Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos

Anonym (TS) skrev 2024-10-28 20:11:02 följande:
    Hon hade kontantinsatsen då. hon köpte nyproduktion
    Har hon ångest nu eller räknar hon med att bli räddad?
  • Anonym (J)

Räddar du henne kanske hon inte lär sig. Jag har 200k i CSN. Det är inte hela världen.

Hon kan väl ha 200k skulder genom dig så du hjälpa henne betala tillbaka. Sedan får hon jobba och tjäna ihop till egen, ny insats? 

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 20:16:17 följande:

Så jag ska ge bort 200 tusen för att hon sen inte ska ha någonstans att bo. Och dina csn skulder är ju mer ett skämt. Inte direkt samma krav på dessa som banklån. Man betalar ju en otroligt liten ränta så det går inte att jämföra. 

Jag är själv född med pengar. Mina föräldrar har hjälpt mig. Jag har blivit ansvarsfull när det kommer till pengar men i tonåren och som ung vuxen fick jag nog bli både räddad och pengar. 

Mina syskon har haft samma situation och vi är båda drivna och välutbildade idag. 

Det var väl det du ändå skulle göra eller? Ge bort pengar. Jo, du kunde stått för dessa pengar det kostar för att ångra köpet. Hon slipper ränta. Hon lär sig ta ansvar över pengar. Ni båda tjänar på dey. 

Men varför en starta en tråd när du bestämt dig för att ge en vuxen kvinna pengar? 

• Anonym (J)
    elmadumle skrev 2024-10-28 21:46:58 följande:
    Hur kom hon ens på tanken att köpa en bostad när hon är så ung? Vem har lånat ut de pengarna`? och ja, mina ungar skulle få klara sig ur det själva om de gjorde en så korkad sak att bränna 200 000 på skit som skulle gått till bostaden.

Precis. 

Ni borde prata med banken. Ångra köpet. förklara situationen. Se vad det skulle kosta att ångra det. Tror inte att det skulle kosta flera hundra tusen som du säger. Känns orimligt för det är väl massor som drar sig ur, av olika anledningar.

Att hon ens får sådan lyx som 20-åring med nyproduktion och 400k rakt i handen. Herregud vad bortskämt.

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 21:33:58 följande:
    Har en läkare i familjen. Det ska finnas prover att ta för att kolla detta. Hon ska kunna uppvisa att hon är ren. Inga konstigheter 
    Läkare får inte ha hand om familjemedlemmar. 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 20:35:09 följande:

Jag är intresserad av att hon slutar snusa. Om jag får pengarna tillbaka sen är skitsamma. Tycker du man ska behandla bonusbarn och biologiska barn olika? Väldigt olika? 

Mina barn med deras pappa har miljoner sparade redan på sina sparkonton. Hans barn har inte fått i närheten av detta. 

Om det är skitsamma kan du väl lika gärna betala skulden det blir till att ångra köpet av lägenheten. 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 22:28:58 följande:
    Det stämmer ju inte. Och jag vet detta utifrån att familjemedlemmen är läkare. Det finns tester, ska finnas långtidstester också. 
    Kan jag inte tänka mig, vore oerhört märkligt. Jag jobbar på en vårdcentral själv. Man får inte ens gå in i en familjemedlems journal.
  • Anonym (J)
    SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-28 22:35:13 följande:

Men sluta nu. Hade krävts tester flera gånger i veckan (urin etc). Ska du kolla bonusdottern så?

Du bara fabulerar.

Så ni ska kolla henne med tester på att hon inte snusar? Haha 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-28 22:29:34 följande:
    Hon bor inte hos mig, däremot vill jag ge henne chansen att få flytta 
    Så vad ville du med din tråd? Du har ju redan bestämt dig att skämma bort henne med pengar så att hon aldrig lär sig 
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 08:54:13 följande:
    Jag och mitt syskon är uppfostrade på det sättet. Vi fick inte gå runt och lalla utan vill skulle studera och i utbyte då fick jag en bostad. Skulle jag inte studerat hade mina föräldrar inte betalat. Skulle jag tacka nej till att träffa farmor för att hon är jobbig skulle det också leda till konsekvenser. Ser inget fel med detta. Man kan inte bara få saker. 

Det är ju det denna tjejen kommer få, bara få saker. 

Tror inte heller att du är seriös med tråden. 

• Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 08:56:42 följande:
    Det är inte min uppgift att lära henne hantera pengar. Det för hennes föräldrar lösa. Jag hjälper henne bara ur skiten. Hon behöver pengarna och jag tror hon skulle må bra av att inte snusa. 
    Du stjälper henne.
  • Anonym (J)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-29 13:26:19 följande:

Alla kan göra misstag. Jag kan inte sätta en ung tjej på gatan liksom. Hon kommer bli bannlyst av mäklare och någon hyresrätt kommer hon inte få. 

