• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:43:46 följande:
    Tack gode gud att alla inte är egoister som inte tänker längre än sin egna näsa, bokstavligen. 
    Som du då....
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:44:29 följande:
    Svar nej, inte nämnvärt. 
    Jo, eftersom adopterade generellt sliter med psyket i större grad än de som inte är adopterade. Och det har inget att göra med var de kommer ifrån, vilken hudfärg de har eller vilken hudfärg deras adoptivföräldrar har. 

Utan det handlar i storgrad om känslor att ha blivit övergiven av sin biologiska mamma. Tankar om Varför man blev övergiven? Varför ens mamma inte ville ha en? Etc etc. Sådana tankar och känslor är negativa för psyket. 

Det är generellt, vilket innebär att det finns både de adoptivbarn som inte sliter med psyket och har det bra, och de som sliter med psyket och inte har det bra.
  • EpicF

De adopterade jag länder (både ljushuade och mörka) sliter några med psyket och har mycket negativa tankar och känslor. Mens några andra inte gör det. 

• EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:46:49 följande:
    Alla gör det inte. Statistik visar att det inte finns någon signifikant skillnad, skillnaderna är minimala. Har gjorts kvantitativa och kvalitativa studier på det, sett ut olika synvinklar. Har tagit del av metaanalyser på ämnet. Finns inga signifikanta skillnader. Rekommenderar dig att söka själv. Finns olika databaser. Exempelvis cinahl eller pubmed. 
    Det där länkarna till dessa studier, när kommer de? 

Det är du som hävdar att set finna studier på detta och då får du också backa upp ditt påstående genom att länka till dessa studier. 

Bevisbördan ligger på dig. 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-24 21:47:29 följande:
    Finns många som har levt i traditionella kärnfamiljen och mått väldigt dåligt.
    Absolut finns det. Och de kan bero på att kvinnan egentligen ville göra abort och det kan bero på helt andra saker. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:51:04 följande:
    De flesta kvinnor som fått barn genom våldtäkt är tacksamma i efterhand att de behöll barnet. 
    För vissa bli barnet en räddning. Det som gör att de kan se en mening i våldtäkten. Det kan få de att må bättre. Barnet alltså. 
    Och igen, var är källan på ditt påstående? 

Förövrigt finns det också motsatsen... 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 21:52:24 följande:
    Barnet ska få välja. Fostret ska få välja. 
    Och hur ska vi ta reda på vad fostret vill? 

Alla foster kanske inte vill leva... 
  • EpicF
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 21:53:23 följande:

Läs gärna mitt tidigare inlägg. Min tanke var först att adoptera bort mitt barn men ändrade mig när min dotter fötts. Så tror väldigt få skulle genomföra adoptionen faktiskt. Då moderskänslorna är väldigt starka 

Ja, jag hade ett val som någon skrev och det valet tog jag utifrån min tro och kunskapen att det är ett barn därinne. Hade det inte varit för det hade jag kanske gjort abort. Och ärligt tror jag att jag kanske inte levt i dag om jag hade gjort det. Att det hade blivit två trauman i stället för ett, och att jag hade hanterat det med medicin och annat snarare än behandling för traumabehandling är skitjobbigt. Men har motivation tack vare min dotter och jag tror det var meningen att hon blev till och att det är det enda bra som kan komma ur något sånt jag var med om

Jag har läst vad du har skrivit. 

Du gjorde ditt val, ett val du förhoppningsvis inte blev tvinad till. Och förhoppningsvis så kommer din dotter aldrig att slita med psyket pga att hennes pappa var/är en våldtäkts man. Men det är du och din dotter. 
  • EpicF
    Anonym (21-årig tjej) skrev 2024-10-24 21:53:23 följande:

Läs gärna mitt tidigare inlägg. Min tanke var först att adoptera bort mitt barn men ändrade mig när min dotter fötts. Så tror väldigt få skulle genomföra adoptionen faktiskt. Då moderskänslorna är väldigt starka 

Ja, jag hade ett val som någon skrev och det valet tog jag utifrån min tro och kunskapen att det är ett barn därinne. Hade det inte varit för det hade jag kanske gjort abort. Och ärligt tror jag att jag kanske inte levt i dag om jag hade gjort det. Att det hade blivit två trauman i stället för ett, och att jag hade hanterat det med medicin och annat snarare än behandling för traumabehandling är skitjobbigt. Men har motivation tack vare min dotter och jag tror det var meningen att hon blev till och att det är det enda bra som kan komma ur något sånt jag var med om

Jag har också blivit gravid genom våldtäkt (har blivit våldtagen två gånger förövrigt) och jag valde, helt frivilligt, att göra abort och har aldrig ångrat den abort. Den aborten var det bästa beslutet jag någonsin har tatt. Och det är mitt beslut och hur jag kunde. 

Andra, som ex du, kanske väljer att behålla. Och vet du va? Båda besluten är rätt. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-24 22:00:41 följande:
    Det finns kvinnor som fått barn den normala vägen som hatar sina barn. 
    Det finns ingen skillnad mellan grupperna på gruppnivå. 

Det kan skilja på individnivå mellan enskilda kvinnor. Majoriteten älskar sina barn, oavsett om de fått det den normala vägen eller blivit våldtagna. 

Ditt argument och det där påhittade argumentet kommer oftast från kvinnor som aldrig blivit våldtagna och fått barn genom sin våldtäkt. Det kommer oftast från folk som inbillar sig att barnet får kvinnan att tänka på sin våldtäkt så länge hon lever, vilket är fel. Det är ett känsloargument utan substans. 

1. Kvinnan glömmer inte sin våldtäkt oavsett vad.

2. Barnet kan till och med få henne att se en mening i våldtäkten då glädjen av livet med barnet väger tyngre än våldtäkten. 
    Ja, självklart finns de det. Och dessa kvinnor hade förmodligen abort i tankarna men valde att behålla. Kanske för att de lyssnar på idioter som dig. 

1. Nej, en kvinna glömmer aldrig den våldtäkten hon vlivit utsatt för. Men genom att göra abort kan man lägga det bakom sig på ett helt annat sätt och blir inte städning påmind om det. 

Jag har blivit våldragen två gånger, och inte fan har jag glömt det! 

2. Eller så blir barnet en ständig påminnelse på vad som har hänt. Och det är tyvärr inget man kan veta i förväg. 

Dessutom tror jag fler gör abort efter en våldtäkt än behåller. Men det bad jag tror. Jag har inga som helst belägg för det (tror förövrigt inte det finns statistik på det heller). 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?