Hur vet man om man är bipolär?
Hej. Jag undrar hur man kan ta reda på om man är bipolär utan att göra en utredning? Jag tror nämligen att det är stor risk att jag är bipolär.
Hej. Jag undrar hur man kan ta reda på om man är bipolär utan att göra en utredning? Jag tror nämligen att det är stor risk att jag är bipolär.
Varför vill du inte göra en utredning? Precis som tidigare sagts kan det ju vara andra saker också, så bättre att få klarhet tänker jag? Hursomhelst, det finns inget blodprov eller annat snabbt och enkelt sätt att diagnostisera bipolär, tyvärr, utan utredning är enda sättet. Däremot finns det ju miljoner självskattningstest på nätet, som du kan göra för att få nån form av indikation. Du kan även skriva stämningsdagbok och fråga närstående. Det mest rättvisande resultatet (om än ff bara en indikation) får du antagligen genom att slå ihop det första och det tredje alternativet (dvs be närstående fylla i självskattning tsm med dig), och sen komplettera med stämningsdagbok.