Misstänker att min son kan ha adhd eller autism (möjligtvis båda). Hur märkte ni att era barn hade dessa diagnoser? Och var vänder man sig för hjälp??
Min dotter är 13 och ska npf-utredas. Psykologen tror hon har adhd, och det tror hon och vi föräldrar också. Jag känner igen jättemycket av det du skriver om skolan.
Vi, vården och skolan pushade i början på att hon skulle gå dit även när det var jättejobbigt och det resulterade i totalkrasch. Gör inte om vårt misstag utan fortsätt som ni börjat och gör anpassningar som gör att han orkar med skolan.
Vår erfarenhet är att det bästa är att bestämma ett rimligt schema i förväg. Det gäller att ta bort så pass mycket att ångesten inför att göra skolsaker aldrig blir så stor att han inte klarar det. För om man tex stannar hemma pga ångesten lär man hjärnan att skolan är farlig. Att istället dra ner tempot till en nivå han klarar slipper ni hamna i de situationerna.
Om ni misstänker npf tycker jag att ni ska be om att få kontakt med BUP direkt. Börjar ni med något annat först hamnar ni ändå troligen i att ni måste byta till BUP efter ett tag och ni måste börja om med ny psykolog vilket bara är jobbigt och tar tid.
Min dotter går nu ca 80% av lektionerna och då funkar det hyfsat. Precis som för din son är själva skolarbetet inget bekymmer, så att hon missar lektioner gör inget. Skolan har också gjort vissa anpassningar som har behövts för att skapa trygghet.