Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

klyban skrev 2024-11-12 17:06:17 följande:

Ja, så simpelt var det och inget märkligt alls.

Ja, man gör kejsarsnitt då, har aldrig pratat om det är komplicerat eller inte.

Anonym (Maria) skrev 2024-11-12 10:15:36 följande:

Vad menar du med ?Annars gör man bara kejsarsnitt och räddar både mamman och barnet?? Vilka situationer tänker du på då? Ja akutsnitt är ju till för att rädda både mamma och barn och det görs ofta, jag behövde själv göra det med mitt andra barn. Men tror du själv att det finns situationer där aktivt väljer att inte göra det för att barnet ska dö? Hur tänkte du där? Vilka situationer skulle det vara? 

Om man avbryter en graviditet efter vecka 22 för att rädda mammans liv försöker man rädda fostret också. Så ser lagen ut. Oavsett om man avbryter genom att sätta igång förlossningen eller genom kejsarsnitt. Jag tror att det är så att för tidigt födda barn klarar kejsarsnitt sämre än en vanlig förlossning men jag är inte helt säker. Det är iallafall vanligare att sätta igång förlossningen än att göra kejsarsnitt i såna situationer. 

Ibland avbryter man för att barnet har så svåra skador eller missbildningar att det inte kan överleva efter förlossningen och då är det bara grymt att mamman ska behöva gå hela graviditeten med ett barn som inte kommer att klara sig. Och grymt mot barnet också som kanske lider eller kommer att lida. Det är väldigt sorgligt och måste vara fruktansvärt att gå igenom men det är inte någons fel. Och då hjälper det inte med kejsarsnitt. Avbryter man pga till exempel infektion eller havandeskapsförgiftning så gör man det för både mamman och barnets skull och då försöker man rädda barnet också som sagt. Nu pratar jag alltså om avbrytande efter vecka 22 , inte abort. Man kan inte göra abort efter vecka 22, då heter det avbrytande av graviditet. 

Rätt menlöst och rädda ett dött barn, och lever barnet så gör man allt för rädda barnet och modern också givetvis.

Och diskussionen kommer ifrån aborter i nionde månaden, som handlar om att rädda liv på mamman pga icke livsdugligt foster och att de i de andra fallen istället kör kejsarsnitt och pga de har chansen att rädda bägge då.

Nej, man räddar mammans liv även sent, och lever fostret gör man ett kejsarsnitt och försöker rädda fostret.

molly50 skrev 2024-11-12 13:05:41 följande:
    Nu är det väl så också att även om man skyddar sig enligt konstens alla regler så kan man ändå bli gravid.
    Så det enda sättet att skydda sig helt från att bli gravid är att avstå penetrerande vaginalt sex.
    Men det är en annan diskussion.

Ja,abortlagarna i USA är helt sjuka.

Visst är det så, dock så berättade användaren att det är så enkelt att vara förnuftig.
    Vilket jag håller med om, men alla aborter berättar att inte alla har samma förnuft.

De är skumma i USA, men just detta att lagen ser ut som vem som helst kan göra abort vid 9månader och utan anledning, syftet är ser jag som att man inte ska behöva blanda in rätten i snabba lägen, som tex där i Texas där mamman fick plikta med sitt liv och för ingen vågade ta i henne pga lagarna och rädsla för stämningar.

Så du visste inte om att preventiva medel inte är 100%?

Demokratin har bestämt.

Kolla in ryssland och per capita aborter Solig

Jo, du intar positionen där du vet bättre än andra., och dina verktyg och vapen är moralism som du inbillar dig alla godtar.

USA argument fri abort månad 9.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-12 13:31:17 följande:
    usa? Detta har väl inte ett dugg med usa att göra. (usa är förresten en federation med 50 stater med helt olika lagar och helt olika federationer. usa är ingen enhetsstat.)

Det var du som drog in fri abort månad 9, inget vi har i Sverige.
    Mer än att det är sjukvård och är gratis, men det sade du också det inte handlade om.

DU kunde lika gärna ha sagt inga källor alls.

