Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?

Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 09:22:32 följande:

Om man har en 12 åring och en 2 åring så har man rätt att gå på bio med 12 åringen en studiedag eller något annat som är anpassat för det större barnet. 

Förskolan är en skola och har du barnet där rimliga tider exempelvis 9-15 så tycker jag inte det är några problem. Lämnar du däremot 8-17 och går på bio då kan jag förstå irritationen hos personalen. Men en kortare dag är enligt mig okej. 

I vissa kommuner funkar det så, men de flesta har inte så generösa regler. En tvååring har rätt till förskola när föräldrarna jobbar (som i TS fall). Har föräldrarna  ledigt måste de själva ta hand om sin tvååring eller skaffa annan barnvakt. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 10:19:58 följande:
    Och hur menar du att detta påverkar förskolan?? Ser man förskolan som en skola eller barnpassning. 
    När det gäller tvååringar så har de ingen rätt till förskola om inte föräldrarna jobbar. Det är så lagen ser ut, oavsett vad för aktiviteter som förskolan erbjuder när barnet väl är där.

Äldre barn har rätt till förskola 15 timmar i veckan, på de tider som förskolan anger.
  • Anonym (.)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 11:20:21 följande:

Hur kan du se detta som rimligt? Den stora har tillfälligt en studiedag och man gör något anpassat för det barnet den dagen. Det är väl en sak att gå på nöjen varje dag, hela tiden. Men förskolan verksamhet påverkas inte av detta. 

T o m läst förskolepersonal som är upprörda när man är hemma och ska göra en operation eller liknande med det stora syskonet, då är man ledig och då menar personalen att då har inte föräldern rätt till förskola. Samma sak vid BVC besök eller besök på vårdcentralen, då ska det yngsta barnet följa med. Detta är ju absurt. 

Jag har inte skrivit vad jag tycker. Jag bara informerade dig om hur det är, eftersom du påstod saker som inte stämmer.
  • Anonym (.)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 11:43:01 följande:
    Hur ska förskolan kunna säkerställa detta? Vad ska dom göra om man bryter mot detta?

Jag och min man gick på ultraljud i veckan medan barnen var på förskolan, menar du att detta också är emot reglerna? Jag tror varenda normal människa förstår att man måste ha någon egen kompass också. 
    Återigen: jag bara talade om för dig hur reglerna ser ut. Jag gick inte in i tråden för att debattera.
Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?