Misstänker att min son kan ha adhd eller autism (möjligtvis båda). Hur märkte ni att era barn hade dessa diagnoser? Och var vänder man sig för hjälp??
Usch, jobbigt för sonen!
Innan ni gör en utredning som eventuellt leder till en diagnos så tänk igenom hur en diagnos skulle påverka grabben och även i framtiden.
Skulle en diagnos verkligen hjälpa honom? Hos många som har NPF-diagnoser dämpas dessa med tiden när man blir äldre.
Många har en övertro på att bara man har en diagnos så kommer man att få någon sorts magisk medicin som råder bot på alla problem.
Men det funkar inte riktigt så. Däremot blir det en stämpel som kommer att hindra honom i framtiden, tex finns vissa jobb och utbildningar som är stängda med en sådan diagnos.
Grejen är att de åtgärder som kan hjälpa er grabb handlar inte om receptbelagdra mediciner utan det är saker ni kan göra ändå, utan diagnos.
Så egenligen kan ni lika gärna kolla vad som funkar och inte fungerar för ert barn och se till att han får de förutsättnigar han behöver för att kunna fungera så bra som möjligt, utan diagnos.
Så tänk noga igenom vilka positiva konsekvenser ni ser att en utredning och diagnos skulle ge, är mitt tips.
Jag har själv autism(Aspergers), och diagnosen har inte hjälpt mig ett dugg(fick diagnosen i vuxen ålder).
Som det inte illa nog, att diagnosen inte gjorde någon skillnad, så har diagnosen lett till mycket negativt.