• Anonym (Elisabeth)

Hur vet man om man är bipolär?

Hej. Jag undrar hur man kan ta reda på om man är bipolär utan att göra en utredning? Jag tror nämligen att det är stor risk att jag är bipolär. 

• Svar på tråden Hur vet man om man är bipolär?
  • Anonym (J)

Du går till vårdcentralen och säger det

• Anonym (J)

Fast du kommer behöva skickas till psykiatrin och göra en utredning för det ksn lika gärna vara annat det beror på. 

• Anonym (J)

Gick själv inom psykiatrin i 17 år och de flesta knom vården trodde jag var bipolär eller hade adhd. 

jag var utmattad.

• Anonym (J)

Alltså, jag väntade 3 år på utredning som inte gav någonting utan visade utmatning istället. 

• Anonym (Bippo)

Varför vill du inte göra en utredning?  Precis som tidigare sagts kan det ju vara andra saker också, så bättre att få klarhet tänker jag? Hursomhelst, det finns inget blodprov eller annat snabbt och enkelt sätt att diagnostisera bipolär, tyvärr, utan utredning är enda sättet. Däremot finns det ju miljoner självskattningstest på nätet, som du kan göra för att få nån form av indikation. Du kan även skriva stämningsdagbok och fråga närstående. Det mest rättvisande resultatet (om än ff bara en indikation) får du antagligen genom att slå ihop det första och det tredje alternativet (dvs be närstående fylla i självskattning tsm med dig), och sen komplettera med stämningsdagbok. 

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2024-10-28 00:34:05 följande:
    Hur vet man om man är bipolär?

Hej. Jag undrar hur man kan ta reda på om man är bipolär utan att göra en utredning? Jag tror nämligen att det är stor risk att jag är bipolär. 

Kan du inte läsa? Jag vill inte göra en utredning. 
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Bippo) skrev 2024-10-28 05:08:46 följande:

Varför vill du inte göra en utredning?  Precis som tidigare sagts kan det ju vara andra saker också, så bättre att få klarhet tänker jag? Hursomhelst, det finns inget blodprov eller annat snabbt och enkelt sätt att diagnostisera bipolär, tyvärr, utan utredning är enda sättet. Däremot finns det ju miljoner självskattningstest på nätet, som du kan göra för att få nån form av indikation. Du kan även skriva stämningsdagbok och fråga närstående. Det mest rättvisande resultatet (om än ff bara en indikation) får du antagligen genom att slå ihop det första och det tredje alternativet (dvs be närstående fylla i självskattning tsm med dig), och sen komplettera med stämningsdagbok. 

Det är privat. Jag vet det redan. Det var ett självskattningstest jag menade. 
  • Sunflora

Om du är bipolär behöver du medicin, skoven kommer bli värre med tiden. Du förlorar inget på att söka vård, de kommer inte kontakta socialen om du har barn och det är ingen som kommer få veta att du sökt hjälp. Det är hård sekretess på journaler. 

Det finns en del tester av varierande kvalitet på nätet, sen kan du läsa på om sjukdomen och gå med i lite grupper på nätet för de som har sjukdomen. Du kan exempelvis skaffa ett Redditkonto och kolla där, eller skapa en ny Facebook och gå med i grupper. 

• Anonym (Li)

Hur du vet om du är bipolär utan att göra en utredning? Det gör du inte.

• Anonym (Konstaterar)

Jag ser det som rätt osannolikt att du skulle gått med en allvarlig sjukdom under många år utan att detta uppmärksammats på något sätt. Utan att du behövt sjukskrivas, tagit in på tvångsvård eller liknande. 

Så ja du kanske har någon väldigt lätt variant som varken du eller din omgivning märker av och då kanske det inte är några större problem. Eller vad är annars orsaken till att du inte vill utreda? 

• Anonym (Bippo)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2024-10-28 18:26:53 följande:
    Det är privat. Jag vet det redan. Det var ett självskattningstest jag menade. 
    Ja, alltså, vill du inte göra en utredning så vill du inte, men då kommer du heller aldrig att få svar. Med lite tur är du inte bipolär; med lite otur är du det, och dömer dig själv och ffa dina närstående till ett helvete, eftersom obehandlad bipolär sällan är kompatibelt med ett fungerande liv. Men i sista änden är det ju ditt val - lr iaf fram till den dag du blir lpt:ad.
    Anonym (Konstaterar) skrev 2024-10-28 19:07:36 följande:

Jag ser det som rätt osannolikt att du skulle gått med en allvarlig sjukdom under många år utan att detta uppmärksammats på något sätt. Utan att du behövt sjukskrivas, tagit in på tvångsvård eller liknande. 

Så ja du kanske har någon väldigt lätt variant som varken du eller din omgivning märker av och då kanske det inte är några större problem. Eller vad är annars orsaken till att du inte vill utreda? 

Konstigt svar, eftersom du väl inte vet hur gammal ts är. För de allra flesta bryter bipolär inte ut förrän i vuxen ålder, och efter det kan det ta många år innan någon agerar och man faktiskt får en diagnos. De depressiva skoven tas lätt för unipolär depression av okunniga lr mindre noggranna läkare (om man nu öht söker för dem) och de som har bipolär typ 2 får "bara" hypomanier, som inte nödvändigtvis behöver förstås av omgivningen för vad de är. Det innebär verkligen inte för den skull att det är "någon väldigt lätt variant".
Svar på tråden Hur vet man om man är bipolär?