Inlägg från: Anonym (Betty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Betty)

Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?

De vet väl inte om att föräldern jobbar hemifrån? Ditt äldre barn kan lika gärna vara hos en kompis eller på fritids (vilket är vanligast enligt min erfarenhet) hela dagen. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 09:06:58 följande:
    Hjelm skrev 2024-11-03 09:06:04 följande:

Huruvida det yngre syskonet får vara på förskolan eller inte styrs naturligtvis inte av det äldre syskonets studiedag utan av att föräldrarna jobbar. Det spelar ingen roll var de jobbar någonstans.

Reglerna har jag koll på. Jag funderade mest över förväntningarna.

Deras förväntningar kan du ge blanka f-n i. :) 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 09:15:17 följande:
    Jag frågar inte om reglerna. Jag frågar om förväntningen.
    Anonym (M) skrev 2024-11-03 09:13:04 följande:

Då vet väl alla att ni arbetar hemma också. 

Vågar du inte stå för det ni gör  fast ni följer reglerna? 

Vad skulle jag inte våga stå för? Jag har bara de senaste veckorna läst inlägg och debattartiklar från förskolepersonal om hur hemska föräldrar är som inte vill umgås med sina barn. Det påverkar mig tyvärr.

Då tycker jag att du ska ta det här tillfället att öva på att stå för det du gör och tycker. Du vet att du gör rätt och behöver inte bry dig om deras åsikter. Kör på! Det är learning by doing som gäller med sånt här. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 09:22:32 följande:

Jag börjar bli så lack nu på förskolepersonal. Skit i dom och deras bitterhet. Det är inte föräldrar som ska lösa förskolans problem. 

Fast TS barns förskola har inte gjort något fel. Det är TS som är ängslig och behöver träna på att stå för vad hon gör.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 09:27:43 följande:
    Det har varit en massa gnäll genom åren. Tjat om att vi ska hämta tidigare eller ha barnen hemma och många frågor om hur det kommer sig att vi inte hämtar tidigare när vi jobbar hemifrån.

Nyss var det bara ngt du läst i trådar på Familjeliv. Men OK. 

Oavsett behöver du lära dig att stå på dig när du vet att du har rätt. Klagar personalen trots att du följer reglerna så hör av dig till rektorn. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-03 16:48:45 följande:
    Nej, och där finns ingen skolplikt. Däremot har man närvaroplikt på gymnasiet EFTER att man tackat JA till en plats där. Universitet har inga som helst krav på närvaro, bara om man faktiskt vill bli godkänd i kurserna. Folkhögskola har jag inte koll på, där har jag aldrig arbetat.
    Bisak, men nej, universitetet brukar man inte kalla för skola, utan för universitet. Nuförtiden har jag hört att ungdomar som går på universitetet kallar det skola. För mig som pluggade för 20 pr sedan låter det konstigt och barnsligt, men jag förmodar att jag måste vänja mig. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 18:13:19 följande:
    Så man säger till sina barn att man ska till universitetet och inte skolan? Eller om du pratar med typ en 6 åring? 
    Ja, eller namnet på stället man ska till, som Humanisten, Vita, Valla, Teknis, etc. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 18:43:26 följande:
    Ja för det förstår ju 6 åringen. Du är bra på att anpassa ditt språk så det blir begripligt för ett barn. 
    Ens barn vet ju var man är om dagarna och vad det stället heter. Inte konstigare än att säga att man ska till Ica. Till en främmande sexåring säger man universitetet och vet de inte vad det är så förklarar man. Hur ska barn annars lära sig nya ord? 
Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?