• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Tow2Mater skrev 2024-10-25 23:56:14 följande:
    Det går inte att jämfora. Det handlar ju bara om en tillfällig tidsperiod på 9 månader. Män brukade ju tvingas in i ännu längre arbetsläger bl a av kvinnliga bestämmande.
    Det handlar om autonomi, självbestämmande över sitt egna liv och sin egna kropp. Så det går alldeles utmärkt att jämföra. 

Dessutom är det inte en tillfällig tidsperiod på 9 månader. Det är ett livslångt ansvar över ett barn man aldrig ville ha. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-26 00:20:42 följande:
    Vi måste ändra abortlagen,
    På vilket sätt påverkar abortlagen dig som man?

Kan du svara på det. 
  • EpicF
    Freddie K skrev 2024-10-26 07:37:12 följande:

EpicF: Så du tycker att en tumör har lika mycket värde som ett foster? Du säger ju att båda är cellklumpar. 

Nej, det tycker jag inte.

Och ja, båda är cellklumpar som utvecklas olika. Ena till ett foster och så småningom till en egen individ med egen autonomi. 

Den andra, utvecklas till antingen en benign (godartad) eller en malign (elakartad) tumör. Som aldrig kommer bli en individ med en egen autonomi. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-26 10:36:29 följande:
    Man  kan emellertid förstå att folk som förespråkar abort kanske har den synen på foster. 
    Jag är för att kvinnan ska få bestämma själv i abortfrågan. Det är inte samma som art förespråka abort, då jag aldrig bestämma vad en annan människa ska göra. 

Så nej, jag förespråkar inte abort. 

Däremot tycker jag att våran abortlag är lite väl generös . 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-26 10:39:25 följande:
    Då kanske man inte ska ha oskyddade samlag med män? 
    Är det en mänsklig rättighet att ha oskyddat samlag eller oskyddad samlag med män? 

Man kan ha självsex eller sex med man utan samlag/penetration. 

Allt här i livet medför risker och konsekvenser. 
    Även MED skydd kan man bli gravid! 

Du som man borde sterilisera dig så slipper du tänka om att du kan göra en kvinna med barn. 

Tydligen så är de en mänsklig rättighet till sex i frågan om att legalisera sexköp.... men inte i abortfrågan. 

Har du möjligen splittrad personlighet? 

Eller handlar det om att i abortfrågan så drabbas kvinnorna, och de kan absolut inte bestämma över sitt egna liv för de är mindre värda. Men i sexköpfrågan påverkas mannen, och Gud förbjude om inte männen ska få ha rätt till sex. 

Du gör skillnad på män och kvinnor. En ändå ska människan få bestämma över sitt eget liv. En människa. Men inte en kvinna. Så människa för dig är enbart mannen och ett foster/cellklum i magen utan en egen vilja. Märkligt resonemang. 
  • EpicF
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-26 13:05:29 följande:

Jag misstänker att det står mycket i Bibeln som TS inte följer, eller ens har koll på. Eftersom han påstår att Sverige snart kommer förändras, förbjuda abort, göra samhället mindre jämställt osv, trots att inget tyder på det. 

Abort är inte uttryckligen förbjudet i varken kristendomen eller islam. Däremot finns restriktioner mot det. Och de som vill följa detta ska naturligtvis göra det. Ingen ska självklart tvingas till abort.

Tycker man att abort är fel för alla, för att man värnar om barnets rätt att existera, får man argumentera för det också. Men att blanda in religiösa argument blir knasigt i ett sekulärt samhälle där det finns mängder med olika trosuppfattningar och där de flesta inte följer Bibeln eller Koranen. 

Ts hänvisar till koranen också och följer knappst det som står där. 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk kvinna) skrev 2024-10-26 13:39:41 följande:
    Ni tror på vetenskap och försöker göra det till sanning. Så gör bara barbarer.
    Eftersom mycket av vetenskap går att bevisa så blir det sanning. 

Vad Gud tycker/tyckte går inte att bevisa och då är det svårt att se det som saning. 

Om vi som tror på vetenskap är barbarer så är ungefär 99 % av värden barbarer. Många kristna/muslimer/judar etc tror också på vetenskapen även om de är troende innom sin religion. Även religion är en form av vetenskap, även om det är svårare att bevisa vad religionen säger.
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk kvinna) skrev 2024-10-26 14:03:02 följande:
    Nej, kan inte bevisas, du påstår att det kan det, stor skillnad.
    Vad är det vetenskapen inte kan bevisa? 
  • EpicF
    Anonym (Halvsvensk kvinna) skrev 2024-10-26 14:34:15 följande:
    Går inte att bevisa.
    Jaha, så hur ska religoner bevisa sannheten då? 

Hur ska vi kunna bevisa att gud skapade människan eller snarare den förra apan? 

Att vi härstammar från apor finns det bevis på. 
  • EpicF
    Anonym (Sj) skrev 2024-10-26 20:17:07 följande:
    Talar av egen erfarenhet. Jag är en av de kvinnor som vart så falsk och oärlig att jag ljög om det för att jag ville ha barn. Tack och lov blev jag inte gravid. Dessutom har jag läst i flera trådar att andra gjort det och vart med om det. Bara för att man använder kondom betyder det inte att man inte litar på kvinnan heller. Man kan vilja ha kondom för att skydda lite extra och för att ta ansvar. Naivt att tro att alla pratar sanning. Ett barn är något man behöver ta hand om i många år så min åsikt är att om en kille inte är redo för barn så ska han använda kondom. 
    Eller så använder män kondom för att skydda sig mot sjukdomar. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?