1) Ja, man kan göra en sen abort om det krävs för att rädda kvinnans liv, men det som kallas fri abort är inte t.om. vecka 40 , utan t.om. vecka 18. Alltså finns det begränsning även i Sverige. Jag har inte motsagt att man försöker rädda tidigt föddas liv.

2) Jag har aldrig sagt att preventivmedel är 100%-iga.

3) Demokratiska beslut kan upphävas av nya demokratiska beslut i samma beslutande församling (kommun/ landsting/ riksdag)

4) Ryssland har höga aborttal och där är 0 respekt för livet (även på det viset att landest ledning börjat krig), men det betyder inte att Sveriges är låga. Jag gjorde aldrig någon jämförelse med just Ryssland.

5) Du anser dig själv veta bättre än andra - t.ex bättre än jag i denna fråga. Alla åsikter i en omdebatterad fråga är i själva verket att anse sig ha mer insikt än de som säger precis tvärtom i samma fråga, i vilken fråga det nu gäller.

Däremot säger jag inte att jag totalt sett i alla frågor vet bättre än mina debattmotståndare. I själva verket vet du bättre än jag i vissa frågor och jag än du i vissa andra frågor. Det  måste vara tillåtet att ha en etisk övertygelse. Det måste vara tillåtet.

Moralism är när man påstår sig själv vara "god" , inte erkänner sina fel och inte lever som man lär- men jag erkänner tvärtom att jag har massor av fel, men samtidigt skulle jag i en graviditets-situation ta mitt ansvar som far.

6) Det finns förvisso någon amerikansk delstat som i princip inte har någon begränsning alls vad gäller aborter, men mitt uttryck var mer inriktat på den svenska debatten, eftersom vissa i  just den svenska debatten uttrycker sig som om alla begränsningar  vore fel - samtidigt som jag inte tror att dessa debattörer heller egentligen på allvar - om de tänker efter - vill att det inte ska finnas någon som helst laglig gräns (dvs fria bort 9 måander). Så det kan sägas helt oberoedne av den/de delstat(er) i usa som är utan begräsning i princip.

7) Jag vill ändra att skattepengar går till aborter i normalfallet - när det inte är en extremsituation, eftersom jag inte vill ge pengar till blodsutgjutelse, och om det fanns någon som drev frågan skulle jag rösta på henne/ honom.

8) Nej. Människors egna berättelser - också ibland mina närmaste - är verklighet. Och jag har tagit del av relativt mångas personliga vittnesmål som varit verklighet. Dessutom sa jag aldrig något om något exakt antal.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-13 11:29:23 följande:
    Så man ska göra abort dagen efter befruktningen? När man fortfarande inte vet att man är gravid. 

Stora kunskaper om aborter? Varför visar du inte dem i tråden då?

Exakt var har jag skrivit att man ska göra abort dagen efter befruktningen ? Hur tolkat du mig? Hur kan du läsa in det i mina ord? Har jag alls skrivit att "man ska göra abort"?

Det gör jag hela tiden. Jag har god överblick över totalsituationen med aborter, men jag råkade skriva lite för snabbt i ett inlägg. Kan du förlåta mig den saken?

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-12 18:22:10 följande:
    Nej?
    Jo. I Sveriges abortlag av året 1974 är det fri abort t.om. vecka 18, inte längre fram. Vad är det om inte en begräsning? alltså även Sverige har en begräsning.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-12 18:26:54 följande:
    Anekdoter med andra ord. 
    Det är ingen dålig källa -speciellt inte när det är väldigt många som jag tagit del av under ett antal år.. Och speciellt inte om det i min närmaste krets skett oerhört tragiska saker på detta område-mycket tragiska. Detta är sanna berättelser, och jag har aldrig påstått något om något exakt antal. "Anekdoter" är i vissa fall inte alls så dumt faktiskt. u använder ett värdeladdat ord, men faktum är att även så kallade "anekdoter" kan ha ett stort värde.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-12 19:12:11 följande:
    I Sverige är man byxmyndig vid 15, vilket innebär att man kan ha sex lagligt då. Du som föräldrar kan tyvärr inte hindra detta. 

Oavsett om de hade sagt att deras dotter skulle göra abort så hade det varit dotters beslut och inte deras. Samma sak med att behålla. Dotters beslut, inte deras. 

Det är frågan. Man kanske skulle kunna tolka det som att man får ha sex efter 15 OM vårdnadshavarna är med på det. (Och dessutom har vårdnadshavaren rätt att bestämma vad som får ske i ens eget hus.) Och oavsett det skulle jag i al fall starkt ge rådet att inte ha sex om jag hade en 15-årig son eller dotter och om diskussionen kom upp.

Jag sa aldrig något om det formellt juridiska. Däremot sa jag att deras beslut att stödja kan ha varit avgörande för att hon behöll, och de fick barnbarnet. Jag högaktar dem för att de ställde upp, och de hade all laglig rätt att ställa upp. Ingen kunde lagligt hindra dem från att hjälpa sin dotter.

• Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Signe) skrev 2024-11-12 19:28:43 följande:
    Jag har ingen dotter så detta skulle aldrig kunna bli aktuellt för mig, men jag bara funderar...

Om ens barn på femton år kommer hem och propsar på att behålla en graviditet, och föräldrarna på inga villkor vi ha en skrikande bebis i sitt (äntligen) lugna hus, hur fan gör de då?

Du kanske inte har svar, men jag citerar dig ändå för att det var dina ord som väckte min tanke.
    Hur föräldrarna gör beror bla på vilka värderingar just de föräldrarna har. Olika föräldrar skulle göra olika helt enkelt.
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-12 19:45:37 följande:
    Men vad är det tänkbara alternativ,anser du?
    Extremt olika från fall till fall som representerar helt olika situationer. Det blir bara fel att försöka ge ett allmängiltigt och totalt "recept".
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-12 19:49:07 följande:
    Det är väl delstaterna själva som lagstoftar om abort,som jag förstår det.
    Men de som har infört abortförbud har ju gjort så att kvinnor t om har dött pga att läkare vägrat utföra abort trots att kvinnan var sjuk och riskerade att dö,pga rädsla för att lagföras.
    Det tycker jag är helt sjukt.
    I o f s känner jag inte till något sådant konkret amerikanskt fall från senare åren då.
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-12 19:53:13 följande:
    Ok. Jag uppfattade det som att du menade att man inte ska ha sex om det inte är i barnalstrande syfte.
    Men då har jag väl missförstått dig igen.

Men du tycker ändå att man ska behålla ett barn tillsammans med någon som missbrukar och misshandlar?
    För även om man lyckas lämna så är ju båda fortfarande föräldrar till barnet.
    Och det är inte alltid det tas hänsyn till att den ena föräldern missbrukar/misshandlar när det gäller vårdnaden.

Ja, frågan är om jag skriver dålig svenska (hade ändå betygen 4/ 4 i de 2 svenska-kurserna på gymnasiet.), eller om folk förväntar sig vissa åsikter ifrån mig och därmed läser in del i mina inlägg.

Jag uttalar mig inte specifikt och detaljerat om enskilda fall. Vad jag försöker göra är bidra till en tanke hos fler att ett foster har ett värde, att bidra till ett allmänt uppvärderande av foster i det allmänna medvetandet.

Olika fall är helt olika, och vad som går att göra för att förändra en situation från olika aktörers sida är också helt olika.

Dessutom är det inte alls så att allaaborter generellt sker just i "krisgraviditeter".

• Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-12 19:53:13 följande:
    Ok. Jag uppfattade det som att du menade att man inte ska ha sex om det inte är i barnalstrande syfte.
    Men då har jag väl missförstått dig igen.

Men du tycker ändå att man ska behålla ett barn tillsammans med någon som missbrukar och misshandlar?
    För även om man lyckas lämna så är ju båda fortfarande föräldrar till barnet.
    Och det är inte alltid det tas hänsyn till att den ena föräldern missbrukar/misshandlar när det gäller vårdnaden.
    Tillägg till svar - Däremot det Österländska Hare Krishna (tvärt emot vad många västerlänningar tror/trodde på 60-talet när hippies vallfärdade till Indien Glad)  har väl ungefär den hållningen - dvs sex bara om man vill ha barn. Det vet många inte om !!!!
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?