• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:33:18 följande:
    Vad är hen? 

Han eller hon kan ha en åsikt när de är mogna nog att fatta det beslutet. 
    En 2 dagar gammal bebis kan inte heller reflektera kring död, liv och sånt. Kan ej ta ett beslut. Men bara för det så ska vi inte döda barnet. 
    Ingen har heller påstått att vi ska döda barn. 

Hen används när man inte vet könet. Det är ett neutralt pronomen. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:37:24 följande:
    Beklagar att du blev våldtagen. 

Men man kan inte ångra nått man aldrig haft eller gjort. 
    Hade du behållet barnen hade du sannolikt varit överlycklig över att du aldrig gjorde abort. 

En döv människa kan inte förstå vad musik innebär. Du är döv. 
    Jag är övertygad om att jag inte hade kunnat älska der barnet eller vara överlycklig om jag hade behållit. Därför gjorde jag abort och därför har jag heller aldrig ångrat den aborten.

Hade jag ångrat aborten så hade det förmodligen berått på att jag innerst inne velat ha barnet. Men det ville jag inte då och det vill jag inte nu heller. Jag vill helt enkelt inte ha ett barn som blivit till genom en våldtäkt. 

En döv människa känner vibrationerna av musick och kan mycket väl förstå bad musik innebär. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:43:17 följande:
    Tråkigt att du blev våldtagen och bra att du kunnat lägga det bakom dig. 

Men det rättfärdigar inte dina aborter, det är min åsikt. Och många andras åsikt. 

Men om aborterna hjälpte dig att må bättre så är det väl bra. Men jag tror som sagt att du hade mått bättre om du behöll barnen. Oavsett vad så kan du inte vrida tillbaka klockan. Alla gör misstag. 

Men uppmuntra inte andra att göra misstag, vilket abort är. 

Detta sagt med all respekt för det du varit med om, jag menar det verkligen!!! 
    Jag lovar dig till 100% att jag inte hade mått bättre om jag inte hade gjort abort. Och jo, mitt beslut rättfärdig min abort. Det är min kropp och jag som bestämmer. 

Nej, min abort har inget med mitt mående att göra. Men den gjorde att jag kunde fokusera på att lägga våldtäkten bak mig och jobba med mig själv och mina känslor av det hela. Nu blev jag enbart gravid med våldtäktsmannen ena gången och då gjorde jag abort. Den andra våldtäkten resulterade inte i någon graviditet med den mannen. 

Nej, jag har ingen lust att vrida klockan tillbaka. Och hade jag kunnat och fortfarande blivit gravid genom våldtäkt så hade mitt beslut varit samma. Det hade fortfarande blivit abort. 

Jag uppmuntrar inte andra till att göra misstag. Däremot uppmuntrar jag andra till att göra vad de själva vill. Oavsett om de vill göra abort efter en våldtäkt eller behålla. Båda besluten är nämligen lika mycket rätt. 

Jag säger inte att det är fel att behålla ett barn som blivit till av en våldtäkt och att man skulle ha gjort abort. Jag säger att kvinnan måste ta det beslutet själv. Vill hon behålla så gör hon. Vill hon göra abort så gör hon det. Det är inte ditt åsikt eller min åsikt som gäller, utan hennes egen åsikt och hennes egna val. Det är det enda som är rätt. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:45:59 följande:
    Enligt min personliga mening så borta abort resultera i livstidsfängelse. 
    Jag är emot dödsstraff, men livstids utan tvekan. 

Abort ska bara tillåtas om läkarna kommit fram till att kvinnan löper risk för sitt liv, en överhängande risk. Att förlossningen = 50% chans att hon dör eller högre. 
    Och det är din åsikt som du får ha. Men som inte behöver delas av andra. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:45:59 följande:
    Enligt min personliga mening så borta abort resultera i livstidsfängelse. 
    Jag är emot dödsstraff, men livstids utan tvekan. 

