• Anonym (Nej)

Lämna 12 åring ensam två nätter

Varför kan inte farmor eller pappa sova där? Det finns ett föräldraransvar. Om något händer kan det snabbt gå åt helvete, 

• Anonym (Nej)
    Anonym (T) skrev 2024-10-29 21:12:29 följande:
     Vad är det du tänker kan hända som inte händer när man normalt lämnar en tolvåring hemma själv under dagen? Eller tänker du att tolvåringar alltid behöver passning?
    Jadu, vad händer om något händer hemma på natten? Skottlossning utanför huset, felskjutning in genom fönstret. En kontakt börjar brinna. Stort ansvar för en 12 åring att hantera om något händer 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-29 21:50:48 följande:
    En felskjutning genom fönstret eller en kontakt som börjar brinna kan ske även på dagtid det förstår du va? Så enligt ditt resonemang kan man alltså aldrig lämna sin 12-åring ensam hemma?
    Skillnad på natten. Om han sover och vaknar av skottlossningen. Vi kan ta exemplet på tjejen som gick ut själv mitt i natten för en oplanerad promenad och blev skjuten till döds. Hon var väl runt 12.

Varför ska han vara själv så många dygn? 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (d) skrev 2024-10-29 22:21:10 följande:
    Ja för sånt kan inte ske dagtid?
    Absolut, men då är Man vaken. Reagerar du likadant i sömnen som när du är vaken? 
  • Anonym (Nej)
    felicityporter skrev 2024-10-29 23:36:55 följande:
    Jag beklagar sorgen om du bosatt dig själv i ett sådan utsatt område.

Det sker lite överallt numera så du går ju inte säker någonstans så länge du inte bor i skogen, helt utan grannar. 

Var två skjutningar senast förra veckan i ett finare område i Sthlm. Inte exklusivt, men ändå medelklassområde 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-29 23:44:06 följande:
    Märkligt. Vi bor i en Stockholmsförort och här sker då inga skjutningar "ett par-tre gånger i veckan".
    Varenda Sthlms förort är ju numera påverkat. Sprängningar och skjutningar. Frågan är vad som händer om detta inträffar och han är i chock, huset bredvid får sin trappuppgång sprängd. Du ligger och sover. Du vet inte att detta hänt. Farmor och pappa kommer också sova utan att han hör av sig.

Detta är skillnaden med dagtid. Folk sover, du kommer inte bli uppdaterad om vad som händer. Din son är ett barn och kan agera som just ett barn i den här situationen. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (P) skrev 2024-10-30 09:04:06 följande:
    Vågar du vara ensam hemma med barn? Vad händer om du blir skjuten till döds genom fönstret/dörren medan barnen är hemma? Herre gud, du förstår väl att ni alltid måste vara minst tre vuxna hemma för att säkerställa att någon överlever!

Handlar om ett barn som kan börja agera i affekt när den är rädd. Typ springa ut mitt i natten. Som att barn kan gömma sig under sängen när det brinner. 

Så handlar ju om paniken som gör att barnet inte klarar sitsen 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Soc) skrev 2024-10-30 10:09:33 följande:

Ha, det är hårt och med all rätt! 

Jag har två väldigt skötsamma barn. De hittar inte på bus eller annat skit. De är duktiga på att baka, laga mat osv osv osv. 

12 åringen var själv hemma en eftermiddag efter skolan. Inget ovanligt med det. Ena föräldern fick köra och hämta äldre barnet på annan ort och den andra var på gymmet. Plötsligt går brandlarmet hemma och 12 åringen svarar inte i sin telefon. 
    Jag kastade mig i bilen i panik. Grannen sprang över till oss. 
    De minuterna det tog för mig att komma hem var inte många men de var låååånga! 
    12 åringen hade börjat med middagen och skulle steka något i olivolja. Problemet var att oljan blev för varm och började ryka. Larmet gick och 12 åringen fick panik. 
    Som tur är har vi stora glas i ytterdörren så när grannem bankade på såg 12 åringen ett bekant ansikte och släppte in henne. 

Vår 12 åring är bra på att laga mat men denna gången hände en olycka och då blev det väldigt tydligt att som 12 åring är man inte mogen att hantera en kris! 

Så ja, lämnar någon en 12 åring ensam hemma över natten gör jag orosanmälan.

