Misstänker att min son kan ha adhd eller autism (möjligtvis båda). Hur märkte ni att era barn hade dessa diagnoser? Och var vänder man sig för hjälp??
Hej! Jag har en pojke som är 12 år, som jag misstänker kan ha någon slags diagnos..Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men för någon månad sedan så kontaktade hans lärare mig och sa att han hade fått en ångestattack i skolan, varav gjorde så han fick komma hem såklart. Vi bestämde att han skulle få tid att prata med kuratorn på skolan. Jag försökte prata med honom om vad som hände när han fick en sån attack, han sa att det varit mycket stök i klassrummet (som även gör att han ej kan koncentrera sig). Vilket jag har tagit upp på utvceklingssamtal med. Han får sitta i grupprum ensam nu om han känner att han behöver det. Han fick lite verktyg av kuratorn att träna på om det hände igen. (Oftast i skolan fick han det) någon enstaka gång hemma mest på morgonarna när han skulle till skolan..
Jag har även märkt att han blir orolig tex när han har språkval och hemkunskap (som ligger i andra orter 10 min hemifrån) som gör att klassen behöver åka skolbuss eit. Språkval är det helklass som åker till en annan skola där det går äldre elever från 7-9. Och hemkunskap är det halvklass som åker till en annan skola.
Han blir väldigt orolig osv att där inte är någon vuxen han känner till/är trygg med. Och hqn har varit rädd att han ska få en panik attack igen då när han är på dessa ställen utan sina vanliga lärare. Så nu har det lett till att han missar språkvalet och jobbar med annat istället i skolan. Hemkunskapen åker han till ibland, nu har jag försökt pusha honom och säga att han har ju sina kompisar som är med osv att det blir kul att lära sig något nytt ju. Och han gillar att laga mat när han väl är där. Han blir också orolig vid höga ljud osv. Vilket han nästintill varit sen ca 4 års ålder. Här vi bor flyger ibland jas osv som övar.. han blir direkt orolig o kommer ut o frågar vad det är som låter o tittar ut osv. När han gick på förskolan var han jätte rädd och orolig (okontrollerbar gråtande en bra stund) när brandlarmet gick. En period i sitt liv o vi bodde på annan ort skulle vi gå över en järnvägsövergång och bommarna börjar låta, han håller sig för öronen och vägrar gå över sen. Han är jätte duktig i skolan för övrigt. Ligger bra till i alla ämnen utom matten som han har jätte problem med och riskerar att inte få godkänt i.
Jag har också märkt att han har svårt med mat. Kräsen mest när det gäller kött. Mot tex fett och olika konsistenser. Och sitter och övertänker (tror jag) för han tuggar jätte länge och är rädd att sätta i halsen.
Han har nästan alltid varit ängslig som dom sagt på förskolan.. han fäster sig lätt vid en person. När han började F klass så hade dom 3 lärare i gruppen då dom var en relativt stor grupp. Där han fäste sig vid en kvinna. Gick hon iväg blev han jätte orolig och ledsen tills hon kom tillbaka.
Nu när han går i 6e klass så har hans lärare slutat och han verkar inte direkt bry sig så mycket om detta som han förmodligen gjort om han varit mindre.
Vill även tillägga att han går på tå, han har svårt att sitta still när vi äter eller så. Han gör även ljud upprepande emellanåt. Hans största intresse är väl egentligen att spela dator. Han vill inte direkt leka med någon i klassen, mer än 2-3 stycken. Men ingen på fritiden. Vill även tillägga att vi flyttade hit vi bor för snart 3 år sedan vilket också varit en omställning såklart.
Han är en jätte snäll, rolig, omtänksam kille annars.
Nu när han pratat med kuratorn har hon tagit kontakt med mig också för att prata lite om vad hon tycker osv. Hon har skickat en remiss då till något som heter "en väg in" för att prata och få hjälp med hans ångest, även ångestdämpande om det behövs.) Hon sa även att de kan se/märka om det finns någon underliggande diagnos tex. O isåfall kan man bli skickad till bup.
Har någon här också varit på "en väg in" och var de duktiga/ bra ? 😩😊 och hur är era barn med autism eller adhd ?
(Min syster har precis blivit diagnostiserad med adhd. Även min andra syster håller på att göra en utredning för adhd och hade något litet på autism, samt har en lillebror som är känslig(vilket min mamma då säger att han är högkänslig)..
Vet inte om jag själv har adhd också för jag känner igen mig själv i det dock, men vet inte var man ska börja för att få hjälp osv..