Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?

Skolorna här omkring har studiedag imorgon. Vårt äldre barn är förvisso hemma med en förälder som då jobbar hemifrån. Tanken var att den yngre skulle gå på förskolan som vanligt.

Efter alla trådar på sistone av förskolepersonal som anklagar föräldrar för att inte vilja vara med sina barn - förväntar sig förskolan att syskon till lediga barn också är hemma? Det är så klart en stor skillnad på att vara hemma och jobba med en nioåring som sköter sig själv och med ett förskolebarn som behöver hjälp.

• Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2024-11-03 09:01:03 följande:

Har du arbetsdag och jobbar hemifrån får givetvis förskolebarnet vara på förskolan. Du är ju inte  ledig/semester utan jobbar. (eller om det gäller den andre föräldern)

Hjelm skrev 2024-11-03 09:06:04 följande:

Huruvida det yngre syskonet får vara på förskolan eller inte styrs naturligtvis inte av det äldre syskonets studiedag utan av att föräldrarna jobbar. Det spelar ingen roll var de jobbar någonstans.

Reglerna har jag koll på. Jag funderade mest över förväntningarna.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-03 09:08:16 följande:

De vet väl inte om att föräldern jobbar hemifrån? Ditt äldre barn kan lika gärna vara hos en kompis eller på fritids (vilket är vanligast enligt min erfarenhet) hela dagen. 

Fritids är också stängt imorgon. Jourfritids finns en bra bit bort. Jag bor på ett litet ställe, så alla vet att skola och fritids är stängt imorgon.
  • Anonym (Mamma)
    Hjelm skrev 2024-11-03 09:11:42 följande:
    Men varför frågar du då om du vet reglerna? Förskolan bör inte förvänta sig något annat än att du följer reglerna...
    Jag frågar inte om reglerna. Jag frågar om förväntningen.
    Anonym (M) skrev 2024-11-03 09:13:04 följande:

Då vet väl alla att ni arbetar hemma också. 

Vågar du inte stå för det ni gör  fast ni följer reglerna? 

Vad skulle jag inte våga stå för? Jag har bara de senaste veckorna läst inlägg och debattartiklar från förskolepersonal om hur hemska föräldrar är som inte vill umgås med sina barn. Det påverkar mig tyvärr.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-03 09:24:32 följande:
    Fast TS barns förskola har inte gjort något fel. Det är TS som är ängslig och behöver träna på att stå för vad hon gör.
    Det har varit en massa gnäll genom åren. Tjat om att vi ska hämta tidigare eller ha barnen hemma och många frågor om hur det kommer sig att vi inte hämtar tidigare när vi jobbar hemifrån.
  • Anonym (Mamma)
    Krocko skrev 2024-11-03 10:04:16 följande:
    Jag förstår inte varför ni förväntas hämta tidigare när ni jobbar hemifrån, ni har väl samma arbetstider som om ni varit på plats på jobbet?
    För att vi inte har någon restid. Personalen förstod inte att hemifrånarbete innebar att vi helt enkelt jobbade till strax inna hämtning och slapp jobba in tid på kvällen. Från kontoret måste jag åka en timme innan hämtning för att vara säker på att hinna. Hemifrån tar det fem minuter till fots. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2024-11-03 12:05:05 följande:

Jag förstår inte.
    Jobbar ni ex. 8-16 med en halvtimmes restid så blir barnens tid 7.30-16.30. 

Ville förskolan att ni skulle lämna efter 8/hämta före 16 istället för 7.55 och 16.05?

Vi har inte haft barnen efter några arbetstider, eftersom vi inte har arbetstid på det viset. Men vi hämtar vid 16 och förskolan tyckte att vi borde hämta tidigare eftersom vi inte hade restid när vi jobbade hemma. Att jag nu kunde jobba till 15.55 och inte behövde lägga kvällstid på jobb, slog dem aldrig. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (X) skrev 2024-11-03 13:54:08 följande:
    Då får ni iofs skylla er själva om ni jobbar kvällstid.
    Va? Varför ska jag skylla mig själv?
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 14:18:33 följande:
    Så är det ju inte! Om man håller ner sina tider på förskolan för att man pausar sin arbetsdag för att hänga med sina barn för att sedan fortsätta med jobbet efter att barnen somnar, det kan man inte säga skyll dig själv för. 
    Eller hur! Det är ju ett val vi gjort eftersom vi haft möjlighet att göra det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-03 19:36:15 följande:
    Jag förstår inte. Varför jobbar du regelmässigt på kvällen? Varför hämtar ni inte den tid ni behöver när ni jobbat färdigt eller jobbar deltid för att anpassa arbetslivet till livet? Verkar ju vansinnigt att gå tidigt från jobbet varje dag och sen jobba på kvällen. 
    För att jag tycker inte att mitt barn ska vara på förskolan längre än till 16. Eftersom vi har möjlighet att styra våra arbetstider, har vi hämtat tidigt och jobbat lite när vi kommit hem. Att arbeta deltid är inget alternativ i mitt jobb. Det är mindre betalt för samma jobb i princip. 
Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?