Hade du förlåtit dig om det hade börjat brinner i hemmet och barnet inte hade kunnat ta sig ut? 

De flesta olyckor sker i hemmet. 

Jag har liknande erfarenhet från när jag var liten. Började brinna i ungen och jag fick panik och skulle börja släcka? jag hade bara tur att det inte gick riktigt illa. Jag skulle bara värma något i tio minuter 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Annat) skrev 2024-10-30 10:16:38 följande:
    Hade du förlåtit dig om det hade börjat brinner i hemmet och barnet inte hade kunnat ta sig ut? 

De flesta olyckor sker i hemmet. 

Visst är det så. Jag har fortfarande lite jobbigt med att lämna vår snart 18-åring själv över natten pga alla om och men. Tycker bara att soc kanske inte är rätt väg att gå för det är inte så att det behöver vara någon fara för livet. Som du säger, det kan lika gärna hända något en helt vanlig eftermiddag.
    Hur som, vi behöver inte grotta ner oss mer i det eftersom vi ändå tänker ganska lika i det stora hela.
    Om något händer dagtid är det ju oftast folk som är vakna, ringer man på grannens dörr så kanske personen är hemma. Man kan öppna fönstret och skrika efter hjälp. Detta existerar ju inte mitt i natten. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (gg) skrev 2024-10-30 10:24:21 följande:

Jag var ensam över natten första gången som nioåring, hade ansvar för yngre syskon till och med. Det gick bra, men jag var rädd hela tiden.

Det gick bra, men du mådde dåligt av detta? Vill man utsätta barnet för detta om man verkligen inte måste. Saker kan ju hända, men detta är ju en planerad handling.

Förstår inte varför inte barnet har några kompisar som sover över istället. Så man kan hjälpas åt. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-10-30 13:39:11 följande:
    För att han inte vill? Han vill prova på något han redan provar vid ert tidigare tillfälle? Han skulle aldrig ta in någon hemma. Han är (inte ännu iallafall) den som umgås på det sättet. Han umgås med sina vänner online.
    Har han någon NPF diagnos eller liknande? 
  • Anonym (Nej)
    Core skrev 2024-10-30 21:52:25 följande:

Varannan gång man skriver ett inlägg hakar den här skitsidan upp sig, och texten försvinner, är det bara för mig?

iallafall. Att unga vuxna är så vilsna är ingen slump, den här tråden talar för sig själv. Det innebär inte att alla tolvåringar är redo att sova själva, men om man stoppar sina barns framskridande självständighet på grund av egna rädslor är det ju sjukt, och ingenting ett barn tjänar på. Du strippar snarare din unge på sin grundtrygghet om du inte visar tillit och stöd när de på egen väg växer.

sen sitter du där om 10 år med ett vuxet barn som inte tar egna initiativ, som inte vet vad denne ska göra med livet utan mammsen och pappsen i handen.

för att förtydliga var det här kritik riktad mot många svar i tråden, inte TS

Vi har ett problem med att vi har barn som är i gängkriminalitet, barn som rekryteras till olika sekter på nätet. Detta hade inte existerat om föräldrar haft koll på sina barn 
  • Anonym (Nej)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-31 09:55:28 följande:

Min syster 12 år gammal brukade sitta barnvakt hos grannfamiljer, hade sommarjobb i en djuraffär mm. 

Vi har som människor inte förändrats så mycket att barn idag inte klarar av att göra saker själva som de klarade för 20-30-40 år sedan. 

Min son 13 år har åkt till Stockholm city och tillbaka hem till en kranskommun dagligen till och från skolan med tunnelbanan sedan fjärde klass och tar sig även själv till aktiviteter i stan och i en grannkommun antingen via kollektivtrafiken eller cykel. Man får inte kväva sina barn och göra dem handikappade i sin egen värld. Det har alltid varit ett mål för mig att min son ska vara självständig och känna sig stolt över sig själv. 

Lär barnen att klara sig själva, laga mat, tvätta, diska, städa, ta sig fram i staden där de bor. De mår bra av det och du kan känna dig lugn för att du vet att ditt barn har huvudet på skaft. 

Stora risker att låta en 12 åring ta hand om ett litet barn ifall något händer. Barnet sätter i halsen eller bara skriker. Vissa har ju kastat ner barnen i ett sopnedkast tillslut i panik?. 
Svar på tråden Lämna 12 åring ensam två nätter