Abort ska bara tillåtas om läkarna kommit fram till att kvinnan löper risk för sitt liv, en överhängande risk. Att förlossningen = 50% chans att hon dör eller högre. 
    Så abort i v 39 är helt ok för att kvinnan har fått havednskapsförgiftning med blivande sepsis och har 50% chans att överleva förlossningen. 

Intressant isåfall eftersom i v 39 är det ett fullgånget barn som kan leva utanför livmodern. Men du anser att det är ok med så sen abort eftersom kvinnan har 50% risk att dö av förlossningen. 
  • EpicF
    Anonym (Helsvensk man) skrev 2024-10-24 22:49:22 följande:

Har spenderat en timme med att leta efter studier på Pubmed som stödjer TS påståenden. Och jag har inte hittat en enda som ens på minsta vis stöder hans teser. 

Samma här. Inte på cinahl heller för den delen. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 23:03:31 följande:
    En nyfödd bebis har ingen vilja. Ska man få göra vad man vill med den bara för det? Eller någon som blir hjärnskadad i en olycka, ska du få göra vad helst du vill med den bara för att den inte längre kan reflektera? 
    Jodå, en nyfödd baby har en egen vilja i det ögonblicket det föds. Däremot kan de ha svårt att uttrycka sin vilja tydligt verbalt. Men de kan uttrycka sin vilja genom att skrika och gny vilket är en form av verbala uttryck. Eller genom kroppsspråk, som att vifta med armar, sprattla med benen, vrida kroppen, sparka etc. Det är så de uttrycker sina viljor. Vi som föräldrar lär oss så småningom att tyda vad våra små barn vill. 

Även hjärnskada person har en egen vilja, men kan ha svårt att uttrycka det tydligt verbalt. Till och med de som är i ett vegetabilt tillstånd (sk grönsak) eller är i koma har egna vilja och uttrycker dessa genom kroppsspråket. 
  • EpicF
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 23:11:25 följande:
    Varför ställer du den frågan till mig men inte omvänt till henne? Finns det bara ett perspektiv som är rätt? Underförstått härinne, och underförstått genom din fråga, är att de flesta här inne och du tycker att hon gjorde rätt och jag fel. Skulle gärna bemötas med respekt eller öppet förhållningssätt liksom du bemöter hon andra, i stället för att ifrågasättas 🙄 Tack och lov är det tvärtom i verkligheten

PS. Vill inte uttala mig om andras känsliga situationer utan att veta omständigheter. Det jag kan säga är om min egen situation att jag har väldigt jobbigt ibland pga vad d gjorde med mig , men att jag är väldigt lycklig över mitt barn. Något jag tror att man inte kan vara över en abort.
    Ingen har påstått att du gjorde fel. Vi gjorde båda rätt utifrån våran egna val. 

Du menar att abort är omänsklig. Vilket faktiskt innebär att du anser att de som gör abort efter en våldtäkt för fel. 

Du gjorde det som kändes rätt för dig. Jag gjorde det som kändes rätt för mig. Ingen av oss har ångrar våra beslut. Därför var båda våra beslutt helt rätt. 
  • EpicF
    fornminne skrev 2024-10-24 23:11:36 följande:
    Precis, de som ångrar sina aborter är de som egentligen ville ha barnet. Men gjorde abort ändå, kanske för att de blev övertalade eller inte trodde sig klara ett liv med barn.

Men känslomässigt ville de ha barnet.

De som aldrig ville, ångrar sig inte. Men vissa förstår inte skillnaden.
    Exakt. 
  • EpicF
    fornminne skrev 2024-10-24 23:11:36 följande:
    Precis, de som ångrar sina aborter är de som egentligen ville ha barnet. Men gjorde abort ändå, kanske för att de blev övertalade eller inte trodde sig klara ett liv med barn.

Men känslomässigt ville de ha barnet.

De som aldrig ville, ångrar sig inte. Men vissa förstår inte skillnaden.
    Exakt. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?