Skulle du själv inte vilja göra något som sved för dina barn om dom gjort något dumt? Hon kan bedöva sig med snus 

Hon hamnar inte på gatan, lägg av 
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-10-29 14:22:11 följande:

Du kommer inte se röken av de pengarna. 
    Man lånar inte ut pengar till någon som inte har koll på sin ekonomi.
    Ang snuset så kvittar det dig om hon mot förmodan skulle betala tillbaka.

Ts bryr sig inte om pengarna inte syns till igen.

Anonym (Ts har rätt) skrev 2024-10-29 15:18:40 följande:
    Jag tycker som du att ts generösa erbjudande skulle vara att betrakta som svaret på ens böner.

Men tyvärr så tror jag att flera som skriver i tråden inte klarar av att se detta generösa erbjudande för att de tillåter sig själva få negativa känslor, låter sig själv förblindas av sina egna negativa känslor, för det enda de tycks klara att förhålla sig till är att ts har god ekonomi, vilket flera tydligen inte verkar tåla.

Om inte ts hade god ekonomi så är jag övertygad att en eller annan medlem i tråden skulle välja att bemöta henne på ett annat sätt.

Jag blir inte förvånad om någon förblindad medlem låter sina känslor spela dem ett spratt och de känner ett behov av att svara något negativt på detta mitt svar till dig...

Jag tror inte det är problemet. Detta handlar inte om avundsjuka. Absolut är det snällt, det säger man väl inget annat om. Och ja, det är ts val. Men det vi försöker få fram är att hon LÄR sig ingenting. Hoppsan, så har hon bränt 200k igen kanske? Det är inte ett misstag att råka bränna 200k på resor. Hon måste ju vetat att hon komme behöva pengarna till en kontantinsats för en nyproducerad lägenhet. Nej, då ska hon få 200k till. 

Ja herregud. 

• Anonym (J)

Jag tycker att hon borde fått avbryta köpet. Får hon betala något så kan väl bonu-ts göra det? Bo i en hyreslägenhet alternativt hos föräldrarna så länge. Jobba och spara ihop pengarna hon brände (hon kan väl få bo gratis / nästintill gratis under den tiden? Eller bo hos bonusmamman gratis?) och lära sig av sitt misstag. Spara ihop summan igen. Sen ut på bostadsmarknaden. Då får bonus ts och hon dessutom en fin relation som någon pratade om i Tråden. Man kan inte KÖPA kärlek ändå. Och hon lär sig ALDRIG. Nästa gång super hon kanske upp pengarna på en krog i Ibiza. 

Men ts har redan bestämt sig. ingen mening att ens fortsätta diskutera.

Jag fattar bara inte hur man kan vara så otroligt slarvig att man RÅKAR slösa bort 200k som man FICK för att dessutom, på allt, få en NYPRODUKTION. När man är fjuttiga 22 år gammal. Jag fick ta en sunkig hyreslägenhet för 4k i månaden. Jag hade dock inte velat halka in på ett bananskal och få en nyproduktion. Känslan att jobba för det vs få är inte alls lika kul. Jag fick en bil. Det var betydligt roligare när jag kunde köpa bilen SJÄLV. Bilen kände som MIN då. Annars har jag ju FÅTT den. Dvs inte min.

• Anonym (J)

Men en sak är säker, hade jag fått en nyproduktion och 200k i handen hade jag ALDRIG rest / supit bort pengarna. Herrrgud!? Nyproduktion! Lägenhet! Massor med pengar! 

Men är man bortskämd så kan man ju kasta pengar runt sig 

• Anonym (J)

Dom pengarna jobbar hon ju snabbt ihop ändå om hon bor hemma liksom, inga problem. Borde det inte vara iallafall. 

• Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2024-10-29 15:56:46 följande:
    Fast som jag förstår TS så är snusandet viktigast, inte att hon ska lära sig nåt, och ja det är väl heller inte TS uppgift att lära bonusdottern om ekonomi. TS gillar inte snusandet, upp till henne vad hon vill uppnå
    Det är ju också skumt. Undra vad föräldrarna tycker om att hon ska ge henne 200k. är väl ändå dom som bestämmer i grunden? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Lilli) skrev 2024-10-30 12:45:54 följande:

Ts ska ha en eloge för att vilja låna ut så mycket pengar. Men som vanligt en massa kritik och gnäll. Vem skulle låna ut så mycket pengar? 

För att 22-åringen kommer inte lära sig något av det med all största säkerhet. Det har flertalet skrivit.
Svar på tråden Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos