Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

klyban skrev 2024-11-11 17:16:27 följande:
    Tänk på att du är nu deltagare i en diskussion där USA används som en mall för mycket och därmed blir en konstig diskussion för Sverige.
    usa? Detta har väl inte ett dugg med usa att göra. (usa är förresten en federation med 50 stater med helt olika lagar och helt olika federationer. usa är ingen enhetsstat.)
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-11 21:14:50 följande:
    Det verkar iochför sig anonym (Jag tycker) också anse.
    Jag har inte uttalat mig så kategoriskt om vad som är alternativ till abort. Det är nämligen väldigt olika vad det kan vara i olika fall, så det  går inte att generellt säga att det är si eller så. Det finns många tänkbara saker.
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-11 21:56:39 följande:
    Ja,det är väl de två som jag har sett uttala sådana åsikter.
    Jag har som sagt inte uttalat mig så detaljerat. Vad som kan vara tänkbara alternativ till abort varierar väldigt mycket ifrån fall till fal. Jag har inte gett något generellt "recept" alls.
  • Anonym (Jag tycker)
    ClumsySmurf skrev 2024-11-11 20:56:22 följande:
    Vet inte hur vanligt det är i sverige att man inte är för någon form av begränsning så den tas ofta för givet, förutom när man diskuterar var man tycker gränsen ska gå. Så det blir ju något onyanserat när man pratar om rätten till sin kropp men utelämnar att man tycker den ska vara begränsad, och det blir väl något mer onyanserat när man enbart pratar om rätten till sin kropp om man är för abort av fler anledningar.

I USA där verkar det vara vanligare att folk är för obegränsad, jag tror kamala harris är en av dem, det finns någon delstat som har det, men när aborträtten i USA diskuteras t.e.x på FL kan man ta för givet att vissa inte vill prata om det.

"Att jag nämner männen också är som sagt helt enkelt för att det i en hel del fall faktiskt är mannen, inte kvinnan, som tar själva grundinitiativet till aborten."

Källa?
    Mina källor är bla att ha tagit del av människors egna berättelser, både människor jag aldrig träffat och i min närmaste krets.
  • Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-11 20:57:51 följande:

Det har jag naturligtvis inte missat. 

Ju mer du skriver desto mer högmod gör du dig skyldig till. Blir jättejobbigt för dig när du står inför den yttersta rättvisan. 

Men det är inte för sent. Utöva lite ödmjukhet så kan du kanske rädda din odödliga själ. Även om det inte finns några garantier. Du är ganska illa ute. 

Exakt vad är högmodet? Jag har absolut inte sagt att jag personligen är ett dugg "god", om man nu ska använda ett sådant ord. Jag har många moraliska fel och jag har säkert också fel i massor  sakfrågor.

Men man måste ha rätt att ha en övertygelse i en etisk diskussionsfråga. Man måste har den rätten. Det kan ju faktiskt också vara så att jag har rätt i någon fråga i livet. Du utgår automatiskt från motsatsen.

Ödmjukhet betyder inte att man aldrig får ha en övertygelse i en debattfråga. Jag hoppas att min själ är på rätt väg - inte för att jag själv skulle ha något som helst att komma med (för det har jag definitivt inte) - men jag tror att mina synder sonats i Kristi blod. I mig själv har jag absolut inga eviga meriter. Jag tror att allt handlar om nåd, inte något annat än nåd. Själv har jag - liksom även andra människor-både utövat ondska i aktiva handlingar och underlåtit sådana kärlekshandlingar jag kunde ha valt att göra. 

"Det finns alltid svarta sidor i varje människas bok" (Mauro Scocco), och det gäller definitivt mig, och jag tror även dig. De tär  absolut inte så att vi kan vara stolta över allt vi har valt att göra - eller valt bort att göra. Varken du eller jag skulle önska att allt vi gjort i livet blev offentligt-ta tex om det visades på TV.

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-12 13:05:41 följande:
    Nu är det väl så också att även om man skyddar sig enligt konstens alla regler så kan man ändå bli gravid.
    Så det enda sättet att skydda sig helt från att bli gravid är att avstå penetrerande vaginalt sex.
    Men det är en annan diskussion.

Ja,abortlagarna i USA är helt sjuka.
    USA har ingen enhetlig abortlag alls. De har väl snarare 50 olika lagstiftningar?
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-12 15:44:29 följande:
    tillhör du "Frimodig kyrka"?

Hade en diskussion med dem angående abort under Almedalsveckan för ett par år sedan. De lät ungefär som du.

Frimodig Kyrka är en nomineringsgrupp i Svenska Kyrkan på församlings-, stifts- och kyrkomötesnivå och vill bla ha bort partipolitiken ur Svenska Kyrkan (en av de absoluta huvudfrågorna) men abortfrågan ingår inte i kyrkopolitiken så jag antar att de du pratade med talade utifrån sina privata ställningstaganden.

FK har inte något i sitt program som är inriktat på abortfrågan och ja. jag sitter i kyrkofullmäktige för dem (och tycker det är helt vrickat som det är när de vanliga världsliga partierna sitter i kyrkliga beslutande organ och det är min huvudfråga som gjorde att jag gick med).

Men som sagt - De som du pratade med talade säkert om sina privata åsikter, för FK har inte som grupp tagit några beslut i abortfrågan, eftersom den helt enkelt inte ingår i kyrkopolitiken.

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-12 13:43:06 följande:
    Ja,jag vet att du är emot abort av etiska skäl.
    Det har du upprepat några gånger vid det här laget.
    Och du anser heller inte att olyckshändelser är tillräckliga skäl.
    Men om det handlar om t ex en minderårig flicka,dvs någon under 15 år,som blivit gravid. Tycker du att hon ändå ska behålla barnet då,fast hon själv fortfarande är ett barn och kanske inte mogen nog för uppgiften?
    Eller om man lever i ett förhållande med misshandel och missbruk t ex.
    Tycker du att ett barn ska födas och tvingas växa upp i en sådan miljö?
    Är det verkligen för barnets bästa då?

Ja,men då har du kanske inte den starka barnlängtan som många kan ha efter ett biologiskt barn.
    Och då är det kanske lättare att avstå.

Och lycka till med att försöka få folk att sluta ha sex enbart för njutningens skull.

Nu ,missförstod du en sak igen. Jag har aldrig sagt "sluta ha sex för njutningens skull". Var fick du det ifrån?.

Självklart säger jag inte att 15-åringar ska bli gravida-absolut inte. Absolut absolut absolut absolut inte. Jag säger inte heller att det är lämpligt med sex med någon då. Jag skulle inte vara för att min 15-åriga son eller dotter om jag hade en hade sex. Man är förresten inte myndig förrän vid 18. Det finns de i 15-årsåldern som valt att behålla, och min vigselprästs dotter var gravid vid 16. Han och hans fru valde att hjälpa henne i stället för att säga "göra abort" och blev morföräldrar till ett älskat barnbarn, men som sagt säger jag inte att man ska bli gravid vid 15.

Sedan uttalar jag mig i en debattspalt, Jag ringer inte upp en gravid 15- eller 16.åring och säger vad jag tycker. Jag argumenterar inte med enskilda personer på det sättet. Jag tänker bara att jag i den allmänna stämningen gärna ser ett uppvärderande i hur måna tänker om ett fosters värde.

Jag tycker inte man ska stanna kvar hos den som misshandlar och bli mer misshandlad. Däremot tycker jag det är bra att misshandlare polisanmäls och t.ex åker i fängelse

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-12 16:03:18 följande:
    Hur förklarar du detta då?

! Denna motion yrkar därför att Frimodig kyrka: ! 1) Erkänner det ofödda barnet som vår medmänniska och därmed också dess rätt till liv, hälsa och säkerhet. ! 2) Gör detta erkännande till en del av FK:s valplattform. ! 3) Aktivt verkar för att Svenska kyrkan ska erkänna barnets människovärde från befruktningsögonblicket. 

Källa; chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/frimodigkyrka.se/wp-content/uploads/2014/02/Motion-om-aborter.pdf

Jag förklarar så här: Detta är vad jag förstår inte en motion i kyrkomötet utan internt i FK om vad motionären vill ha för linje från FK. Jag vet inte om den gick igenom.

det är i alla fall inget som kommer upp i kyrkofullmäktige. där  vi mest hanterar de löpande praktiska frågorna. T.ex tog vi budgeten för nästa år på mötet för 2 veckor sedan. Jag känner inte heller till att något varit uppe på stifs- eller kyrkomötesnivå. Detta är som sagt en internmotion från en eller flera personer.

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 16:31:06 följande:

Hur tänker du rent praktiskt att IVF skulle gå till utan flera embryon? Jag har aldrig behövt göra det själv men har en släkting som har gjort det och har läst en del om hur det går till. Ska man bara ta ut ett ägg vid äggplock (som jag har förstått kan vara smärtsamt och jobbigt med alla hormoner man måste ta)? Eller ska man bara få befrukta ett ägg och även om det inte blir bra måste man sätta in det? Vad jag har förstått så väljer man ut det eller de bästa embryona. Hur ser du på om man befruktar ett ägg som inte klarar nerfrysning sen, är det också mord då när man försöker frysa ner det? 

Och det där med vecka 1 har du fortfarande inte svarat på. Du skriver att du inte vill att din fru gör abort i vecka 1. I vecka 1 är man inte gravid än utan det är då man brukar ha mens innan en eventuell graviditet. Du får gärna förklara hur hon skulle kunna göra abort innan hon ens är gravid :) Tidsmaskin eller hur tänker du? 

Som sagt, har man så extremt dålig koll på sånt som har med graviditet och kvinnors kropp att göra kanske det inte blir bra om man har så starka åsikter om det. Det skadar inte att läsa på innan man diskuterar ett ämne. 

1) Jag har inte föreslagit någon metod för IVF alls. Däremot sa jag att jag personligen skulle undvika en IVF-situation med embryon som kasseras. Eftersom IVF aldrig har funnits på kartan för mig så har jag aldrig varit i en IVF-situation, och om det verkligen inte finns något annat möjligt sätt skulle d ju bara vara ytterligare ett skäl för mig att avstå - och jag har rätt att avstå. Jag har rätt att följa min övertygelse i mina val. Jag har trots allt rätt att agera som den troende människa jag är

2) Jo jag svarade för rätt många dagar sedan. Svaret var att jag alltid skriver mina inlägg mycket snabbt - på några sekunder.  Fingrarna far snabbt över tangentbordet och naturligtvis vet jag hur man räknar, men tänkte inte på det i hastigheten. Egentligen menade jag från befruktningen, och borde ha använt en annan term än vecka 1. Förlåter du mig det här?

3) jag har överlag stora kunskaper och diskussionerna om aborter handlar inte främst om den exakta början av en graviditet. Jag tänker inte tystna så långt det står i min makt, Min tro/ min övertygelse driver mig,

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?