• Anonym (d)

Lämna 12 åring ensam två nätter

Hade inte tvekat en sekund.

• Anonym (d)

Hur tänker ni som totalvägrar att någon ska lära sig att ta hand om sig själv om de aldrig får prova? När de är i äldre tonåren och bjuder in vänner för att slippa sova själv? har ni glömt hur skönt det kan vara att vara själv?

Två nätter är ingenting, familj i närområdet och ett lugnt barn.

• Anonym (d)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-29 21:55:10 följande:
    Skillnad på natten. Om han sover och vaknar av skottlossningen. Vi kan ta exemplet på tjejen som gick ut själv mitt i natten för en oplanerad promenad och blev skjuten till döds. Hon var väl runt 12.
    Ja för sånt kan inte ske dagtid?
  • Anonym (d)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-29 21:23:06 följande:
    Jadu, vad händer om något händer hemma på natten? Skottlossning utanför huset, felskjutning in genom fönstret. En kontakt börjar brinna. Stort ansvar för en 12 åring att hantera om något händer 
    För en 12åring är aldrig hemma själv på eftermiddagen och en kontakt kan inte börja brinna då?
  • Anonym (d)
    Anonym (?) skrev 2024-10-30 09:39:21 följande:
    Nej, tycker inte att en 12-åring är mogen att ta det ansvaret. Tänk om något oförutsett inträffar som skada, sjukdom, brand osv
    Och hur ofta sker det? Det hände aldrig i min familj att något blev så akut att jag inte kunde ha ringt hem någon eller sprungit till en granne, dag eller natt i den åldern. Knappt i vuxen ålder. Går att förbjuda matlagning om man är rädd för spis&ugn vilket TS redan var inne på. Numera finns det videosamtal och ungarna är mestadels klistrade vid sin telefon.
  • Anonym (d)
    Anonym (gg) skrev 2024-10-30 10:24:21 följande:

Jag var ensam över natten första gången som nioåring, hade ansvar för yngre syskon till och med. Det gick bra, men jag var rädd hela tiden.

Vilket givetvis inte var ok någonstans men en helt annan situationen än TS.
Svar på tråden Lämna 12 åring ensam två nätter