• Anonym (Mamma)

Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?

Skolorna här omkring har studiedag imorgon. Vårt äldre barn är förvisso hemma med en förälder som då jobbar hemifrån. Tanken var att den yngre skulle gå på förskolan som vanligt.

Efter alla trådar på sistone av förskolepersonal som anklagar föräldrar för att inte vilja vara med sina barn - förväntar sig förskolan att syskon till lediga barn också är hemma? Det är så klart en stor skillnad på att vara hemma och jobba med en nioåring som sköter sig själv och med ett förskolebarn som behöver hjälp.

• Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?
  • Anonym (två barns mamma)

Har du arbetsdag och jobbar hemifrån får givetvis förskolebarnet vara på förskolan. Du är ju inte  ledig/semester utan jobbar. (eller om det gäller den andre föräldern)

• Hjelm

Huruvida det yngre syskonet får vara på förskolan eller inte styrs naturligtvis inte av det äldre syskonets studiedag utan av att föräldrarna jobbar. Det spelar ingen roll var de jobbar någonstans.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2024-11-03 09:01:03 följande:

Har du arbetsdag och jobbar hemifrån får givetvis förskolebarnet vara på förskolan. Du är ju inte  ledig/semester utan jobbar. (eller om det gäller den andre föräldern)

Hjelm skrev 2024-11-03 09:06:04 följande:

Huruvida det yngre syskonet får vara på förskolan eller inte styrs naturligtvis inte av det äldre syskonets studiedag utan av att föräldrarna jobbar. Det spelar ingen roll var de jobbar någonstans.

Reglerna har jag koll på. Jag funderade mest över förväntningarna.

• Anonym (Betty)

De vet väl inte om att föräldern jobbar hemifrån? Ditt äldre barn kan lika gärna vara hos en kompis eller på fritids (vilket är vanligast enligt min erfarenhet) hela dagen. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 09:06:58 följande:

Deras förväntningar kan du ge blanka f-n i. :) 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-03 09:08:16 följande:

De vet väl inte om att föräldern jobbar hemifrån? Ditt äldre barn kan lika gärna vara hos en kompis eller på fritids (vilket är vanligast enligt min erfarenhet) hela dagen. 

Fritids är också stängt imorgon. Jourfritids finns en bra bit bort. Jag bor på ett litet ställe, så alla vet att skola och fritids är stängt imorgon.
  • Hjelm
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 09:06:58 följande:

Men varför frågar du då om du vet reglerna? Förskolan bör inte förvänta sig något annat än att du följer reglerna...
  • Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 09:10:34 följande:
    Fritids är också stängt imorgon. Jourfritids finns en bra bit bort. Jag bor på ett litet ställe, så alla vet att skola och fritids är stängt imorgon.

Då vet väl alla att ni arbetar hemma också. 

Vågar du inte stå för det ni gör  fast ni följer reglerna? 

• Anonym (Mamma)
    Hjelm skrev 2024-11-03 09:11:42 följande:
    Men varför frågar du då om du vet reglerna? Förskolan bör inte förvänta sig något annat än att du följer reglerna...
    Jag frågar inte om reglerna. Jag frågar om förväntningen.
    Anonym (M) skrev 2024-11-03 09:13:04 följande:

Vad skulle jag inte våga stå för? Jag har bara de senaste veckorna läst inlägg och debattartiklar från förskolepersonal om hur hemska föräldrar är som inte vill umgås med sina barn. Det påverkar mig tyvärr.

• Anonym (Betty)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 09:15:17 följande:
    Jag frågar inte om reglerna. Jag frågar om förväntningen.
    Anonym (M) skrev 2024-11-03 09:13:04 följande:

Vad skulle jag inte våga stå för? Jag har bara de senaste veckorna läst inlägg och debattartiklar från förskolepersonal om hur hemska föräldrar är som inte vill umgås med sina barn. Det påverkar mig tyvärr.

Då tycker jag att du ska ta det här tillfället att öva på att stå för det du gör och tycker. Du vet att du gör rätt och behöver inte bry dig om deras åsikter. Kör på! Det är learning by doing som gäller med sånt här. 
Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?