• Anonym (Danne)

Jag skrek på ny kollega och nu har hon sagt upp sig

Förra veckan fick vi en ny kollega på företaget där jag arbetar, en yngre kvinna. I torsdags så fick jag ett raserianfall på henne och skällde ut henne efter noter, i fredags var hon sjukanmäld och nu idag fick jag veta av chefen att hon slutat och inte tänker komma tillbaks.  

Det var jävligt dumt av mig att reagera som jag gjorde, men det var flera faktorer som spelade in. Dels hade jag samma morgon inte hitta bilnyckeln så jag blev tvungen att ta cykeln till jobbet och blev då både försenad och svettig. Sen hade hon under hela den veckan sedan sin första dag hållit på och sagt saker som retade upp mig, massa politiskt dravel som jag inte orkade lyssna på. Så efter en mindre bagatell under torsdagseftermiddagen så rann det över och jag skrek på henne, samt kastade min perm i väggen. Hon började gråta och jag drog, såg henne inte mer efter det. 

Till kruxet nu. Hade ett alkoholmissbruk för några år sedan. Nu tror folk att jag har återfallit igen vilket jag inte har. Det hade ingenting med alkohol att göra. Har knappt rört en bira på två år. Konstig stämning känner jag. Vad göra? 

• Svar på tråden Jag skrek på ny kollega och nu har hon sagt upp sig
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Sant?)

Usch vilket vidrigt beteende gentemot någon som nyss hade börjat sitt jobb. Jag hade inte heller velat komma tillbaka. Du har väl ringt och bett om ursäkt? 

Men är det sant, eller en trolltråd? Det är väl ingen normal människa som beter sig så här? 

• Anonym (No rain no flowers)

Du kan ju inte skrika på henne för att du har glömt bilnycklarna! Och politik irriterar folk, men du kan ändå inte stå och skrika på henne!

• Anonym (Bra jobbat)

Kasta pärmen kanske du skulle ha låtit bli, men annars är det gött med folk som vågar säga ifrån.

• Anonym (Chaka)

Jag hade tagit det till HR, de måste reagera och kan inte få vara lika mesiga som cheferna. 

• Plupp73

Arbetsplatsen är inte en spelplan där man kan bete sig fritt hur man vill. 
    Nästa omgång finns det stor risk att det är du som får gå istället för kollegan (nästa kollega du får ett utbrott på). Hade jag varit chef så hade jag tagit upp ärendet med HR, och dokumenterat allt i ditt beteende framöver. 
    Att skrika, slänga saker bete sig illa, är ingenting man har marginal för på jobbet.
    Hoppas för din egen skull att du i övrigt är trevlig och effektiv på jobbet.

• Anonym (Typiskt beteende)

Tycker ditt beteende är väldigt typiskt på hur vissa behandlar de yngre och eller nya på en arbetsplats. Självklart var hon något slags hot för både dig och dina kolleger. Så kan alla ursäkter om dåligt beteende från er riktas mot henne. 

Att det var pga olika politiska riktningar. Att du hade en dålig dag etc

Det är alltid lättare ösa ur allt sitt eget skit på någon som står ensam och inte verkar kunna ställa till med vedergällning.

Tror hon är glad att slippa dig och de andra. Hon vill självklart inte tillbaka till en otrygg arbetsplats. 

Tolkar det som att hon inte hade fast tjänst. Men hon borde få ekonomisk ersättning för de eventuella dagar som redan var inplanerade. Med tanke på att du agerat så aggressivt i din vuxen mobbning.

Det är du som direkt ska be om ursäkt till henne och ingen annan. En ursäkt kan läka sår.

• Anonym (H)

Det skulle inte förvåna mig om du är typen som raljerar över att yngre är lättkränkta snöflingor som inte kan hantera yttrandefriheten.

Det är verkligen ironiskt i så fall för det är ju en passande beskrivning av dig. 

Du hade en dålig start på dagen och blev till och med svettig (buhu) och sedan kommer hon med de hemska åsikterna och provocerar dig.

Då borde alla förstå att du börjar skrika och kasta saker som en treåring. Snacka om snöflinga, som om andra har  ett ansvar för din situation och måste ta hänsyn till dina känslor. 

Du har dessutom bekräftat yngres teorier om att män av din generation sysslar med toxisk maskulinitet genom din uppvisning i aggressivitet. 

Har du reflekterat över hur det kan kännas för en yngre kvinna när en man som har det fysiska övertaget skriker åt henne och kastar saker? Har du funderat på om hon faktiskt blev rädd? 

Nej, du är mest orolig för att andra ska tro att du är en alkis. Sluta bete dig som en sådan då med din självömkan, bortförklaringar och labila humör. 

Sluta skylla ifrån dig och smita undan och lär dig något av den här händelsen. Du har uppenbarligen problem som du behöver ta itu med. Du kan börja med att be henne om ursäkt. 

• Mimosa86

Finns få saker som är så skrämmande för en kvinna som när en man blir aggressiv, skriker och kastar saker.

Om du inte kan kontrollera dina känslor TS och är så känslig att du får utbrott av lite strul med bilen, så behöver du söka hjälp. Det är alarmerande.

I övrigt så låter er arbetsplats och chef inte hälsosam så det var nig bara skönt för henne att kunna lämna 

• Anonym (Bra jobbat)
    Anonym (Chaka) skrev 2024-12-01 13:00:35 följande:

Jag hade tagit det till HR, de måste reagera och kan inte få vara lika mesiga som cheferna. 

Joru, de brukar vara de mesiga.
  • Anonym (Jag)
    Mimosa86 skrev 2024-12-01 21:04:22 följande:

Finns få saker som är så skrämmande för en kvinna som när en man blir aggressiv, skriker och kastar saker.

Om du inte kan kontrollera dina känslor TS och är så känslig att du får utbrott av lite strul med bilen, så behöver du söka hjälp. Det är alarmerande.

I övrigt så låter er arbetsplats och chef inte hälsosam så det var nig bara skönt för henne att kunna lämna 

Skriver under på detta
Svar på tråden Jag skrek på ny kollega och nu har hon sagt upp sig