• Anonym (Mamma)

Lämna 12 åring ensam två nätter

Jag ska på en resa om en månad i 3 nätter. Min 12-åriga son vill då gärna sova hemma själv. Han gjorde detta en natt i somras och det fungerade galant. 

Hans pappa bor 10 minuter bort och hans farmor 5 minuter bort. 

Han är en otroligt skötsam 12-åring. Sysslar inte med en massa bus utsn sitter och spelar dator eller tv-spel. 

Sista natten kommer hans farmor hit och sover med honom för då ska de umgås men de andra två nätterna vill han gärna sova själv. 

Både jag och pappan tycker detta är okej då de bor så nära om det skulle vara något men undrade hur andra ser på det?

Hur hade ni gjort? Jag minns inte hur gammal jag var när jag sov hemma själv första gången.

• Svar på tråden Lämna 12 åring ensam två nätter
  • Elin pelin

Är du och pappan överens så kör! Min 12åring skulle jag inte låta sova själv 2 nätter men det hade ju också inneburit att hon skulle vara själv i två dagar och fixa mat själv, frukost, se till att hon kommer ut och inte vara sitter med plattan eller fn bok. Du verkar ha pappa och farmor som kollar till honom.

• Anonym (Mamma)
    Elin pelin skrev 2024-10-29 20:29:15 följande:

Är du och pappan överens så kör! Min 12åring skulle jag inte låta sova själv 2 nätter men det hade ju också inneburit att hon skulle vara själv i två dagar och fixa mat själv, frukost, se till att hon kommer ut och inte vara sitter med plattan eller fn bok. Du verkar ha pappa och farmor som kollar till honom.

Han är en "köksfixare". Älskar att vara den som lagar mat så han brukar få göra det för jag hatar det. Men det undviker jag gärna när jag inte är hemma med risk för att något händer. Däremot får han gärna fixa matlådor och sånt innan jag åker eller att vi fixar tillsammans. Så det är jag inte alls rädd för. 

Det finns fyra katter i hemmet som håller honom sällskap men egentligen är det väl mest kompisarna över datorn som är sällskapet..
  • Anonym (d)

Hade inte tvekat en sekund.

• Anonym (S)

Nej man lämnar inte ett barn oövervakat så länge. Precis som katter har laglig rätt till tillsyn dagligen så har väl barn det också kan man tänka....

• felicityporter

Med tanke på hans personlighet tycker jag det låter helt lugnt att han kan stanna hemma själv i två dagar. Swisha honom 500 för käk också är mitt tips, det låter tråkigt om han och du ska fixa matlådor hemma. 😉

• Anonym (T)

Under de omständigheterna ser jag inga problem alls med det.

• Anonym (Nej)

Varför kan inte farmor eller pappa sova där? Det finns ett föräldraransvar. Om något händer kan det snabbt gå åt helvete, 

• Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-29 21:09:36 följande:

Varför kan inte farmor eller pappa sova där? Det finns ett föräldraransvar. Om något händer kan det snabbt gå åt helvete, 

Vad är det du tänker kan hända som inte händer när man normalt lämnar en tolvåring hemma själv under dagen? Eller tänker du att tolvåringar alltid behöver passning?
  • Anonym (d)

Hur tänker ni som totalvägrar att någon ska lära sig att ta hand om sig själv om de aldrig får prova? När de är i äldre tonåren och bjuder in vänner för att slippa sova själv? har ni glömt hur skönt det kan vara att vara själv?

Två nätter är ingenting, familj i närområdet och ett lugnt barn.

Svar på tråden Lämna 12 åring ensam två nätter