barn vara ledigt från förskolan. Om man däremot jobbar hemma och har ett äldre barn hemma som i stort sätt sköter sig självständigt så kan inte förskolan kräva att också den yngre ska vara ledig.
    Och hur menar du att detta påverkar förskolan?? Ser man förskolan som en skola eller barnpassning. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 10:19:58 följande:
    Och hur menar du att detta påverkar förskolan?? Ser man förskolan som en skola eller barnpassning. 
    När det gäller tvååringar så har de ingen rätt till förskola om inte föräldrarna jobbar. Det är så lagen ser ut, oavsett vad för aktiviteter som förskolan erbjuder när barnet väl är där.

Äldre barn har rätt till förskola 15 timmar i veckan, på de tider som förskolan anger.
Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?