Anonym (Elisabeth) skrev 2024-10-28 18:26:53 följande:
Det är privat. Jag vet det redan. Det var ett självskattningstest jag menade.
Ja, alltså, vill du inte göra en utredning så vill du inte, men då kommer du heller aldrig att få svar. Med lite tur är du inte bipolär; med lite otur är du det, och dömer dig själv och ffa dina närstående till ett helvete, eftersom obehandlad bipolär sällan är kompatibelt med ett fungerande liv. Men i sista änden är det ju ditt val - lr iaf fram till den dag du blir lpt:ad.
Anonym (Konstaterar) skrev 2024-10-28 19:07:36 följande:
Jag ser det som rätt osannolikt att du skulle gått med en allvarlig sjukdom under många år utan att detta uppmärksammats på något sätt. Utan att du behövt sjukskrivas, tagit in på tvångsvård eller liknande.
Så ja du kanske har någon väldigt lätt variant som varken du eller din omgivning märker av och då kanske det inte är några större problem. Eller vad är annars orsaken till att du inte vill utreda?
Konstigt svar, eftersom du väl inte vet hur gammal ts är. För de allra flesta bryter bipolär inte ut förrän i vuxen ålder, och efter det kan det ta många år innan någon agerar och man faktiskt får en diagnos. De depressiva skoven tas lätt för unipolär depression av okunniga lr mindre noggranna läkare (om man nu öht söker för dem) och de som har bipolär typ 2 får "bara" hypomanier, som inte nödvändigtvis behöver förstås av omgivningen för vad de är. Det innebär verkligen inte för den skull att det är "någon väldigt lätt variant".