• Anonym (Danne)

Jag skrek på ny kollega och nu har hon sagt upp sig

Förra veckan fick vi en ny kollega på företaget där jag arbetar, en yngre kvinna. I torsdags så fick jag ett raserianfall på henne och skällde ut henne efter noter, i fredags var hon sjukanmäld och nu idag fick jag veta av chefen att hon slutat och inte tänker komma tillbaks.  

Det var jävligt dumt av mig att reagera som jag gjorde, men det var flera faktorer som spelade in. Dels hade jag samma morgon inte hitta bilnyckeln så jag blev tvungen att ta cykeln till jobbet och blev då både försenad och svettig. Sen hade hon under hela den veckan sedan sin första dag hållit på och sagt saker som retade upp mig, massa politiskt dravel som jag inte orkade lyssna på. Så efter en mindre bagatell under torsdagseftermiddagen så rann det över och jag skrek på henne, samt kastade min perm i väggen. Hon började gråta och jag drog, såg henne inte mer efter det. 

Till kruxet nu. Hade ett alkoholmissbruk för några år sedan. Nu tror folk att jag har återfallit igen vilket jag inte har. Det hade ingenting med alkohol att göra. Har knappt rört en bira på två år. Konstig stämning känner jag. Vad göra? 

• Svar på tråden Jag skrek på ny kollega och nu har hon sagt upp sig
  • Anonym (B)
    Anonym (Gå inte på detta) skrev 2024-10-29 05:07:46 följande:

Inte särskilt sannolik tråd.

En ny kollega som luftar sina politiska åsikter för allt och alla?

TS börjar gorma och kasta saker, men får inte ens en formell varning?

Bra försök TS. 

Med tanke på hur jag har sett kollegor bete sig medan chefen ser mellan fingrarna så låter det fullständigt troligt. Att som ny lufta politiska (eller andra) åsikter som går stick i stäv med större delen av resten av arbetskamraterna borde inte heller låta särskilt otroligt. Har sett ett antal av dem också genom åren, brukar finnas minst en per år, ibland fler. Vi har stor omsättning främst bland de som inte har tills vidare så man hinner se en del.
  • Anonym (B)

Hade en sådan kollega ifjol som har betett sig som en ren hagga mot allt och alla i flera år, även mot många av våra kunder, och trots det har hon fått vara kvar utan varningar. Till slut vände hon sig även mot mig (och en nyanställd samma vecka) så vi gick gemensamt till chefen, men då fick vi höra att de inte ville riva upp saker i onödan för just den personen skulle ändå ta tjänstledigt för studier. Så kan det gå till.

• Anonym (Dåligt)

Men som du beter dig och du är alltså en vuxen människa? Det är du som borde fått gå istället. 

• Anonym (Tjock-Steffe)

Du är den som kallas Gunvald Larsson på jobbet? Äter Millennials till frukost?

• Anonym (JB)

Är tråden seriös eller?? I så fall hoppas jag verkligen att du blir avskedad. Att du slängde din pärm visar på att du är hotfull och kan vara fysiskt våldsam. 

• Anonym (Gå inte på detta)
    Anonym (B) skrev 2024-10-29 07:09:50 följande:
    Med tanke på hur jag har sett kollegor bete sig medan chefen ser mellan fingrarna så låter det fullständigt troligt. Att som ny lufta politiska (eller andra) åsikter som går stick i stäv med större delen av resten av arbetskamraterna borde inte heller låta särskilt otroligt. Har sett ett antal av dem också genom åren, brukar finnas minst en per år, ibland fler. Vi har stor omsättning främst bland de som inte har tills vidare så man hinner se en del.
    Jag vet att mesiga chefer är ett stort problem, samt att alltför många otrevliga får hållas. Både nya och andra.

Men jag tycker ändå att det TS skriver låter osannolikt. Kanske inte att det hände, men att det bara fick passera. Jag vet folk som har fått foten när de har uppträtt aggressivt, alltså inte ens en varning först. Då har det handlat om hotfullt beteende, som kan vara brottsligt, men TS verkar ha upprätt så. 
  • NinniQX

Jag hoppas du fick en varning. Jag som chef hade inte godkänt sånt beteende på en arbetsplats. 
    Sen funderar jag lite på vad du menar med ordet "knappt" rört en öl. Antingen har du det eller inte. 

• Anonym (Ehm...)
    Anonym (Danne) skrev 2024-10-28 22:09:44 följande:
    Ja hade den blivit kvar så vette fan om man inte hade blivit tvungen att på eget bevåg säga upp sig med tiden. 
    För att du inser att hon inte ska behöva stå ut med dig? Eller för att du känner att du inte hade stått ut med henne?
    Anonym (Danne) skrev 2024-10-28 22:18:41 följande:

Jag tycker ju innerst inne att det är rätt skönt att självmant slutat. Känns lite som jag tog en för laget eftersom jag vet att andra också hann bli trötta på hennes vänsterpolitiska åsikter. Men vissa av mina kollegor har arbetat där längre än jag och är äldre. Jag vill inte att de börjar tro att jag har problem med alkoholen och sånt. 

Eh ... va? Du "tog en för laget" när du gormade och skrek, kastade en pärm, gjorde alla obekväma och kanske till och med rädda, och förpestade arbetsmiljön så till den grad att den nya kollegan sjukskrev sig och sen bestämde sig för att hon inte kunde komma tillbaka? Intressant syn du har på dig själv. Ja, det är bra att du skriver i din ts att det var jävligt dumt av dig, men du verkar ju inte inse varför det var dumt - det enda du tycks ångra med det är att dina kollegor kanske tror att du börjat dricka igen. Ditt fokus borde ligga på att du har skrämt vettet ur en ung människa som nu står inför att behöva söka jobb igen, som kommer att ha på sitt cv att hon hoppade av sitt jobb efter en vecka, och som troligtvis kommer att må fruktansvärt dåligt en lång tid framöver. Det är det som gör att det var "jävligt dumt" (milt uttryckt) - inte att du nu riskerar att folk tror att du börjat dricka igen. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ehm...)
    Anonym skrev 2024-10-29 10:42:37 följande:
    Så alla jobb på exempelvis pressverk och i liknande miljöer ska tas bort? Det är rätt svårt att kommunicera på annat vis än att gasta.
    Det var nog det sämsta skämtet jag hört på länge - så dåligt att det faktiskt blev kul 😆
Svar på tråden Jag skrek på ny kollega och nu har hon sagt upp sig